2010-05-31, 21:27
Medlem
TopZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananaass
men sommarmatten som anordnas av Chalmers i samarbete med göteborg universitet kanske?

hur många kurser som heter sommarmatte tror du det finns ?

Även KTH erbjuder såkallad "Sommarmatte".
Citera
2010-06-01, 22:27
Medlem
Kung Räkas avatar
det är inget traditionellt slutprov på sommarmatten. Istället är det två små prov med 3-4 frågor för varje delmoment. Har du tiden att läsa teorin är det inga problem att göra proven när du ändå håller på.

Man kan också "skaffa ett datorkonto" och börja kursen utan att vara registrerad på den.

bara att köra alltså.
Citera
2010-06-01, 22:33
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananaass
men sommarmatten som anordnas av Chalmers i samarbete med göteborg universitet kanske?

hur många kurser som heter sommarmatte tror du det finns ?
Du menar en kurs med ett namn som inte börjar på en stor bokstav? Knappast någon. Men att döma av din infantila reaktion på folks rimliga begäran av förtydligande från din sida misstänker jag att du är i stort behov av allehanda stöttande "sommarstudier". Lycka till!
Citera
2010-06-01, 22:36
Medlem
Kung Räkas avatar
http://www.sommarmatte.se/
Citera
2010-06-07, 16:54
Medlem
Sommarmatte.se(KTH)/ Matematiskaverksamheter.se(GU & Chalmers)

Hej tog studenten för en vecka sedan och funderar på att läsa SommarMatte i sommar för att repetera matematiken inför hösten(ska gå Kand program i kemi på GU). Samt söka lite bidrag då jag saknar sommarjobb.

Det som jag undrade är i fall någon här vet om det är någon skillnad i kvalité, eller andra för/nackdelar med sommarmatten som kth erbjuder på sommarmatte.se och det som chamlers/GU erbjuder på matematiskavetenskaper.se?

tackar på förhand.
Citera
2010-06-07, 22:40
Medlem
Vet inte om det är någon skillnad, men vet du om man får studiebidrag om man läser den matten? Den ger ju högskolepoäng tror jag.
Citera
2010-06-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Vet inte om det är någon skillnad, men vet du om man får studiebidrag om man läser den matten? Den ger ju högskolepoäng tror jag.

Jag har för mig att man kunde söka det i alla fall. Därför jag funderar på att läsa dem. Reptera matten + få lite extra pengar är ju aldrig fel.
Citera
2010-06-15, 14:28
Medlem
Drar upp tråden,

jag läser sommarmatte just nu, är egentligen inget geni när det gäller matte och nu börjar det kännas som att jag överskattat mig själv, men borde jag klara den här kursen även om jag bara läst matte c i gymnasiet?
Citera
2010-07-10, 14:45
Medlem
Runebergs avatar
Jag läser sommarmatte kurstyp A, 1 och 2, genom KTH, men bor inte i Stockholm. Nu såg jag att det här står i kursbeskrivningen:

Citat:
Examinationen består av två självrättande prov per avsnitt och för vissa studenter ett skriftligt prov i slutet av kursen. För studenter utan skriftligt prov motsvarar kursens 3 delar 1 högskolepoäng och rapporteras i allmänhet till Ladok var för sig på den högskola där du är kursregistrerad (för vissa kurstillfällen sker rapportering när hela kursen är klar). För studenter med skriftligt prov på slutet motsvarar de två första avsnitten 1 högskolepoäng, det sista avsnittet 1 högskolepoäng och provet 1 högskolepoäng.
Kursbetyg erhålles när alla examinationsdelar är godkända. Som betyg på kursen ges underkänt eller godkänt

Måste jag med andra ord åka till Stockholm för att skriva prov? När i sådant fall?
Citera
2011-05-06, 00:06
Medlem
Bumpar tråden!

Någon som vet vilken som är till att föredra?
Citera
2011-05-06, 11:25
Medlem
Kreatos avatar
Här haru KTH+others: http://math.se/main.php?tab=1&c=120&r=120

Hittar inget liknande för Chalmers, men tror att deras sommarmatte "endast" är de första 8hp som KTH erbjuder. KTH har ju ngn extragrej där om 7,5hp, där man går in och kikar lite på högskolematten -> mer förberedande snarare än repetition.

edit: länken är helt cp. i alla fall KTH:

Kurstyp A - Förberedande kurs i matematik (5 hp)
Kurstyp A - Förberedande kurs i matematik 2 (3 hp)
Kurstyp B - Förberedande kurs i matematik (7.5 hp)

kursinnehållet: http://www.sommarmatte.se/kurser/
Citera
2011-05-06, 18:06
Medlem
Aleizohiets avatar
Sommarmatten på CTH&GU är ren och skär repetition av gymnasiematten som läses i egen takt, har obegränsat antal platser (du blir antagen såfort du söker i princip) och är bidragsberättigat.
Av vad jag har hört sparar många av studenterna på CTH denna kurs ifall de hamnar ngn HP kort för fortsatt CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in