2009-03-09, 21:29
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Hur mycket motionerar du per dag med din hund för att slita ner sporrarna på din hund då, jävla tomte? Frågan var väl inte om man motionerade hunden eller ej - trådskaparen ville ha tips på hur klippa klorna på bästa sätt?

Vi har samma problem med vår Jack Russel - vi har försökt med godis och tålamod, hålla i koppel, kommendera ner på sidan, handuk över huvudet osv.
Men när första klon klipps får hon panik, och blir helvild och superstressad. Hon fäller massor med hår inom trettio sekunder. Även om jag inte är mjäkig med hunden så är jag inte oberörd av att hon stressas så. Funderar nu på att söva henne hemma när det är dags för klo-klippning men måste kolla upp det mer om vilka preparat som är effektiva.

Djurplågare!
Citera
2009-03-09, 21:49
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Hundarnas klor slits till rätt längd automatiskt om de får tillräckligt med motion. Människans naglar gör det inte eftersom vi inte lever på samma sätt som för 10.000 år sedan.
Jag frågade dig vad det var som skiljde naglar och klor åt? Eftersom du kallade mig så inkompetent för att jag jämförde klor och naglar så skulle jag vilja veta skillnaden? Att hundars klor slits mer än människors naglar är självklart, men vad är skillnaden (mellan hundarnas klor och våra naglar) menar du?

Sedan, visst slits klorna ner, det förstår ju de flesta att de gör det. Men att de slits ned så pass mycket att man inte behöver fila lite med en fil alternativt klippa lite, det låter väldigt märkligt. Jag har hittills inte mött på någon som inte har behövt klippa klorna på sina hundar. Nu behöver man klippa olika mycket på olika hundar, det är självklart, men samtliga jag känner klipper klorna på sina hundar.

Att klor växer precis som naglar och behöver klippas är inte speciellt svårt att förstå, om du finner mig inkompetent för att jag säger att både naglar och klor växer och behöver klippas- det får stå för dig.
Citera
2009-03-12, 00:20
Bannlyst
Läste tråden häromdagen och tänkte att det nog snart var dags på ludde här hemma att få en tass-pedikyr, han är rätt knepig men inte omöjlig att klippa klorna på så det brukar ta ett tag (en tass åt gången + mutor).

Men så provade jag denna metod idag:
Citat:
Ursprungligen postat av Fiery
Hennes rädsla kommer säkert att gå över med tiden. Var bara lugn, håll henne vänligt men bestämt och gör inte så stor sak av klippandet. Ett sätt att avdramatisera kloklippandet är att pilla ofta med hennes tassar, t ex när du kelar med henne och att klippa en tass i taget. En del hundar upplever kloklippningen mindre obehaglig om de får stå upp och man lyfter tassen uppåt bakåt (som när man kratsar hästhovar). Då slipper de se vad man gör.
Tjing, när han fick stå upp så lät han mig gå över alla tassarna på en gång tog två-tre minuter istället för en halvtimme.

-Ett mycket bra sätt som alla borde prova!
Senast redigerad av TrollKungen 2009-03-12 kl. 00:22.
Citera
2009-03-12, 08:20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Munkorg o inget jävla dalt. Släng ned hunden i backen, håll fast med ben o klipp oavsett motstånd.

Tilltala inte ens hunden o gör ingen affär av det, visa att du är alfahane.

Själv haft en stor schäfer, renrasig o stark. Han försökte slingra sig men icke då, jag brottade ned han, höll han o vid minsta tendens till ens lite agrissivitet så visade jag vem som bestämde.

En hund skall aldrig få ta kommando, inte med morr, skäll, gnyende eller sprattel.
Citera
2009-03-12, 10:04
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Munkorg o inget jävla dalt. Släng ned hunden i backen, håll fast med ben o klipp oavsett motstånd.

Tilltala inte ens hunden o gör ingen affär av det, visa att du är alfahane.

Själv haft en stor schäfer, renrasig o stark. Han försökte slingra sig men icke då, jag brottade ned han, höll han o vid minsta tendens till ens lite agrissivitet så visade jag vem som bestämde.

En hund skall aldrig få ta kommando, inte med morr, skäll, gnyende eller sprattel.
Frågan är varför du inte började öva kloklippning i tid istället? Hade du börjat när han var valp och gjort på ett vettigt sätt (utan stress och våld) hade du inte behövt brotta ner en slingrande bjässe.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2009-03-12 kl. 10:07.
Citera
2009-03-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Om man måste klippa klorna betyder det att hunden får för lite motion. Ser jag en klotång hemma hos folk så vet jag direkt att de är lata jävlar som inte borde få ha hund.

Hur sliter din hund ner sporrarna?

Slitaget på klorna minskar rätt mycket på vintern där man har mycket snö.

Klor kan behöva klippas/slipas av andra orsaker än att de blivit för långa.
Citera
2009-03-17, 11:40
Medlem
madzzs avatar
Har också promblem med att klippa min hunds klor. Han tycker att det är supermysig när jag kelar honom på tassarna men så fort jag tar någonting i närheten av hans fötter vill han inte vara med längre. Nu i vintras skulle jag smörja in hans trampdynor med salva för att skydda dom och det gick inte heller. Han luktade och till och med slickade på salvan men så fort den kom i närheten av tassarna var dte inte ok längre. Har bara lyckats klippa honom två gånger (6mån) men tittade på klorna ordentligt senast i går och dom var inte särskillt långa.
Kan det vara så att dom sliter ner dom själva så pass att de inte behövs klippas?
Citera
2009-03-17, 12:15
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madzz
Kan det vara så att dom sliter ner dom själva så pass att de inte behövs klippas?
Som jag förstått det så beror det på hundras, eller mer specifikt: hur tassen ser ut.
Min kille har väldigt höga trampdynor och klorna når inte ner till backen när han går. Därför får han väldigt långa klor på uppåt en cm om man inte klipper (vilket jag fått hjälp med nu).
Citera
2009-03-17, 16:02
Medlem
BluesBross avatar
Sommartid har jag sällan problem med för långa klor. Men vintertid måste jag klippa dem riktigt ofta då de mest springer på snöunderlag då. Klipper dem nog 1 gång/mån under vintern för att undvika klofrakturer och att de börjar växa inåt i en krok.

Jag tror att ni som har problem med era hundar är för daltiga helt enkelt + att ni själva tycker att det är otrevligt att klippa klor, rädda för att klippa i pulpan tex, och det märker er hund direkt. Ifall ni är skrajja/osäkra alltså.

Mina hundar tycker inte alls om att klippa klorna och smiter slokörade in under bordet när tången kommer fram. Jag klipper också i pulpan ibland och det gör att de naturligtvis lärt sig att tycka illa om det. Men genom att jag är obeveklig och bestämd så har de lärt sig att det är ett onödigt ont som de inte kommer undan så om jag säger till på skarpen ligger de still, men de tycker fortfarande otroligt illa om att få klorna klippta. Observera att jag med obeveklig och bestämd absolut inte syftar på våld. Däremot ett bestämda tag. Sen belönar jag dem givetvis efteråt med godis och bus.
Citera
2009-03-17, 16:12
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Sommartid har jag sällan problem med för långa klor. Men vintertid måste jag klippa dem riktigt ofta då de mest springer på snöunderlag då. Klipper dem nog 1 gång/mån under vintern för att undvika klofrakturer och att de börjar växa inåt i en krok.

Jag tror att ni som har problem med era hundar är för daltiga helt enkelt + att ni själva tycker att det är otrevligt att klippa klor, rädda för att klippa i pulpan tex, och det märker er hund direkt. Ifall ni är skrajja/osäkra alltså.

Mina hundar tycker inte alls om att klippa klorna och smiter slokörade in under bordet när tången kommer fram. Jag klipper också i pulpan ibland och det gör att de naturligtvis lärt sig att tycka illa om det. Men genom att jag är obeveklig och bestämd så har de lärt sig att det är ett onödigt ont som de inte kommer undan så om jag säger till på skarpen ligger de still, men de tycker fortfarande otroligt illa om att få klorna klippta. Observera att jag med obeveklig och bestämd absolut inte syftar på våld. Däremot ett bestämda tag. Sen belönar jag dem givetvis efteråt med godis och bus.
Får man fråga hur ofta du klipper i pulpan?
Citera
2009-03-17, 16:54
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Får man fråga hur ofta du klipper i pulpan?
Lite för ofta för att jag ska ha ett riktigt gott samvete Fast jag får väldigt lätt dåligt samvete. På mina två hundar händer det väl ett par tre gånger per säsong totalt sett. Dvs i snitt 1 gång per år och hund kanske. Tillräckligt för att de ska ogilla klippningen iaf.

Sen så har jag märkt att de kan känna obehag även om man inte klipper i pulpan. Tex om man tar en för stor bit varje gång för då kläms väl pulpan åt lite, även om man inte kommer i pulpan, och det känns förmodligen rätt bra det med.

Hur ofta klipper du i pulpan då?
Senast redigerad av BluesBros 2009-03-17 kl. 16:58.
Citera
2009-03-17, 17:09
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Lite för ofta för att jag ska ha ett riktigt gott samvete Fast jag får väldigt lätt dåligt samvete. På mina två hundar händer det väl ett par tre gånger per säsong totalt sett. Dvs i snitt 1 gång per år och hund kanske. Tillräckligt för att de ska ogilla klippningen iaf.

Sen så har jag märkt att de kan känna obehag även om man inte klipper i pulpan. Tex om man tar en för stor bit varje gång för då kläms väl pulpan åt lite, även om man inte kommer i pulpan, och det känns förmodligen rätt bra det med.

Hur ofta klipper du i pulpan då?
Jag har aldrig klippt min hund i pulpan. Jag kör konceptet att klippa ofta och lite istället för sällan och mycket då jag tror att det är större risk att man klipper i pulpan än om man bara tar lite åt gången.

Det verkar på dig lite som att det är en vana att klippa i pulpan. Det är ju inte konstigt att kloklippning förknippas med det om du klipper i pulpan så pass ofta som en gång per år. Jo, jag tycker att det är ofta. Att klippa i pulpan är åtminstone i mina tankar en engångsföreteelse och skulle det mot all förmodan hända så ska man vara så pass försiktig att det inte upprepas.

edit: Jag förstår ju att ingen människa klipper i pulpan med vilja men att snitta en gång om året i pulpan känns väldigt mycket för ofta.
Senast redigerad av Cruella de Vil 2009-03-17 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in