• 4
  • 5
2009-03-17, 18:51
Medlem
BluesBross avatar
Ja du är så duktig så JAg är säkert en värdelös hundägare i ditt tycke. Att snitta en gång per år på x antal klor och klippningar är inget märkvärdigt. Men det är väl kanske ungefär där jag hamnar i snitt. Jag klipper dem ganska tajt just för att undivka att pulpan letar sig längre ut och på så vis undgår jag förhoppningsvis en ev. klofraktur bättre. Klipper man för mesigt får hunden allt för långa klor (pulpa klängre ut) i mitt tycke och längre klor ger på sikt större problem enligt mina erfrenheter inkl min fru som är vet. Att jag en gång per år orsakar aningens blodvite tar jag med en klacksspark och så även mina hundar även om de inte gillar det just när det sker.
Citera
2009-03-17, 23:19
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Ja du är så duktig så JAg är säkert en värdelös hundägare i ditt tycke. Att snitta en gång per år på x antal klor och klippningar är inget märkvärdigt. Men det är väl kanske ungefär där jag hamnar i snitt. Jag klipper dem ganska tajt just för att undivka att pulpan letar sig längre ut och på så vis undgår jag förhoppningsvis en ev. klofraktur bättre. Klipper man för mesigt får hunden allt för långa klor (pulpa klängre ut) i mitt tycke och längre klor ger på sikt större problem enligt mina erfrenheter inkl min fru som är vet. Att jag en gång per år orsakar aningens blodvite tar jag med en klacksspark och så även mina hundar även om de inte gillar det just när det sker.
Det handlar inte om att vara duktig utan snarare om att vara försiktig. Jag har ingen åsikt om hur du är eller inte är som hundägare. Alla gör sitt bästa och tar hand om sina hundar på det sätt som de tror på. Det jag däremot reagerade på var att du klipper i pulpan någon gång per år. Det låter givetvis inte speciellt mycket, men har man en gång gjort det bör man ju vara extremt försiktig så att det inte händer igen. En olycka kan hända, absolut, ingen människa är felfri. Men varje år?
Senast redigerad av Cruella de Vil 2009-03-17 kl. 23:21.
Citera
2009-03-18, 17:26
Medlem
BarbieBottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Det handlar inte om att vara duktig utan snarare om att vara försiktig. Jag har ingen åsikt om hur du är eller inte är som hundägare. Alla gör sitt bästa och tar hand om sina hundar på det sätt som de tror på. Det jag däremot reagerade på var att du klipper i pulpan någon gång per år. Det låter givetvis inte speciellt mycket, men har man en gång gjort det bör man ju vara extremt försiktig så att det inte händer igen. En olycka kan hända, absolut, ingen människa är felfri. Men varje år?

Tycker inte allt det låter som så mycket.
Nu håller man ju inte räkningen, men skulle tippa på någon gång per år som man råkat klippa lillen i pulpan. Han gnäller till lite men sen är det inget mer med det. Blodstop och sen är det klart!
Har dock aldrig klippt i pulpan på ljusa klor, endast i svarta, då det är bra mycket svårare att veta hur långt in man kan klippa.
Det är inget som skadar hunden (tror jag), borde ju vara som ett litet skärsår i ett finger på människan
Bara man håller kolla så det inte fortsätter blöda eller blir infekterat.
Citera
2009-03-18, 17:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Husmorstips från Blue:

Potatismjöl doppas du vovvens tassar i om du råkar klippa i pulpan. Blodflödet slutar tvärt o det verkar vara skönt för iallafall min vovve trots att det sällan händer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in