Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-09, 11:19
  #1
Medlem
phobics avatar
Jag hade ett samtal med min chef för lite sedan då han berättade om en händelse för ganska många år sedan som han läste om i tidningarna. Min skrön-radar fick fnatt av berättelsen, och jag satte mig ned framför Google och började söka efter händelsen, och gick igenom upptagna skrönor på faktoid-sidor, men kunde inte hitta något om det.

Så här lyder berättelsen lite kort;

En man hade haft flera inbrott i sin stuga på landet. Efter sista gången tröttnade han, och riggade därför ett hagelgevär (kan ha varit ett annat gevär också) innanför ytterdörren, och kopplade en tråd mellan dörren och avtryckaren på geväret. Tanken var alltså att när man gick in så, BOOM... Ja, ni fattar.

Enligt historien så var det just också detta som hände. Inbrottstjuven blev skjuten av bössan och hittades förblödd på trappan till stugan en tid senare. Enligt uppgift skall det ha funnits ett rättsligt efterspel som rapporterades ganska flitigt i tidningarna.

Det som avviker från att det skulle kunna vara en skröna, är att personen som berättade det själv hade upplevt rapporteringen i tidningarna; inte hört det av kompisens kusins farsa. En tidningsskröna brukar ju bara rapporteras en gång och sedan inget mer. Chefen hade dock bestämt för sig att han läst en följetong om det.

Dock vet vi ju, att det mänskliga minnet är sisådär när det gäller att minnas rätt saker, och framförallt att skilja på saker man själv har upplevt och saker som man TROR att man upplevt, men i själva verket har fått berättat för sig.

Är det någon som vet något om detta? Verifikation eller falsifikation?
Citera
2007-08-09, 12:42
  #2
Medlem
Har också läst om detta(15-20 år sedan), men jag kommer ihåg det lite annorlunda.

Stugägaren hade tröttnat på alla inbrott & hade riktat ett vapen mot dörren i knähöjd, som skulle självutlösa när någon öppnade dörren.

Sen hade han huset ute på annons & en spekulant var där & kikade. Han öppnade dörren från sidan av trappan & fick skottet(salvan) i ansiktet.
Citera
2007-08-09, 12:48
  #3
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Jag hade ett samtal med min chef för lite sedan då han berättade om en händelse för ganska många år sedan som han läste om i tidningarna. Min skrön-radar fick fnatt av berättelsen, och jag satte mig ned framför Google och började söka efter händelsen, och gick igenom upptagna skrönor på faktoid-sidor, men kunde inte hitta något om det.

Så här lyder berättelsen lite kort;

En man hade haft flera inbrott i sin stuga på landet. Efter sista gången tröttnade han, och riggade därför ett hagelgevär (kan ha varit ett annat gevär också) innanför ytterdörren, och kopplade en tråd mellan dörren och avtryckaren på geväret. Tanken var alltså att när man gick in så, BOOM... Ja, ni fattar.

Enligt historien så var det just också detta som hände. Inbrottstjuven blev skjuten av bössan och hittades förblödd på trappan till stugan en tid senare. Enligt uppgift skall det ha funnits ett rättsligt efterspel som rapporterades ganska flitigt i tidningarna.

Det som avviker från att det skulle kunna vara en skröna, är att personen som berättade det själv hade upplevt rapporteringen i tidningarna; inte hört det av kompisens kusins farsa. En tidningsskröna brukar ju bara rapporteras en gång och sedan inget mer. Chefen hade dock bestämt för sig att han läst en följetong om det.

Dock vet vi ju, att det mänskliga minnet är sisådär när det gäller att minnas rätt saker, och framförallt att skilja på saker man själv har upplevt och saker som man TROR att man upplevt, men i själva verket har fått berättat för sig.

Är det någon som vet något om detta? Verifikation eller falsifikation?

Jag är nästan säker på att detta är sant. Jag har för mig att det har varit med i Nordisk kriminalkrönika. Ska kolla när jag kommer hem.
Citera
2007-08-09, 13:08
  #4
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Har också läst om detta(15-20 år sedan), men jag kommer ihåg det lite annorlunda.

Stugägaren hade tröttnat på alla inbrott & hade riktat ett vapen mot dörren i knähöjd, som skulle självutlösa när någon öppnade dörren.

Sen hade han huset ute på annons & en spekulant var där & kikade. Han öppnade dörren från sidan av trappan & fick skottet(salvan) i ansiktet.

Ja jävlar! Sorry! Det var ju så han sa. Fan, man är ju helt jävla senil.

Var kan man hitta info om detta?
Citera
2007-08-09, 13:09
  #5
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Jag är nästan säker på att detta är sant. Jag har för mig att det har varit med i Nordisk kriminalkrönika. Ska kolla när jag kommer hem.

Gör gärna det! Kolla gärna om det går att hitta nåt i elektronisk form.
Citera
2007-08-09, 13:15
  #6
Medlem
phobics avatar
Moderator, är du snäll och ändrar rubriken på tråden till "Husspekulant sköts till döds när han öppnade dörren (skröna eller inte?)", eftersom jag mindes berättelsen fel?

Kanske någon med info kan nappa lättare då!
Citera
2007-08-09, 13:35
  #7
Medlem
Jag vill minnas att det nog är en sann historia. Men den är ganska gammal. Skulle gissa på sjuttiotal.
Citera
2007-08-09, 13:55
  #8
Medlem
De Larges avatar
Den versionen jag har hört handlar om att en man gräver en grop innanför dörren och täcker med en matta, sen när en inbrottstjuv kommer på natten så ramlar han ner i gropen och bryter benet/benen.

Husägaren döms senare för vållande till kroppsskada eller liknande.
Citera
2007-08-09, 14:02
  #9
Medlem
-jOE!s avatar
Det låter ju som en Klintbergare.

Har försökt att hitta något i onlinearkiven men dom sträcker sig bara bakåt till 90-talet någongång. Fick inga bra träffar.
Citera
2007-08-09, 15:55
  #10
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
...
Så här lyder berättelsen lite kort;

En man hade haft flera inbrott i sin stuga på landet. Efter sista gången tröttnade han, och riggade därför ett hagelgevär (kan ha varit ett annat gevär också) innanför ytterdörren, och kopplade en tråd mellan dörren och avtryckaren på geväret. Tanken var alltså att när man gick in så, BOOM... Ja, ni fattar.

Enligt historien så var det just också detta som hände. Inbrottstjuven blev skjuten av bössan och hittades förblödd på trappan till stugan en tid senare. Enligt uppgift skall det ha funnits ett rättsligt efterspel som rapporterades ganska flitigt i tidningarna.

...
Det är i huvudsak en sann historia.
Skrevs en hel del om det i GP, dessutom har jag bekanta som kände till tjuven och har sett vapnet.
Det hela skedde i trakten av Kungälv, har jag för mig.
Som jag minns det hade den avlidne, som var en känd tjuv, tagit sig in i fritidshuset via ett källarfönster och sträckte sig upp mot en dörr, som före en tillbyggnad av huset varit en ytterdörr, och tog i dörrhandtaget. Ett gevär var uppriggat på insidan (tror det var en armémauser m/96) på så sätt att det skulle träffa under midjehöjd. Eftersom tjuven stog ett par trappsteg ned och lutade sig in framför dörren träffade skottet i huvudet.

Har för mig att fastighetsägaren åkte in på ett par år.
Citera
2007-08-09, 16:15
  #11
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Det är i huvudsak en sann historia.
Skrevs en hel del om det i GP, dessutom har jag bekanta som kände till tjuven och har sett vapnet.
Det hela skedde i trakten av Kungälv, har jag för mig.
Som jag minns det hade den avlidne, som var en känd tjuv, tagit sig in i fritidshuset via ett källarfönster och sträckte sig upp mot en dörr, som före en tillbyggnad av huset varit en ytterdörr, och tog i dörrhandtaget. Ett gevär var uppriggat på insidan (tror det var en armémauser m/96) på så sätt att det skulle träffa under midjehöjd. Eftersom tjuven stog ett par trappsteg ned och lutade sig in framför dörren träffade skottet i huvudet.

Har för mig att fastighetsägaren åkte in på ett par år.

Oookej...

Vi har ju tidigare konstaterat att det inte var någon inbrottstjyv, utan en husspekulant.

Knyt ihop den här säcken om du kan!
Citera
2007-08-09, 16:23
  #12
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Oookej...

Vi har ju tidigare konstaterat att det inte var någon inbrottstjyv, utan en husspekulant.

Knyt ihop den här säcken om du kan!
Nej, det var en inbrottstjuv.
Det beskrevs i media som att offret var en husspekulant och att det var en ytterdörr som riggats med ett försåt. Men i själva verket befann sig dörr, vapen och offer inne i byggnaden. Den omkomne hade olovligen tagit sig in i huset och de som kände till honom tvivlar inte ett ögonblick på att han hade oärliga avsikter med sitt besök.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback