• 1
  • 2
2007-08-08, 23:21
Medlem
lepops avatar
Jag vet inte hur jag ska brja...men vad jag bara mste ha en sdan

Citat:

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/...hot_070807.jpg

Sammanfattning

Pris: SEK 10.701,00
Moms: SEK 2.675,25
Summa: SEK 13.376,25

Frdig att skickas efter:
3 - 5 Weeks

* 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB
* 500 GB Serial ATA-enhet
* SuperDrive 8x (DVDR DL/DVDRW/CD-RW)
* Apple Mighty Mouse
* Trdlst tangentbord (svenskt) + Mac OS X (svenska)
* 2.0GHz Intel Core 2 Duo
* ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory
* 20-inch glossy widescreen LCD
* AirPort Extreme
* Bluetooth 2.0 + EDR

Vad tycker ni om den nya iMacen?
Citera
2007-08-08, 23:21
Medlem
Stardestroyers avatar
Nya iMac.

Rkade se att nya iMac har kommit ut under dagarna, ser ju riktigt nice och slim ut mste jag sga... och jag blev frestad att investera.

http://store.apple.com/Apple/WebObje...e/desktop/imac

Nu undrar jag bara ett par grejer:

Hur stor skillnad r det p grafikkortet ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory och ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory? Kommer att jobba en hel del med bildbehandling och rtt stora filer i Photoshop, kring 200MB ungefr. Men spelar grafikkortet nn strre roll hr? Jag kommer att kra p minst 2GB RAM...

Och hur stor skillnad r det p 2.0GHz processorn jmfrt med 2.4GHz?

Vad jag vill veta r: Kan man motivera dom extra slantarna med snabbare grafikkort och processor om jag mest jobbar i PS och liknande och kommer antagligen inte att kra mycket gaming och dylikt p denna maskin?
Citera
2007-08-08, 23:29
Medlem
Varnims avatar
Bara en liten tanke nr jag kollar p den, blir inte skrmen vldigt lngt upp? Det mste ju vara tminstonde 10cm hgre n en vanlig skrm och ver 15cm mot en brbar.

Ni som har haft en iMac tidigare, var skrmen fr hgt upp eller inte?
Citera
2007-08-08, 23:44
Medlem
miklons avatar
Tv trdar om samma sak sammanfogades.

/Moderator
Citera
2007-08-09, 00:49
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Rkade se att nya iMac har kommit ut under dagarna, ser ju riktigt nice och slim ut mste jag sga... och jag blev frestad att investera.

http://store.apple.com/Apple/WebObje...e/desktop/imac

Nu undrar jag bara ett par grejer:

Hur stor skillnad r det p grafikkortet ATI Radeon HD 2400 XT with 128MB memory och ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory? Kommer att jobba en hel del med bildbehandling och rtt stora filer i Photoshop, kring 200MB ungefr. Men spelar grafikkortet nn strre roll hr? Jag kommer att kra p minst 2GB RAM...

Och hur stor skillnad r det p 2.0GHz processorn jmfrt med 2.4GHz?

Vad jag vill veta r: Kan man motivera dom extra slantarna med snabbare grafikkort och processor om jag mest jobbar i PS och liknande och kommer antagligen inte att kra mycket gaming och dylikt p denna maskin?

Att det ska vara ngon strre skillnad mellan procesorerna tvivlar jag p.
Dremot r det en strre skillnad i grafikkorten, men hur man mrker det i PS tvivlar jag ocks ngot p, det viktigaste r vl nd ett "hyfsat" grafikkort och mycket RAM...
Bara en tanke.
Citera
2007-08-09, 01:25
Medlem
Den r skit lcker! Jag tycker du ska sl till. Fina specs och bra pris. Nya iLife08 verkade helt underbart med, dessutom fr man ju det nya tangentbordet, musen r dock inget att rekommendera. En av dom smsta mss jag anvnt faktiskt. Den kan du ju slja och kpa ngon schysst logitech mus istllet.

Jag r sjlv riktigt sugen men jag vill vnta tills leopard kommer, s man slipper betala ver 1000kr fr det sen.
Citera
2007-08-09, 14:50
Medlem
skrikande_griss avatar
r besviken. Jag har lnge funderat p att kpa just en imac, och vntade allts p den nya versionen. Men nu visar det sig att skrmen enbart gr att f som "glossy" samt att grafikkortet r vrdelst. Dessutom var den ful som stryk, den gamla modellen r mer tilltalande. Synd, hade grna kpt en mac.
Citera
2007-08-09, 15:03
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppp
Den r skit lcker! Jag tycker du ska sl till. Fina specs och bra pris. Nya iLife08 verkade helt underbart med, dessutom fr man ju det nya tangentbordet, musen r dock inget att rekommendera. En av dom smsta mss jag anvnt faktiskt. Den kan du ju slja och kpa ngon schysst logitech mus istllet.

Jag r sjlv riktigt sugen men jag vill vnta tills leopard kommer, s man slipper betala ver 1000kr fr det sen.

Fr man inte tillgng till Leopard gratis sen via Apple, bara fr att det r s snart det kommer?
Annars kan man ju ladda ner Leopard, eller vad r det fr skillnad?
Citera
2007-08-09, 15:09
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
... samt att grafikkortet r vrdelst. Dessutom var den ful som stryk, den gamla modellen r mer tilltalande. Synd, hade grna kpt en mac.

S dligt r vl inte grafikkortet: http://alatest.se/ATI_Radeon_HD_2400...s/46801818,48/

Men visst jag r visserligen ingen gamer.

Approp utseendet, smaken r som baken, jag gillar den nya looken mer.
Citera
2007-08-09, 15:25
Medlem
Zkullocks avatar
Sinnes sjukt snygg var den iaf!! Vill verkligen ha en sdan .
Citera
2007-08-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Bara en liten tanke nr jag kollar p den, blir inte skrmen vldigt lngt upp? Det mste ju vara tminstonde 10cm hgre n en vanlig skrm och ver 15cm mot en brbar.

Ni som har haft en iMac tidigare, var skrmen fr hgt upp eller inte?

Den r naturligtvis bra mycket hgre n en brbar, antagligen hgre n mnga vanliga skrmar ocks. Ur ergonomisynpunkt r det bara bra.
Citera
2007-08-09, 16:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Den r naturligtvis bra mycket hgre n en brbar, antagligen hgre n mnga vanliga skrmar ocks. Ur ergonomisynpunkt r det bara bra.

Nja, r det verkligen det? Man ska vl helst titta lite nedt (men kanske inte s mycket som man gr med en brbar). Skrivbord fr kontor brukar ju ofta ha skrmen placerad p en del som gr att snka i frhllande till resten.

Edit: Lite googlande verkar ge std fr den tesen, bland annat hr:

http://www.abo.fi/meddelanden/artikl...1_ergonomi.sht

Tydligen ska man helst ha gonen i hjd med skrmens verkant. Nu vet jag inte exakt hur hg iMacen r, men jag har en vanlig skrm (iofs bara 15") p mitt datorbord och nr jag sitter rak i ryggen har jag gonen en bra bit ver skrmens verkant, trots att jag r ganska kort. S det gr frmodligen inget att skrmen hamnar lite hgre n normalt p iMacen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in