2007-08-18, 15:51
Medlem
zoobits avatar
Jag har hört att om man lindar in kamerorna i plastfolie (som man packar mat i) så gör det att bilderna blir suddiga, men det ser inte ut som att någon har gjort åverkan på kameran utan bara att den tar kassa bilder.

Borde ju vara ett bra sätt för då kanske det tar lite längre tid innan de åker ut och kollar plus att det är jobbigt för de som ska åka runt och ta bort plasten men det kan knappast räknas som skadegörelse. Lite civil olydnad bara.
Citera
2007-08-18, 18:12
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Dessutom undrar jag hur vv kan komma på idén att sätta upp dessa grejer så nära vägkanten, på 90-vägar utan skydd framför?
Tänk om någon kör in i en sådan och dör?
Har han kört för fort då eller gjort ett misstag eller har vv gjort ett mistag?
Tycker du ska se en skolfilm om vad som händer när man kör in i ett träd. Trädet klyver bilen i 90 km/h. Men en ihålig stålpe...jämför med vanliga trafikskyltar istället.
Till er som vill spränga fartkamerorna. Sluta blåsa på i 180 så sätts det inte upp fler. Kompisen blev tagen två ggn efter att ha kört 70 inne i tätbebyggt område. På en vecka. 8000 kr. Tycker han borde lärt sig första ggn.
Citera
2007-08-18, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Tycker du ska se en skolfilm om vad som händer när man kör in i ett träd. Trädet klyver bilen i 90 km/h. Men en ihålig stålpe...jämför med vanliga trafikskyltar istället.
Till er som vill spränga fartkamerorna. Sluta blåsa på i 180 så sätts det inte upp fler. Kompisen blev tagen två ggn efter att ha kört 70 inne i tätbebyggt område. På en vecka. 8000 kr. Tycker han borde lärt sig första ggn.

Jaha, här har vi en av dom hjärntvättade pk-ungar jag beskrev tidigare i tråden. Är det kul att vara övervakad, kontrollerad och lurad? Tydligen för vissa.
Citera
2007-08-18, 23:03
Medlem
njuttos avatar
Nå när får vi se lite rubriker i tidningarna ?
Citera
2007-08-18, 23:09
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njutto
Nå när får vi se lite rubriker i tidningarna ?

På skadegörelsen menar du? Det står ju titt som tätt om nedsågade, sprayfärgade, nedknuffade eller uppdragna kameraskåp i dagspressen.

Fenomenet som sådant är ju inget nytt.
Citera
2007-08-19, 01:27
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson
Så om jag kör förbi en kamera för fort i en bil som står på min far, så kommer jag inte få någon böter? Har jag förstått herrn rätt?

Jo, om ni är skrivna på samma adress. Man kollar bilens ägare och resterande körkortsinnehavare i hushållet.
Citera
2007-08-19, 11:43
Medlem
Att köra på en kamera är lyckligtvis inte som att köra på ett träd, de sitter med någon sorts brytbultar i botten som går av eller hoppar isär vid kollision...

Jag har funderat på sån där frostat-glas spray som biltema och säkert alla andra skrothandlare har, då blir bilden bara suddig, men eftersom de har sensorer som känner om sikten försämras plötsligt så ska man nog göra sånt här på natten eller när det är riktigt dimmigt....
Citera
2007-08-19, 12:04
Medlem
men varför hitta på massor med fiffigheter...? (fogskum var dock jättebra ide.. borra från baksidan med en sladdlös borrmaskin)

old fasion brutal violence bör väl duga lika väl
eller?
dragstrop runt stolpen och dragkroken (ankomma från kamerans baksida förståss) och sedan gasar man.
Dumpa skiten nånstans på vägen hem bara.. kör över den gärna också.
Citera
2007-08-19, 12:05
Medlem
miklons avatar
Intressant att se att alla är så positiva till civil olydnad i det här fallet (givetvis vet alla också att civil olydnad innebär att man tar sitt straff och använder rättsprocessen för att väcka opinion i frågan ) när det handlar om rätten att köra för fort. Är ni alltid lika positivt inställda till civil olydnad?

Men visst, det är klart att man blir frustrerad och vill gå till handling när alla försök till politisk påverkan har gått snett. För det är klart att det är lockande att ta fram vinkelslipen efter att man har engagerat sig politiskt och kämpat så länge med att få gehör i frågan på demokratisk väg.

(För visst är det väl så att alla som pratar om vinkelslipar, fogskum och hagelbrakare har försökt gå den demokratiska vägen i den här frågan? T.ex. genom att engagera sig i ett politiskt parti eller i någon motorist-organisation? )
Citera
2007-08-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Räcker det då....kör man fort så lar man väl inte hinna sakta ner mellan mätningen o fototillfället ?

Hur mäter skåpen då, med radar eller laser ?

Kom på att jag hade en gammal laservarnare undanstoppad sen flera år, är en COBRA Laser detector model LD-200

Skåpen mäter nog med radar , varnaren piper ju någon km innan om de är aktiva
Citera
2007-08-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Intressant att se att alla är så positiva till civil olydnad i det här fallet (givetvis vet alla också att civil olydnad innebär att man tar sitt straff och använder rättsprocessen för att väcka opinion i frågan ) när det handlar om rätten att köra för fort. Är ni alltid lika positivt inställda till civil olydnad?

Men visst, det är klart att man blir frustrerad och vill gå till handling när alla försök till politisk påverkan har gått snett. För det är klart att det är lockande att ta fram vinkelslipen efter att man har engagerat sig politiskt och kämpat så länge med att få gehör i frågan på demokratisk väg.

(För visst är det väl så att alla som pratar om vinkelslipar, fogskum och hagelbrakare har försökt gå den demokratiska vägen i den här frågan? T.ex. genom att engagera sig i ett politiskt parti eller i någon motorist-organisation? )
Ärligt talat, tror du att det finns ett sådant sätt?

Jag är själv motorcyklist, och jag vet hur vv resonerar när de fått för sig något! Det ska försvaras tills folket gör revolution!!

Dessutom, ja jag tror att civil olydnad är ett bra sätt, så länge ingen blir skadad, eller det drabbar folk som inte har med saken att göra!

Som att släppa ut minkar och fördärva ger inget förbud mot minkar, bara dåligt rykte åt aktivisterna, och förstört fågelliv där minkarna hamnar, däremot, en kamera ägs och sköts av den som beslutat om den! Ingen oskyldig drabbas, ingen skadas fysiskt och framför allt, de som satt upp den är så förblindade av sin egen fullkomlighet att de aldrig kommer att lyssna!! De vill t.ex. ha regskylt fram på MC! När jag mailade dem och frågade var den skulle sitta utan att vara i vägen för fjädring, lampa eller ruta fick jag svaret att det fanns mycket stor sakkunskap i frågan inom vv... Man baxnar... Och jag betalar den jävelns lön!!!!!
Citera
2007-08-19, 13:22
Medlem
callcias avatar
Jag skulle ha tejpat för "fönstret" på kameralådan. Minimal utgift för oss skattebetalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in