Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Trevligt att du delar denna böjelse. Tänkte bara fråga hur du föredrar att inmundiga denna härlighet? Själv har jag haft svårt att hitta något bra tillbehör som lyfter fram smaken av osten på bästa sätt. Det brukar nästan uteslutande bli
smörgåsrån vilket kanske inte känns överdrivet kultiverat, men gott är det! Allternativet är att äta den som den är. Men som sagt, tips på tillbehör får hemskt gärna också tas i tråden.
Gruyeren är ingen ensamvarg, ingen "mackost" om du frågar mig. Den gör sig bäst på en ostbricka med sina bröder och systrar från Frankrike. I Sverige har man fått för sig att ostbrickan är en "stor grej" som bara kan förtäras efter en så kallad "finmiddag". Detta är naturligtvis åt helvete. Ostbrickan passar utmärkt till i princip varje vällagad måltid. I Frankrike är det snudd på självklart att en bra middag avslutas med en sådan. Mitt tips som tillbehör är alltså andra ostar. Vilka varierar, men grunden i en bra ostbricka är att ha en rik variation, allt från den mildaste till den mest smakrika. Sedan är det självklart att de förtärs i rätt ordning (Svagast till starkast naturligtvis).
En annan missuppfattning vad det gäller ostbricka är att man måste ha massor av tillbehör. Ett gott vin, några skivor baguette och kanske smör räcker utmärkt! Det är ostarna man ska koncentrera sig på. Vill man sedan sväva ut är fikonmarmelad att rekommendera, och kex så klart, men inga jävla pepparkakor. Vill man överdriva ytterligare, som man gör ibland då andan faller på, kan det faktiskt vara gott med lite av den milda, vitpudrade, Fransk salamin, vilken jag aldrig kommer ihåg namnet på. Problemet är dock att vi snart skapat oss en tapastallrik vilket vi inte var ute efter. Hur som helst finns det bara en sanning; med riktigt bra ostar är allt annat överflödigt. Tänk på det!