• 1
  • 2
2007-08-09, 09:05
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
varför ska man köra linux o funkar alla program typ word o msn i det?

Man ska köra linux om man har behov av att sätta upp välfungerande servrar, till exempel webservrar, databaser, distribuerade filsystem med mera.
Alternativt för att man gillar att pilla och plocka med saker och ting själv.
Linux är, trots vad fanatikerna påstår, långt ifrån färdigt för skrivbordsbruk för vanliga dödliga.

Du kan lugnt utgå från att inga Windows-program fungerar. Det finns dock ersättningsprogram av varierande kvalitet.
Citera
2007-08-09, 09:15
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Linux är, trots vad fanatikerna påstår, långt ifrån färdigt för skrivbordsbruk för vanliga dödliga.
Min morsa kör Xubuntu som main-OS och har aldrig klagat. Linux ÄR färdigt för skrivbordsbruk för vanliga dödliga!

En av alla anledningar att använda Linux är för övrigt att det är gratis, det är den enda anledning jag behöver.
Citera
2007-08-09, 10:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Min morsa kör Xubuntu som main-OS och har aldrig klagat. Linux ÄR färdigt för skrivbordsbruk för vanliga dödliga!

En av alla anledningar att använda Linux är för övrigt att det är gratis, det är den enda anledning jag behöver.

Det är verkligen inte ofta jag håller med Fascist, men det här är ett av dessa tillfällen: nej, än så länge är INTE linux lika lättanvänt som xp.

Jag är ingen linux-hatare, tvärt om, men att komma och påstå att det är lika enkelt, det är en ren lögn.
Att det är gratis, att man inte behöver knäcka det (eftersom ingen jag känner kör ett äkta xp...), att det finns en massa program och spel till linux, vilket även innefattar motsvarigheter till windows-program, det är inte samma sak som att det är lika enkelt som xp.

Bara för att din mor aldrig klagat så måste ju det inte innebära att hon hade varit mindre nöjd med xp...
Citera
2007-08-09, 11:35
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Min morsa kör Xubuntu som main-OS och har aldrig klagat.

Hon kanske inte har försökt plugga in en Asus-handdator, en mobiltelefon, en lite mer ovanlig skrivare osv? De flesta vanliga användare gör sådant hela tiden och väntar sig att det "bara ska funka". Det gör det inte under linux.
Alltså är linux inte redo för skrivbordet.

Att sedan mer kunniga fixar saken på ett kick är en annan femma.
Citera
2007-08-09, 12:27
Medlem
blueCommands avatar
OT Inlägg utbrutna från "Kör du Linux" tråden. Här diskuterar vi vad Linux kan och inte kan / behöver och inte behöver för att bli 1:a på skrivborden.
Citera
2007-08-09, 12:38
Medlem
Jag tycker Linux är långt ifrån skrivbordsmoget. Jag är en van Windowsanvändare sen många år men har aldrig intresserat mig för Linux. I vintras tänkte jag att det kanske är dax att byta. Så sagt och gjort så tankade jag hem Ubuntu och brände ut på en skiva. Fick inte igång installationprogrammet innan jag kom på att det funkade om jag bytte upplösning innan jag valde installera. Installationen gick bra men när jag skulle starta det efteråt så gick det inte igång.

Eftersom att man vet att ATI-grafikkort krånglar i Linux så antar jag att det var det som var problemet. Försökte få hjälp här på Flashback och fick en del tips på vad jag skulle göra och skriva i terminalen för att få det att funka men ingenting har hjälpt. Så nu sitter jag med OSX/XP/Ubuntu men Ubuntu har jag inte fått igång. Om inte ens grafiken fungerar Plug´n Play är det verkligen inte skrivbordsmoget. Sen om det är ATI:s fel med drivrutinerna spelar ingen roll för mig som slutanvändare!
Citera
2007-08-09, 13:32
Medlem
Såklart det är ATIs fel om du som slutanvändare inte kan använda ditt grafikkort. Det är inte Linux-utvecklarnas fel. ATI är sega på att släppa drivrutiner till Linux och nVidia klår dom så hårt. Men ATI har alltid fungerat perfekt för mig.

Enligt mig är Ubuntu MYCKET lättare att installera än XP och det körs MYCKET enklare. Enligt mig beror det bara på vad man är van vid.

Ubuntu, du har skivan, installerar, klart. Grafikkortet fungerar, du behöver inte ladda ner några jävla drivrutiner eller annan skit. Windows, installera, du måste du ladda ner rätt drivrutiner för att det ska fungera. Säg det till min mamma, hon kommer inte fatta ett skit.

Svårt att installera en skrivare? I Ubuntu pluggar jag i skrivaren, går till skrivare och väljer att lägga till en skrivare, trycker på Next 3 ggr, klart! Windows, pluggar in skrivaren, den säger att den hittar skrivaren, jag försöker lägga till den, fungerar såklart inte. Letar fanatiskt runt efter drivrutiner för skrivaren, efter 2 timmars letande hittar jag den 170 MB stora filen! Laddar ner, efter yttligare 1 timmes pill fungerar det.

Vilken tror ni min mamma klarar av?

Min pappa sitter på Windows men han använder Open Offiece i sitt företag. Varför? Det är gratis! Och det är fullt kompatibelt med Windows. Han har aldrig haft problem. Dock har han extrema problem med Windows faktiskt.

Linux ÄR moget som desktop OS och Ubuntu är ett exempel på det.

Jag har även kopplat in min mobil, fungerar perfekt på en gång. iPod, inga problem. Allt fungerar för mig, ser inte problemet.

Enligt mig har Ubuntu gått om Windows på allt, det enda som är ett problem idag är utvecklingen av mjukvara till Linux. Företagen är sega just för att Windows är så stort men det börjar komma till Linux. Vad tror ni skulle hända om t.ex. Blizzard eller Valve skulle börja släppa sina spel till Linux också? Jag personligen tror att ett riktigt stort antal skulle byta direkt till Linux.
Citera
2007-08-09, 13:42
Medlem
sub_coronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Enligt mig har Ubuntu gått om Windows på allt, det enda som är ett problem idag är utvecklingen av mjukvara till Linux. Företagen är sega just för att Windows är så stort men det börjar komma till Linux. Vad tror ni skulle hända om t.ex. Blizzard eller Valve skulle börja släppa sina spel till Linux också? Jag personligen tror att ett riktigt stort antal skulle byta direkt till Linux.

Detta är faktiskt den främsta anledningen till att jag fortfarande har en windowsinstallation hemma, jag vill kunna spela på min dator. Allt annat gör jag i linux.
//s_c
Citera
2007-08-09, 14:15
Medlem
Vad gör man med sitt "skrivbord" då? Vore det inte smartast att definiera vad en skrivbordsdator bör klara av innan alla börjar häva ur sig sina JA och NEEEEJ?
Citera
2007-08-09, 14:28
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Hon kanske inte har försökt plugga in en Asus-handdator, en mobiltelefon, en lite mer ovanlig skrivare osv? De flesta vanliga användare gör sådant hela tiden och väntar sig att det "bara ska funka". Det gör det inte under linux.
Alltså är linux inte redo för skrivbordet.

Att sedan mer kunniga fixar saken på ett kick är en annan femma.

Jag upplever det precis tvärtom. Nästan alla mina prylar kräver i Windows en jäkla massa drivrutiner och specialprogram. I Ubuntu har jag bara pluggat in och så har det fungerat direkt. Mycket bekvämt.

Jag tror dock inte det är riktigt redo som enklaste desktop-OS ännu, och då använder jag det som det dagligen. Det jag ser som det största problemet är bristen på enkla installationsprogram.

setup.exe/install.exe är helt utmärkt om det bara hade kompletterats med krav på admin-lösenord. Nu kan det vara skitenkelt, t ex Lägg till/Ta bort... där man kryssar för vad man vill ha och sen laddas det ner, eller så får man en tar.gz med källkod och sitter som ett fån.
Citera
2007-08-09, 14:31
Bannlyst
Citat:

Det är oftast windows också, eftersom det "ingår" i det datorpaket folk köper
Citera
2007-08-09, 14:35
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Det är oftast windows också, eftersom det "ingår" i det datorpaket folk köper

Får jag slå vad om att du tror att mobiltelefoner för 0 kr, verkligen kostar 0 kr? Naturligtvis betalar du för Windows och det ger en onödig merkostnad på datorn. I övrigt så finns det flera leverantörer som säljer datorer utan OS om man önskar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in