Gren:
Ubuntu håller ju på att utveckla just ett sådant system för att enkelt kunna installera mjukvara. Bara titta på Synaptic Package Manager. Ta också en titt på packages.ubuntu.com. Där finns alla paket, bara att söka efter det du vill ha. Jag personligen tycker faktsikt inte att det är krångligare att installera ett program i Linux (vilken dist som helst) än i Windows. Ladda ner, packa upp, kompilera, installera. Klart. Eller ännu enklare då, skriv bara namnet på paketet, klart.
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
klart det inte är gratis, därav mina citationstecken,
och Visst kan man köpa "barebone" och hålla på att krångla med att välja och installera alla komponenter själv, men faktum är att när man köper windows i färdiga "paket" så är det betydligt billigare än när man köper windows separat, nästintill "gratis", några hundringar för windows kanske.
och eftersom windows är en sådan överväldigande standard som är kompatibelt med allt från web-tjänster till hårdvara osv osv så ser jag ingen som helst anledning att skaffa sig Linux.
Vill man vara anti-microsoft räcker det för mig att ladda ner gratis office-paket som Star office/ Open office + att använda så lite av deras "tjänster" som möjligt. föredrar t ex. liksom många Firefox istället för explorer. Det finns en stor mängd gratis och bra program till windows! Det är en av många anledningar att köra på windows.
Windows är ingen standard.
Visst, jag kan hålla med om att Windows inte kostar så mycket för mig som kund om jag får med det till datorn men att det skulle fungera out of the box för det, bullshit. Min farsa köpte en bärbar (Vaio, Sony). FY FAN va mycket skit det va i den, fick sitta och rensa den åt honom en hel dag för att han skulle slippa skiten. Visst, beror kanke inte på Windows men jag tror du förstår vad jag menar.
Windows har inte alltid bästa stödet för hårdvara, utvecklingen från Open Sources sida går så mycket fortare fram. Behövs det stöd kommer det FORT. Och du har MÅNGA program att välja på till ALLT. Webbtjänster? Haha, finns många webbtjänster som stödjer Firefox. Var kommer Firefox ifrån början? Open Source!
Men jag tror faktiskt inte att det kommer slå igenom hos den normala datoranvändaren hemma, det är företagen som kommer gå över först. Windowslicenser kostar MYCKET för företag, och ja, företag har desktops. Att byta till Linux (t.ex. Ubuntu då) och köra på Open Office och annan fri mjukvara kommer företag kunna spara miljoner. När de som sedan jobbar på företaget använder Linux där kommer de sedan gå över till Linux hemma. Samma sak gäller även skolor.
Vad tror ni?