• 9
  • 10
2007-08-17, 22:26
Medlem
Jag kan nog se mig själv som exempel..

Har länge varit mycket intresserad av att köra linux, har testat debian, slackware, redhat o någon mera tidigare.

Igår gjorde ja installen av Ubuntu. Tycker det är smidigt och fungerar kanon, snyggt med beryl, som tar mycket mindre kraft än vad vista tar. Vill aldrig installera vista.

Men den stora saken att jag sitter kvar i Ubuntu idag är att det tog 20min att installera Steam CS 1.6 (låter kanske nördigt ) Men hade ja inte kunnat kört det så måste ja köra 2 OS och då hade det säkert blivit att man sitter mera i windows.

Jag är mycket nöjd och tror att det finns många där ute som inte förstår vad bra Ubuntu fungerar. När man började installera Wine för 2 år sen..va det omöjligt att få det att fungera som man ville. Men tror att idag är tiden kommen för att det ska fungera.

Att GNU/Linux bygger på fri mjukvara gör valet bara lättare.
Citera
2007-08-17, 22:48
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T0uCh3n
Men den stora saken att jag sitter kvar i Ubuntu idag är att det tog 20min att installera Steam CS 1.6 (låter kanske nördigt ) Men hade ja inte kunnat kört det så måste ja köra 2 OS och då hade det säkert blivit att man sitter mera i windows.

Jag är mycket nöjd och tror att det finns många där ute som inte förstår vad bra Ubuntu fungerar. När man började installera Wine för 2 år sen..va det omöjligt att få det att fungera som man ville. Men tror att idag är tiden kommen för att det ska fungera.

Att GNU/Linux bygger på fri mjukvara gör valet bara lättare.

Och då skall man betänka att Wine fortfarande har major 0 i versionsnummer - och Windows som har 5 om inte 6.
Citera
2007-08-17, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Oj. Här måste jag slå ett slag för Acronis True Image. Installera ATI, skapa en bootningsbar rescue cd gör en image av hårddisken, installera Ubuntu, Kubuntu eller vad du vill. Sedan bootar du från din rescue cd och återställer hårddisken till det skick som den var i innan. Som deras slogan säger: Compute with confidence.

Oj, jag är lite halvamatör på¨datorer så ursäkta mina dumma frågor, men jag greppade inte 100% av det där, vad betyder att göra en disc image av hårddisken? (den är ju på 250 GB, varav 80 GB är lediga) - måste det inte bli en jävla massa skivor?

EDIT: ser nu att D: den del av hårddisken där "windows-disken" (dvs den som används när man installerar om datorn till fabriksinställningarna) bara är på 3,27 GB så den får ju plats på en dvd-skiva.
Citera
2007-08-18, 10:02
Medlem
danielebs avatar
(Vi kanske har hamnat lite OT)

@ sEBbe85: Jag är inte helt icke-amatör själv. Hårddiskens struktur och innehåll kopieras till ett komprimerat arkiv. Om du defragmenterar den innan så får du en defragmenterad avbild. Jag har t.ex. ett 3,1 gb arkiv som innehåller samtliga fyra partitioner på min 160 gb hd: (XP, Linux [/home, /, swap]) efter en nyinstallation av båda os:en, så det är bara uppdateringar och basprog. Själv sparar jag mina backuper på en extern hd. Jag vet inte om det är möjligt att återställa från dvd-skivor när man använder rescue cd:n, om man bara har en cd/dvd-drive, dessutom tar det en jäkla tid med sådana.

Det här är i alla fall ett tips till de som vill pröva ett installerat linux, men är rädda för att förstöra sin tidigare installation. Har sett många trådar här på forumet av folk som har latjat med Ubuntu ett tag och som sedan upptäcker att de inte kan få igång sitt windows igen. Gör en backup innan för att vara på den säkra sidan.
Citera
2012-07-30, 10:30
Medlem
EliasAlucards avatar
GNU/Linux är redo för skrivbordet idag, främst i form av Ubuntu. De främsta problemen som finns till GNU/Linux (drivrutiner, brist på program/spel, osv) är barnsjukdomar som snabbt hade fixats till den dagen GNU/Linux har en marknadsandel på säg 30% eller mer. Så om alla helt plötsligt går över till Ubuntu imorgon då kommer drivrutiner till alla möjliga enheter, grafikkort, mobiltelefoner osv att släppas illa kvickt.

GNU/Linux är som sagt redo för skrivbordet. Den mer intressanta frågan är om folk i allmänhet är redo för att börja använda GNU/Linux? Skulle inte tro det. De flesta är obotligt ignoranta, trångsynta och helt enkelt inte mottagliga för förändringar.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in