När Pippi Långstrump gick på bio nån gång i mörka medeltiden, ville alla ha en apa som Herr Nilsson. Men de var inget vidare bra som husdjur och det blev förbud att sälja apor som husdjur. Riktigt varför minns jag inte, men Herr Nilsson var inte alls lika gullig i verkligheten som på film, en elak apa som bets osv.
Det där med apa är nog roligare i tanken än i verkligheten. Min mamma berättade om en trädgårdsmästare hon kände som skaffat sig en liten apa (typ Nilsson) som sällskap. Den hoppade omkring när gubben stod på alla fyra i rabatten. Vid ett tillfälle planterade han lökar på en rad och den lilla apan gick efter och plockade upp de spännande föremålen till gubbens förtret. Han schasade bort apan och höjde väl rösten vid något tillfälle men apan hoppade tillbaka och fortsatte plocka upp gubbens lökar. Då ruttnade trädgårdsmästaren och gav apan en flata över kinden men innan han hann tänka nästa tanke flög apan på honom och flätade tillbaka med alla kraft så gubben rullade över på rygg med förvånad min.
Hur den där historien slutade minns jag inte men suget att skaffa sig en apa har aldrig infunnit sig hos mig.
Homer Simpson har ju en 'helping monkey' i ett av dom bästa avsnitten. Har alltid trott att det begreppet är hämtat ur verkligheten. Att rörelsehindrade etc kan få detta under vissa omständigheter. Men det är inget jag har kollat upp.
Då ruttnade trädgårdsmästaren och gav apan en flata över kinden men innan han hann tänka nästa tanke flög apan på honom och flätade tillbaka med alla kraft så gubben rullade över på rygg med förvånad min.
Hur den där historien slutade minns jag inte men suget att skaffa sig en apa har aldrig infunnit sig hos mig.
Haha. Djur som misshandlar eller äter upp sina ägare har man ju hört talas om förut. Men hellre en flata över kinden av en apa än en kick i skrevet av en häst.
Homer Simpson har ju en 'helping monkey' i ett av dom bästa avsnitten. Har alltid trott att det begreppet är hämtat ur verkligheten. Att rörelsehindrade etc kan få detta under vissa omständigheter. Men det är inget jag har kollat upp.
Men jag skulle inte rekomendera apa som husdjur. De bör inte vara ensamma då de är flockdjur. Sen kan jag tänka mej att dom är för djävliga att ha å göra med. retsamma och så...
men vad vet jag...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!