• 1
  • 2
2007-08-11, 11:46
Medlem
silbersteins avatar
Gruyere reserve från Schweiz tycker jag är fin. Till vardags är Falbygdens 1878 prästost mitt förstahandsval (tror jag). Vilka är era favoriter?
Citera
2007-08-11, 12:04
Medlem
Kvibille Cheddar svartvaxad, outstanding.

På tal om albygden, de tillverkar inte sina ostar själva, det gör andra. De bara lagrar och förädlar dem.
Citera
2007-08-11, 12:05
Medlem
Mulas avatar
Västerbottenost. En distinkt smak som sätter piff på det mesta, från potatisgratänger som till ostbrickan elelr varför inte kvällsmackan
Citera
2007-08-11, 12:10
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Gruyere reserve från Schweiz tycker jag är fin. Till vardags är Falbygdens 1878 prästost mitt förstahandsval (tror jag). Vilka är era favoriter?

Halleluja! Gruyeren är som alltid fuck'n amazing! Har fortfarande inte tröttnat efter ett mångårigt missbruk... Svenska ostar har jag dock inte så mycket till övers för. Visst ska det vara Västerbotten eller Brännvinsost till kräftorna och sillen men för dagligt bruk duger dem inte riktigt. Sedan är jag jävligt svag för en annan Schweizisk ost som man hyvlar med en speciell ostsnurra. Kommer inte ihåg namnet för tillfället tyvärr.
Citera
2007-08-11, 12:19
Medlem
Trumpeters avatar
Beror lite vad man ska ha osten till. Lagrad Greve är utmärkt till vardags. Västerbotten riktigt bra till matlagning och en ost som passar utmärkt till kräftorna.
Citera
2007-08-11, 12:40
Medlem
Goda ost .
Citera
2007-08-11, 12:50
Medlem
pajätares avatar
VÄSTERBOTTEN, förståss. Prova gärna Krutrök, kryddad med brännvin från självaste lars nilsson som körde bränneriet Kronan i Norrbotten...

Ödmjukt

P
Citera
2007-08-11, 12:57
Bannlyst
Tycker nog den sardinska Peccorinon är nummer 1 lite saltare än den romerska och mer lagrad än den toscanska. Men annars på mackan brukar det bli mellanlagrad präst ost..
Citera
2007-08-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Gruyere reserve från Schweiz tycker jag är fin.

Instämmer verkligen, Gruyere är inte kattpiss precis.

Ska vi vara riktigt grabbiga finns en skön dansk fuktig ost som heter Skipper (bäst i sin genre). Helst vill jag avnjuta en tjock sådan skiva på ett bra danskt rågbröd och en liten klädsam hög av sådan vad-den-nu-heter-krasse (stor, har ingen sådan där sosse-krasse som odlas på fönsterblecket..). Gärna ackompanjerad av en kall öl och en gammel dansk. Vid rätt tillfälle är den svårslagen.

/J.
Citera
2007-08-11, 13:47
Medlem
Tjohildas avatar
Grabbiga??? Jag är kvinna och tycker Skipper är Ostgudens gåva till mänskligheten...den är rent berusande god. Jag brukar skära den i små tärningar och äta med händerna ihop med diverse småplock som svarta oliver, gröna vindruvor och rädisor. Citronisvatten till, har inte hittat vare sig nåt öl eller vin som passar riktigt bra.

Tyvärr får jag ha de här orgierna på egen hand eftersom guben har portförbjudit Skipper när han är hemma...
Citera
2007-08-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Grabbiga??? Jag är kvinna och tycker Skipper är Ostgudens gåva till mänskligheten...den är rent berusande god. Jag brukar skära den i små tärningar och äta med händerna ihop med diverse småplock som svarta oliver, gröna vindruvor och rädisor. Citronisvatten till, har inte hittat vare sig nåt öl eller vin som passar riktigt bra.

Tyvärr får jag ha de här orgierna på egen hand eftersom guben har portförbjudit Skipper när han är hemma...

Dåligt ordval av mig, men min poäng blev tydlig med dina ord - den kräver sin man eller kvinna. Vidare vill jag vara den förste att grattulera att dig till att du funnit en man som måste besitta riktigt fina mänskliga kvaliteter i övrigt, eftersom du priorieterar honom framför Skippern!

Hälsa honom från mig att han ska äta osten och inte lukta på den. & att jag tycker att du är en riktig kvinna Tjohilda! /J.
Citera
2007-08-11, 20:50
Medlem
hesons avatar
Västerbotten och långlagrad prästost eller brännvinsost, problemet är att jag är "alergisk" mot dem, det kliar otroligt mycket i hela munnen, någon som vet bot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in