2007-08-15, 01:03
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Spelade GTA 2 själv under Wine förut kraschade ett antal gånger, windowsprogram (liksom all annan mjukvara) körs alltid bäst native
Nej, det behöver inte alls köras bäst native: http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.33
Visst är det mycket som wine inte klarar av ordentligt och det får man ta. Det jag störde mig på var att killen sa var att man inte ska räkna wine bara för att det inte är äkta eller något. Men varför ska något som fungerar alldeles utmärkt i linux räknas bort bara för att det ursprungligen är gjort för windows?
Ett OS ska klara av det användaren vill ha och behöver till ett pris användaren är villig att betala, i mitt fall är detta tid bla för att jag tycker det är kul att greja samt att jag inte sitter på en så fet plånbok och tycker dessutom inte om att piratkopiera något så stort som windows som dessutom kontaktar servrar lite när den vill utan att jag någonsin får veta vad som skickas. Valet har för mig blivit Kubuntu, om någon då frågar om det går att spela wc3 på det (Vilket går helt perfekt i wine) ska jag då säga: "ja, jag gör det ibland och det funkar utmärkt men öh, man kör det genom wine så det räknas inte. Vill du lira wc3 ska du köra Windows för att det är äkta!"

Citat:
Windows har också den goda vanan att säga till om den hittar någon ny enhet som behöver drivrutiner, i Ubuntus fall verkar den mest "hålla tyst"?
Delvis sant, visserligen poppar inget upp i ubuntu men vet man vart man ska leta så är det inga problem att hitta rätt saker. Finns tom schyssta guier (Informationscentralen i kde) men det hela är en aning kryptiskt.
Citera
2007-08-15, 01:19
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Nej, det behöver inte alls köras bäst native: http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.33
Visst är det mycket som wine inte klarar av ordentligt och det får man ta. Det jag störde mig på var att killen sa var att man inte ska räkna wine bara för att det inte är äkta eller något. Men varför ska något som fungerar alldeles utmärkt i linux räknas bort bara för att det ursprungligen är gjort för windows?
Ett OS ska klara av det användaren vill ha och behöver till ett pris användaren är villig att betala, i mitt fall är detta tid bla för att jag tycker det är kul att greja samt att jag inte sitter på en så fet plånbok och tycker dessutom inte om att piratkopiera något så stort som windows som dessutom kontaktar servrar lite när den vill utan att jag någonsin får veta vad som skickas. Valet har för mig blivit Kubuntu, om någon då frågar om det går att spela wc3 på det (Vilket går helt perfekt i wine) ska jag då säga: "ja, jag gör det ibland och det funkar utmärkt men öh, man kör det genom wine så det räknas inte. Vill du lira wc3 ska du köra Windows för att det är äkta!"

Som jag skrev innan, funkar spelet/programmet bra under wine så ser jag inga problem med att köra det under Wine.
Okej, att saker alltid körs bäst native, var väl att ta i men oftast stämmer det påståendet rätt bra

Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Delvis sant, visserligen poppar inget upp i ubuntu men vet man vart man ska leta så är det inga problem att hitta rätt saker. Finns tom schyssta guier (Informationscentralen i kde) men det hela är en aning kryptiskt.

Har inte använt Kubuntu nåt iof, kanske är lite annorlunda där, hursomhelst så har Canonical allt att vinna på att göra en liten guide som den som dyker upp i t ex XP, drivrutinen måste ju trots allt ändå installeras
Citera
2007-08-15, 10:28
Medlem
Citat:
Okej, att saker alltid körs bäst native, var väl att ta i men oftast stämmer det påståendet rätt bra

Precis. Dessutom är det så att det väldigt ofta (iaf på den tiden jag använde Wine) krävdes manuellt pill för att få många applikationer att köra ordentligt... och även då upplevde man att en hel del saker kändes instabila.

Självklart är det väl gott och väl om man kan använda Wine till att köra Windowsprogram; men att säga att "Linux är redo för skrivbordet" därför att man kan köra Windowsprogram på det tycker jag känns lite underligt. Wine-grejen ska vara en nödlösning, inte en standarslösning... om det är det (t.ex om man är en gamer) så ska man köra Windows. Helt enkelt därför att de flesta spel funkar bäst/enklast där.

I begreppet "redo för skrivbordet" tycker jag ingår att det är lätt att använda. Tror folk här på allvar att den genomsnittliga datoranvändaren får igång Wine så att det funkar med precis alla spel man vill köra?
För det är ju faktiskt så att Wine blir en acceptabel lösning först den dag då:
1. Det är pissenkelt att få det att funka, dvs. kräver ingen konfiguration alls (=inte är krångligare än att köra programmen i windows)
2. ALLA windowsprogram går att köra lika bra som i windows.

Fram till den dagen då punkterna ovan inte uppfylls (framförallt punkt nummer 2) så kommer jag bestämt hävda att Wine "inte räknas". Helt enkelt för att den är för dålig, och att man inte kan garantera att man kan köra sina Windowsprogram.
Citera
2007-08-15, 11:47
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Precis. Dessutom är det så att det väldigt ofta (iaf på den tiden jag använde Wine) krävdes manuellt pill för att få många applikationer att köra ordentligt... och även då upplevde man att en hel del saker kändes instabila.
Version? Wine har på senaste åren fått extremt många nya funktioner och den största delen som jobbas med är DirectX och användarvänlighet. T.ex. finns Regedit direkt på "startmenyn" och likaså ett grafiskt konfigurationsverktyg för hela Wine.

Citat:
Wine-grejen ska vara en nödlösning, inte en standarslösning... om det är det (t.ex om man är en gamer) så ska man köra Windows. Helt enkelt därför att de flesta spel funkar bäst/enklast där.
"Wine-grejen" är en nödlösing - visst. Men för vad? Jo! Om folk som vill köra Linux kan få sina favoritspel att fungera via Wine så kommer massan som kör Linux att växa och således kommer fler spel utvecklas nativt till Linux. Jag tänker på Unreal Tournament (Alla), Deus Ex*, Doom 3, Quake 4 där utvecklarna redan har fattat att Linux är en stor potentiell marknad.
* Deus Ex portades av Luki Games.

Citat:
2. ALLA windowsprogram går att köra lika bra som i windows.
Det där är fan bara ignorant. Inte ens Microsofts egna produkter (Vista och i vissa fall XP) har 100% kompatibilitet. Tänk också på alla 16-bit subsystem applikationer som inte går att köra under x64, måste Linux klara dem också? Iof gör Linux delvis det med typ DOSBox, men det räknas väl inte heller?

Och vad är det för mening att kunna köra alla Windows-program i Linux? Ta t.ex. TweakUI, Norton Antivirus, Firefox och Windows Genuie Adventage. Alla som har minst en anledning att bara vara 100% löjligt att använda i Linux, t.ex Firefox som har sin Linux-variant istället.

Nej, nu blir jag lite kinkig.
Citera
2007-08-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det där är fan bara ignorant. Inte ens Microsofts egna produkter (Vista och i vissa fall XP) har 100% kompatibilitet. Tänk också på alla 16-bit subsystem applikationer som inte går att köra under x64, måste Linux klara dem också? Iof gör Linux delvis det med typ DOSBox, men det räknas väl inte heller?

Återigen: Om Wine ska användas som argument för att linux är redo för skrivbordet så ska Svensson (då det inte finns linuxversioner han är nöjd med) kunna köra sina Windowsprogram som han vill köra. Annars kommer bytet av operativsystem kännas som en nedgradering för användaren.
Eller hur? Du skulle väl själv känna dig missnöjd om du byter till linux, som alla säger är så bra, bara för att upptäcka att du inte längre kan göra det du vill göra med din dator?

Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Alla som har minst en anledning att bara vara 100% löjligt att använda i Linux, t.ex Firefox som har sin Linux-variant istället.

Jag har försökt att läsa din mening flera gånger, men får ingen rätsida på vad du vill ha sagt med ovanstående.
Citera
2007-08-15, 16:26
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Återigen: Om Wine ska användas som argument för att linux är redo för skrivbordet så ska Svensson (då det inte finns linuxversioner han är nöjd med) kunna köra sina Windowsprogram som han vill köra. Annars kommer bytet av operativsystem kännas som en nedgradering för användaren.
Eller hur? Du skulle väl själv känna dig missnöjd om du byter till linux, som alla säger är så bra, bara för att upptäcka att du inte längre kan göra det du vill göra med din dator?
Svensson bryr sig inte om han använder Firefox eller Internet Explorer. Ej heller Word eller OpenOffice. Mer skulle jag inte säga att Svensson vill ha. Möjligtvis MSN där aMSN gör sitt jobb.
Svensson bryr sig inte om vilket program han / hon använder, bara det ser ungefär likadant ut. Det är de mer avancerade användarna som inte kan / önskar att lära om - t.ex. 3D Studio Max användare eller Photoshop.

Citat:
Jag har försökt att läsa din mening flera gånger, men får ingen rätsida på vad du vill ha sagt med ovanstående.
Alla de programmen jag nämnde har minst en anledning att skippa Linux-kompatibilitet.
Citera
2007-08-17, 15:23
Bannlyst
provar just nu - obs har ej svenska tecken pa denna version som ni marker - ubuntu , sa den kor rakt fran en cd,

och det gar ju fantastiskt smidigt aven det!!! det ar inte som i windows dar man maste stalla in tcpIp/protokoll och veta sin routers ip osv innan man borjar surfa, utan allt man behover, nastan, finns faktiskt med fran start. bara klicka pa firefox sa ar man igang ute pa natet!!

fascinerande att det gar sa snabbt och man kan kora openoffice och firefox med installerade plugin - utan att harddisken oht ar inblandad!! maste vara javligt resurssnalt m tanke pa att allt ligger pa en CD, 700 MB m operativsystem och hela shiten. jag tycker helt klart ubuntu verkar trevligt!

men tyvarr vagar jag nog inte installera det pa datorn nu, med tanke pa att jag har massa filer pa windowsdatorn som jag inte vill forlora, samt att jag inte har windowsinstallationsCD utan forinstallerat windows XP home pa en harddiskpartition, sa om jag tar bort windows sa kan jag inte fa tillbaka det igen om jag skulle vilja.
Citera
2007-08-17, 15:25
Bannlyst
just det, hur fungerar ubuntu i natverk

min windowsPC har valdigt svart att kommunicera m sambons macintosh, gar det lattare m t ex Ubuntui
Citera
2007-08-17, 15:28
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
just det, hur fungerar ubuntu i natverk

min windowsPC har valdigt svart att kommunicera m sambons macintosh, gar det lattare m t ex Ubuntui

Linux klarar allt ifrån de mest lustiga Ad-hoc lösningarna till att montera WebDAV direkt i filsystemet. Så en simpel uppgift att snacka med Mac är inga problem och ej heller andra Windowsdatorer. Förutsatt att Mac:en är rätt konfigurerad för att snacka överhuvudtaget.
Citera
2007-08-17, 19:27
Medlem
SinXs avatar
Gjorde en lite djubare analys av allt det här snacket om Linux VS Windows i denna tråd:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=531547
Citera
2007-08-17, 20:39
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
men tyvarr vagar jag nog inte installera det pa datorn nu, med tanke pa att jag har massa filer pa windowsdatorn som jag inte vill forlora, samt att jag inte har windowsinstallationsCD utan forinstallerat windows XP home pa en harddiskpartition, sa om jag tar bort windows sa kan jag inte fa tillbaka det igen om jag skulle vilja.
Oj. Här måste jag slå ett slag för Acronis True Image. Installera ATI, skapa en bootningsbar rescue cd gör en image av hårddisken, installera Ubuntu, Kubuntu eller vad du vill. Sedan bootar du från din rescue cd och återställer hårddisken till det skick som den var i innan. Som deras slogan säger: Compute with confidence.
Citera
2007-08-17, 21:19
Medlem
Ivanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Linux är, trots vad fanatikerna påstår, långt ifrån färdigt för skrivbordsbruk för vanliga dödliga.

Objection! http://www.ubuntu-se.org/drupal/

Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Du kan lugnt utgå från att inga Windows-program fungerar. Det finns dock ersättningsprogram av varierande kvalitet.

Objection! http://www.winehq.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in