Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-08, 23:21
Medlem
lepops avatar
Jag vet inte hur jag ska börja...men vad jag bara måste ha en sådan

Citat:

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/934/store.apple.com/Catalog/se/Images/step2_imac20_beautyshot_070807.jpg

Sammanfattning

Pris: SEK 10.701,00
Moms: SEK 2.675,25
Summa: SEK 13.376,25

Färdig att skickas efter:
3 - 5 Weeks

* 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB
* 500 GB Serial ATA-enhet
* SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
* Apple Mighty Mouse
* Trådlöst tangentbord (svenskt) + Mac OS X (svenska)
* 2.0GHz Intel Core 2 Duo
* ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory
* 20-inch glossy widescreen LCD
* AirPort Extreme
* Bluetooth 2.0 + EDR

Vad tycker ni om den nya iMacen?
Citera
2007-08-08, 23:21
Medlem
Stardestroyers avatar
Nya iMac.

Råkade se att nya iMac har kommit ut under dagarna, ser ju riktigt nice och slim ut måste jag säga... och jag blev frestad att investera.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/ukstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=163AA6A5&node=home/desktop/imac

Nu undrar jag bara ett par grejer:

Hur stor skillnad är det på grafikkortet ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory och ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory? Kommer att jobba en hel del med bildbehandling och rätt stora filer i Photoshop, kring 200MB ungefär. Men spelar grafikkortet nån större roll här? Jag kommer att köra på minst 2GB RAM...

Och hur stor skillnad är det på 2.0GHz processorn jämfört med 2.4GHz?

Vad jag vill veta är: Kan man motivera dom extra slantarna med snabbare grafikkort och processor om jag mest jobbar i PS och liknande och kommer antagligen inte att köra mycket gaming och dylikt på denna maskin?
Citera
2007-08-08, 23:29
Medlem
Varnims avatar
Bara en liten tanke när jag kollar på den, blir inte skärmen väldigt långt upp? Det måste ju vara åtminstonde 10cm högre än en vanlig skärm och över 15cm mot en bärbar.

Ni som har haft en iMac tidigare, var skärmen för högt upp eller inte?
Citera
2007-08-08, 23:44
Medlem
miklons avatar
Två trådar om samma sak sammanfogades.

/Moderator
Citera
2007-08-09, 00:49
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Råkade se att nya iMac har kommit ut under dagarna, ser ju riktigt nice och slim ut måste jag säga... och jag blev frestad att investera.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/ukstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=163AA6A5&node=home/desktop/imac

Nu undrar jag bara ett par grejer:

Hur stor skillnad är det på grafikkortet ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory och ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory? Kommer att jobba en hel del med bildbehandling och rätt stora filer i Photoshop, kring 200MB ungefär. Men spelar grafikkortet nån större roll här? Jag kommer att köra på minst 2GB RAM...

Och hur stor skillnad är det på 2.0GHz processorn jämfört med 2.4GHz?

Vad jag vill veta är: Kan man motivera dom extra slantarna med snabbare grafikkort och processor om jag mest jobbar i PS och liknande och kommer antagligen inte att köra mycket gaming och dylikt på denna maskin?

Att det ska vara någon större skillnad mellan procesorerna tvivlar jag på.
Däremot är det en större skillnad i grafikkorten, men hur man märker det i PS tvivlar jag också något på, det viktigaste är väl ändå ett "hyfsat" grafikkort och mycket RAM...
Bara en tanke.
Citera
2007-08-09, 01:25
Medlem
Den är skit läcker! Jag tycker du ska slå till. Fina specs och bra pris. Nya iLife08 verkade helt underbart med, dessutom får man ju det nya tangentbordet, musen är dock inget att rekommendera. En av dom sämsta möss jag använt faktiskt. Den kan du ju sälja och köpa någon schysst logitech mus istället.

Jag är själv riktigt sugen men jag vill vänta tills leopard kommer, så man slipper betala över 1000kr för det sen.
Citera
2007-08-09, 14:50
Medlem
skrikande_griss avatar
Är besviken. Jag har länge funderat på att köpa just en imac, och väntade alltså på den nya versionen. Men nu visar det sig att skärmen enbart går att få som "glossy" samt att grafikkortet är värdelöst. Dessutom var den ful som stryk, den gamla modellen är mer tilltalande. Synd, hade gärna köpt en mac.
Citera
2007-08-09, 15:03
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppp
Den är skit läcker! Jag tycker du ska slå till. Fina specs och bra pris. Nya iLife08 verkade helt underbart med, dessutom får man ju det nya tangentbordet, musen är dock inget att rekommendera. En av dom sämsta möss jag använt faktiskt. Den kan du ju sälja och köpa någon schysst logitech mus istället.

Jag är själv riktigt sugen men jag vill vänta tills leopard kommer, så man slipper betala över 1000kr för det sen.

Får man inte tillgång till Leopard gratis sen via Apple, bara för att det är så snart det kommer?
Annars kan man ju ladda ner Leopard, eller vad är det för skillnad?
Citera
2007-08-09, 15:09
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
... samt att grafikkortet är värdelöst. Dessutom var den ful som stryk, den gamla modellen är mer tilltalande. Synd, hade gärna köpt en mac.

Så dåligt är väl inte grafikkortet: http://alatest.se/ATI_Radeon_HD_2400_XT/Graphic_Cards/expert_reviews/46801818,48/

Men visst jag är visserligen ingen gamer.

Appropå utseendet, smaken är som baken, jag gillar den nya looken mer.
Citera
2007-08-09, 15:25
Medlem
Zkullocks avatar
Sinnes sjukt snygg var den iaf!! Vill verkligen ha en sådan .
Citera
2007-08-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Bara en liten tanke när jag kollar på den, blir inte skärmen väldigt långt upp? Det måste ju vara åtminstonde 10cm högre än en vanlig skärm och över 15cm mot en bärbar.

Ni som har haft en iMac tidigare, var skärmen för högt upp eller inte?

Den är naturligtvis bra mycket högre än en bärbar, antagligen högre än många vanliga skärmar också. Ur ergonomisynpunkt är det bara bra.
Citera
2007-08-09, 16:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Den är naturligtvis bra mycket högre än en bärbar, antagligen högre än många vanliga skärmar också. Ur ergonomisynpunkt är det bara bra.

Nja, är det verkligen det? Man ska väl helst titta lite nedåt (men kanske inte så mycket som man gör med en bärbar). Skrivbord för kontor brukar ju ofta ha skärmen placerad på en del som går att sänka i förhållande till resten.

Edit: Lite googlande verkar ge stöd för den tesen, bland annat här:

http://www.abo.fi/meddelanden/artiklar/2004_01_ergonomi.sht

Tydligen ska man helst ha ögonen i höjd med skärmens överkant. Nu vet jag inte exakt hur hög iMacen är, men jag har en vanlig skärm (iofs bara 15") på mitt datorbord och när jag sitter rak i ryggen har jag ögonen en bra bit över skärmens överkant, trots att jag är ganska kort. Så det gör förmodligen inget att skärmen hamnar lite högre än normalt på iMacen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in