2007-08-09, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Får jag slå vad om att du tror att mobiltelefoner för 0 kr, verkligen kostar 0 kr? Naturligtvis betalar du för Windows och det ger en onödig merkostnad på datorn. I övrigt så finns det flera leverantörer som säljer datorer utan OS om man önskar det.

klart det inte är gratis, därav mina citationstecken,

och Visst kan man köpa "barebone" och hålla på att krångla med att välja och installera alla komponenter själv, men faktum är att när man köper windows i färdiga "paket" så är det betydligt billigare än när man köper windows separat, nästintill "gratis", några hundringar för windows kanske.

och eftersom windows är en sådan överväldigande standard som är kompatibelt med allt från web-tjänster till hårdvara osv osv så ser jag ingen som helst anledning att skaffa sig Linux.

Vill man vara anti-microsoft räcker det för mig att ladda ner gratis office-paket som Star office/ Open office + att använda så lite av deras "tjänster" som möjligt. föredrar t ex. liksom många Firefox istället för explorer. Det finns en stor mängd gratis och bra program till windows! Det är en av många anledningar att köra på windows.
Citera
2007-08-09, 18:27
Medlem
Gren:

Ubuntu håller ju på att utveckla just ett sådant system för att enkelt kunna installera mjukvara. Bara titta på Synaptic Package Manager. Ta också en titt på packages.ubuntu.com. Där finns alla paket, bara att söka efter det du vill ha. Jag personligen tycker faktsikt inte att det är krångligare att installera ett program i Linux (vilken dist som helst) än i Windows. Ladda ner, packa upp, kompilera, installera. Klart. Eller ännu enklare då, skriv bara namnet på paketet, klart.

Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
klart det inte är gratis, därav mina citationstecken,

och Visst kan man köpa "barebone" och hålla på att krångla med att välja och installera alla komponenter själv, men faktum är att när man köper windows i färdiga "paket" så är det betydligt billigare än när man köper windows separat, nästintill "gratis", några hundringar för windows kanske.

och eftersom windows är en sådan överväldigande standard som är kompatibelt med allt från web-tjänster till hårdvara osv osv så ser jag ingen som helst anledning att skaffa sig Linux.

Vill man vara anti-microsoft räcker det för mig att ladda ner gratis office-paket som Star office/ Open office + att använda så lite av deras "tjänster" som möjligt. föredrar t ex. liksom många Firefox istället för explorer. Det finns en stor mängd gratis och bra program till windows! Det är en av många anledningar att köra på windows.

Windows är ingen standard.

Visst, jag kan hålla med om att Windows inte kostar så mycket för mig som kund om jag får med det till datorn men att det skulle fungera out of the box för det, bullshit. Min farsa köpte en bärbar (Vaio, Sony). FY FAN va mycket skit det va i den, fick sitta och rensa den åt honom en hel dag för att han skulle slippa skiten. Visst, beror kanke inte på Windows men jag tror du förstår vad jag menar.

Windows har inte alltid bästa stödet för hårdvara, utvecklingen från Open Sources sida går så mycket fortare fram. Behövs det stöd kommer det FORT. Och du har MÅNGA program att välja på till ALLT. Webbtjänster? Haha, finns många webbtjänster som stödjer Firefox. Var kommer Firefox ifrån början? Open Source!

Men jag tror faktiskt inte att det kommer slå igenom hos den normala datoranvändaren hemma, det är företagen som kommer gå över först. Windowslicenser kostar MYCKET för företag, och ja, företag har desktops. Att byta till Linux (t.ex. Ubuntu då) och köra på Open Office och annan fri mjukvara kommer företag kunna spara miljoner. När de som sedan jobbar på företaget använder Linux där kommer de sedan gå över till Linux hemma. Samma sak gäller även skolor.

Vad tror ni?
Citera
2007-08-09, 19:13
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Gren:

Ubuntu håller ju på att utveckla just ett sådant system för att enkelt kunna installera mjukvara. Bara titta på Synaptic Package Manager. Ta också en titt på packages.ubuntu.com. Där finns alla paket, bara att söka efter det du vill ha. Jag personligen tycker faktsikt inte att det är krångligare att installera ett program i Linux (vilken dist som helst) än i Windows. Ladda ner, packa upp, kompilera, installera. Klart. Eller ännu enklare då, skriv bara namnet på paketet, klart.

Windows är ingen standard.

Visst, jag kan hålla med om att Windows inte kostar så mycket för mig som kund om jag får med det till datorn men att det skulle fungera out of the box för det, bullshit. Min farsa köpte en bärbar (Vaio, Sony). FY FAN va mycket skit det va i den, fick sitta och rensa den åt honom en hel dag för att han skulle slippa skiten. Visst, beror kanke inte på Windows men jag tror du förstår vad jag menar.

Windows har inte alltid bästa stödet för hårdvara, utvecklingen från Open Sources sida går så mycket fortare fram. Behövs det stöd kommer det FORT. Och du har MÅNGA program att välja på till ALLT. Webbtjänster? Haha, finns många webbtjänster som stödjer Firefox. Var kommer Firefox ifrån början? Open Source!

Men jag tror faktiskt inte att det kommer slå igenom hos den normala datoranvändaren hemma, det är företagen som kommer gå över först. Windowslicenser kostar MYCKET för företag, och ja, företag har desktops. Att byta till Linux (t.ex. Ubuntu då) och köra på Open Office och annan fri mjukvara kommer företag kunna spara miljoner. När de som sedan jobbar på företaget använder Linux där kommer de sedan gå över till Linux hemma. Samma sak gäller även skolor.

Vad tror ni?

Jag tycker mer och mer om dig för varje post smolk Det där är fan mina tankar i ord.

Dock är faktiskt windows en slags standard idag. Alla kommersiella program och tjänster riktas för det mesta mot Windows, t.ex.
Citera
2007-08-09, 21:25
Medlem
Jag skulle säga att Linux ännu är ett ungt OS och har STORA möjligheter tillskillnad från windows och mac. Vissa Linux dist.ar är väldigt skrivbordsvänliga och det är inte linux fel att det t ex inte funkar att koppla in mobilen eller handdatorn DET ÄR säljarna som är omogna för linux.
(tycker jag)
Citera
2007-08-09, 21:35
Medlem
Hkarns avatar
önskar också att fler spelbolag ska släppa spel till linux, nu förtiden så är det bara ID som gör det. Sen tycker jag att det är lite tungt att man ibland får en tar full med source code. Kan bli lite jobbigt i längden.
Citera
2007-08-09, 22:02
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlasher
det är inte linux fel att det t ex inte funkar att koppla in mobilen eller handdatorn
Fast det kan man ju Iaf koppla in mobilen med bluetooth fungerar out of the box med kubuntu. Att synka var senast jag testade ganska struligt men det kan ha fixat sig nu. Det är helschysst att styra musen och några knappar med min gamla k700i när jag ligger och kollar på film.
Citera
2007-08-10, 00:58
Medlem
FarbrorGuds avatar
Att en Windoze användare kommer och säger att "linux är så krångligt" är ju ganska enkelt att lista ut. Det är ju helt annorlunda. Jag kan ju med starka kort påstå att en som bara använt linux skulle finna windoze riktigt klurigt.

Det gäller bara för folk att sluta vara så lata och ge det en chans. För Linux (i mitt fall Ubuntu) täcker gott och väl alla vardagliga uppgifter (mail, Surf, kontorsarbete, lättare bildredigering samt filmredigering) och man slipper virusrisken som är rätt överhängande i windoze.

Vissa klagar på att tillbehör kan vara svåra att få funka. Men i de flesta fall så brukar (iaf jag) finna en bra guide som enkelt fixar biffen på bara nån kvart-halvtimme längre än vad det skulle tagit att få det att funka i windoze.

Det som helt enkelt saknas för mig är möjligheten att kunna lira spel. Men det lider jag inte så mycket av just nu. Samt att man skulle vilja kunna köra vissa program (photoShop, Illustrator, Adobe premiere osv..) Men man får helt enkelt leva med dualboot tills den stora lösningen kommer.

så för att köra allt kortfattat: Ge linux en chans!!! Du lär inte ångra dig. Jag gör det iaf inte
Citera
2007-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud
Att en Windoze användare kommer och säger att "linux är så krångligt" är ju ganska enkelt att lista ut. Det är ju helt annorlunda. Jag kan ju med starka kort påstå att en som bara använt linux skulle finna windoze riktigt klurigt.

Det gäller bara för folk att sluta vara så lata och ge det en chans. För Linux (i mitt fall Ubuntu) täcker gott och väl alla vardagliga uppgifter (mail, Surf, kontorsarbete, lättare bildredigering samt filmredigering) och man slipper virusrisken som är rätt överhängande i windoze.

Det som helt enkelt saknas för mig är möjligheten att kunna lira spel. Men det lider jag inte så mycket av just nu.

så för att köra allt kortfattat: Ge linux en chans!!! Du lär inte ångra dig. Jag gör det iaf inte
Bra sagt!!! fast sen är det ju så som Hkarn säger. Det finns knappt några spel till linux, en stor del av alla dator användare använder datorn som om dom var spelmaskiner.
Citera
2007-08-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGud

Vissa klagar på att tillbehör kan vara svåra att få funka. Men i de flesta fall så brukar (iaf jag) finna en bra guide som enkelt fixar biffen på bara nån kvart-halvtimme längre än vad det skulle tagit att få det att funka i windoze.

Det som helt enkelt saknas för mig är möjligheten att kunna lira spel. Men det lider jag inte så mycket av just nu. Samt att man skulle vilja kunna köra vissa program (photoShop, Illustrator, Adobe premiere osv..) Men man får helt enkelt leva med dualboot tills den stora lösningen kommer.

Varför utvecklar inte Adobe sina produkter (bortse från Flash) till Linux? Marknaden är för liten. Skulle de börja släppa releaser av sina produkter till Linux lovar jag att MÅNGA skulle gå över på en gång. Problemet är bara, de vågar inte. Företagarna väntar på produkskaparna och vice versa. Nån måste ta första steget. Det som jag ser som en möjlighet är att företag som redan har allt på Open Source-marknaden går över först, de som i princip bara använder Windows Officepaket (de börjar alltså använda Open Office). De som bara skriver på datorn helt enkelt, går de över kommer produktföretagen se att folk byter och därmed att det finns plats för Linux i marknaden. Efter det kommer fler och fler gå över, kommer bli grymt om bara någon för företagen att inse hur mycket pengar de kan spara på att byta till Linux och open source.
Citera
2007-08-10, 01:26
Medlem
katten80s avatar
skulle vilja säga att 2007 blir det år då Linux på skrivbordet slår igenom på allvar.

Som någon sa kommer vi nog mest se det på företag och skolor vilket i sin tur leder det in till hemmen.
Jag tror också att vista kommer hjälpa till med spridandet av linux. Det är inte bara dyrt i sig utan också höga systemkraven skjuter upp priset (liksom 1 GB ram räkans typ som minimum ) . Dessutom har de ju byt gränsnitt på office 2007 vilket kommer leda till att företagen bör omutbilda sin personal vilken inte krävs om det väljer open office .
Citera
2007-08-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
skulle vilja säga att 2007 blir det år då Linux på skrivbordet slår igenom på allvar.

Som någon sa kommer vi nog mest se det på företag och skolor vilket i sin tur leder det in till hemmen.
Jag tror också att vista kommer hjälpa till med spridandet av linux. Det är inte bara dyrt i sig utan också höga systemkraven skjuter upp priset (liksom 1 GB ram räkans typ som minimum ) . Dessutom har de ju byt gränsnitt på office 2007 vilket kommer leda till att företagen bör omutbilda sin personal vilken inte krävs om det väljer open office .

Personligen tror jag det stora problemet är att företag inte ens vet att Linux och Open Office existerar. Få dem att se att det finns och att det fungerar perfekt och de kommer byta, så enkelt tror jag det är. Och de sparar enorma pengar.

Edit: Det man kanske borde göra är att få dem att testa Ubuntu life cd. Då behöver de inte installera men kan testa och få förståelse för hur det fungerar. Tror det kan vara ett bra alternativ
Citera
2007-08-10, 07:08
Medlem
Citat:
Personligen tror jag det stora problemet är att företag inte ens vet att Linux och Open Office existerar.

Det är klart att de vet att Linux/OO existerar.

Citat:
Få dem att se att det finns och att det fungerar perfekt och de kommer byta, så enkelt tror jag det är. Och de sparar enorma pengar.

Redan det faktum att du påstår att det finns ett operativsystem som "fungerar perfekt" visar att du inte har en aning om vad du snackar om.

Migration till nya system innebär oerhörda kostnader för företag. Om man exempelvis gör saker i office så kommer man få problem med att OO inte är tillräckligt bra på att importera officedokument (Gör man en enkel powerpointpresentation med någon slags specialeffekt så kommer OO inte klara av att importera den korrekt - det lyckades iaf itne jag med i mars detta år).

Dessutom måste personalen skolas om, nya arbetsprocesser ofta utvecklas, helpdesk-avdelningar utökas, osv. Att OS:ets inköps-/licenskostnader är småpengar i jämförelse med andra utgifter och därför är inte 0kr i inköpsavgift nog för att motivera att byte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in