• 1
  • 2
2007-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, det var en inbrottstjuv.
Det beskrevs i media som att offret var en husspekulant och att det var en ytterdörr som riggats med ett försåt. Men i själva verket befann sig dörr, vapen och offer inne i byggnaden. Den omkomne hade olovligen tagit sig in i huset och de som kände till honom tvivlar inte ett ögonblick på att han hade oärliga avsikter med sitt besök.

Mitt minne är nog benäget att instämma i Karbonats version.
Citera
2007-08-09, 17:34
Medlem
illums avatar
Ändrar inte rubrik, men flyttar till krim. // Mod
Citera
2007-08-09, 21:23
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Gör gärna det! Kolla gärna om det går att hitta nåt i elektronisk form.

Mitt minne rules!

Händelsen finns med i Nordisk Kriminalkrönika 1998 sid 193.

Det hela hände 1983. Det var en gubbe (Hans Ljungberg) som hade köpt ett torp till överpris som satte in en annons om försäljning. Han hade bl.a. tröttnat på att huset vandaliserades då och då.
T.o.m samma dag som visningen var så upptäckte han skadegörelse på huset. Visningen blev en katastrof, ingen var spekulant på huset.
Han beslöt då att rigga en fälla med en Mauser kopplad till dörrhandtaget.

Dagen efter kom en gubbe, (Uno Kjellman) som sett annonsen, förbi. Han tänkte kika på torpet. Det var en brant trappa upp till dörren, när han tryckte ner dörrhandtaget small skottet och han träffades i skallen. Dog direkt.

Enligt boken så ska fällan finnas på polismuséet i Göteborg.

Ljungberg dömdes till två års fängelse för grovt vållande till annans död och brott mot vapenlagen. Han hade massor med vapen utan licens, dock tillhörde Mausern hemvärnet. Bössan lämnades tillbaka dit.

Case closed?
Citera
2007-08-10, 13:32
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Mitt minne rules!

Händelsen finns med i Nordisk Kriminalkrönika 1998 sid 193.

Det hela hände 1983. Det var en gubbe (Hans Ljungberg) som hade köpt ett torp till överpris som satte in en annons om försäljning. Han hade bl.a. tröttnat på att huset vandaliserades då och då.
T.o.m samma dag som visningen var så upptäckte han skadegörelse på huset. Visningen blev en katastrof, ingen var spekulant på huset.
Han beslöt då att rigga en fälla med en Mauser kopplad till dörrhandtaget.

Dagen efter kom en gubbe, (Uno Kjellman) som sett annonsen, förbi. Han tänkte kika på torpet. Det var en brant trappa upp till dörren, när han tryckte ner dörrhandtaget small skottet och han träffades i skallen. Dog direkt.

Enligt boken så ska fällan finnas på polismuséet i Göteborg.

Ljungberg dömdes till två års fängelse för grovt vållande till annans död och brott mot vapenlagen. Han hade massor med vapen utan licens, dock tillhörde Mausern hemvärnet. Bössan lämnades tillbaka dit.

Case closed?

Ooo! Snyggt jobbat! Du kan få bli min personliga lilla myth buster.

Case closed.
Citera
2007-08-10, 13:48
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Ooo! Snyggt jobbat! Du kan få bli min personliga lilla myth buster.

Case closed.

Nja..det finns väl nåt mer fall. Men där dog inte inbrottstjuven utan blev
bara svårt skadad av ett skott från en hagelspruta.

Husägaren fick fängelse för grov misshandel. Våldet ansågs ej befogat
i situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här