2007-08-11, 20:55
Medlem
Västerbotten
Citera
2007-08-11, 20:55
Medlem
Jarlsberg
Citera
2007-08-11, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Skrattande kon

~Paul~
Citera
2007-08-12, 01:41
Medlem
(S)upermaNs avatar
*Dreglar*
Citera
2007-08-13, 10:02
Medlem
silbersteins avatar
Har ätit västerbotten vid ett par tillfällen. Visst är den god, men är den prisvärd? 1878 tycker jag har samma fylliga karaktär, och funkar som fulsubstitut.. Fast i och med att syftet med denna tråden är att kora den godaste hårdosten utan direkt hänsyn till pris kanske det är en orättvis kritik. Annars tackar jag för alla fina tips. Skipper låter intressant, skall provas.
Citera
2007-08-13, 11:12
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Halleluja! Gruyeren är som alltid fuck'n amazing! Har fortfarande inte tröttnat efter ett mångårigt missbruk... Svenska ostar har jag dock inte så mycket till övers för. Visst ska det vara Västerbotten eller Brännvinsost till kräftorna och sillen men för dagligt bruk duger dem inte riktigt. Sedan är jag jävligt svag för en annan Schweizisk ost som man hyvlar med en speciell ostsnurra. Kommer inte ihåg namnet för tillfället tyvärr.

Trevligt att du delar denna böjelse. Tänkte bara fråga hur du föredrar att inmundiga denna härlighet? Själv har jag haft svårt att hitta något bra tillbehör som lyfter fram smaken av osten på bästa sätt. Det brukar nästan uteslutande bli smörgåsrån vilket kanske inte känns överdrivet kultiverat, men gott är det! Allternativet är att äta den som den är. Men som sagt, tips på tillbehör får hemskt gärna också tas i tråden.
Citera
2007-08-13, 13:43
Medlem
Sotiss avatar
Västerbotten som riktigt svettas när man hyvlar. Helst avnjutas på sportbröd eller annat grofsigt knäcke.

Kvibille cheddar är inte heller dum, godaste osten till matlagning oxo.
Citera
2007-08-13, 15:20
Medlem
doublejohns avatar
Jag provade en ost som jag tror hette "Krutrök" för ett par jular sen. Den var riktigt god iaf.
Citera
2007-08-13, 15:51
Medlem
Parmiggiano Reggiano eller Grana Padano. Finns ingen godare ost. Långt efter dessa två kommer en mycket vällagrad cheddar, den där riktigt mörkt orangefärgade varianten.
Citera
2007-08-13, 16:01
Medlem
Necrobutchers avatar
Herrgårdsost. Ingen tvekan om saken.
Citera
2007-08-13, 16:56
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Trevligt att du delar denna böjelse. Tänkte bara fråga hur du föredrar att inmundiga denna härlighet? Själv har jag haft svårt att hitta något bra tillbehör som lyfter fram smaken av osten på bästa sätt. Det brukar nästan uteslutande bli smörgåsrån vilket kanske inte känns överdrivet kultiverat, men gott är det! Allternativet är att äta den som den är. Men som sagt, tips på tillbehör får hemskt gärna också tas i tråden.

Gruyeren är ingen ensamvarg, ingen "mackost" om du frågar mig. Den gör sig bäst på en ostbricka med sina bröder och systrar från Frankrike. I Sverige har man fått för sig att ostbrickan är en "stor grej" som bara kan förtäras efter en så kallad "finmiddag". Detta är naturligtvis åt helvete. Ostbrickan passar utmärkt till i princip varje vällagad måltid. I Frankrike är det snudd på självklart att en bra middag avslutas med en sådan. Mitt tips som tillbehör är alltså andra ostar. Vilka varierar, men grunden i en bra ostbricka är att ha en rik variation, allt från den mildaste till den mest smakrika. Sedan är det självklart att de förtärs i rätt ordning (Svagast till starkast naturligtvis).

En annan missuppfattning vad det gäller ostbricka är att man måste ha massor av tillbehör. Ett gott vin, några skivor baguette och kanske smör räcker utmärkt! Det är ostarna man ska koncentrera sig på. Vill man sedan sväva ut är fikonmarmelad att rekommendera, och kex så klart, men inga jävla pepparkakor. Vill man överdriva ytterligare, som man gör ibland då andan faller på, kan det faktiskt vara gott med lite av den milda, vitpudrade, Fransk salamin, vilken jag aldrig kommer ihåg namnet på. Problemet är dock att vi snart skapat oss en tapastallrik vilket vi inte var ute efter. Hur som helst finns det bara en sanning; med riktigt bra ostar är allt annat överflödigt. Tänk på det!
Citera
2007-08-13, 19:49
Medlem
Arn, Från Falbygdens ost är på ohotad första plats för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här