Citat:
Ursprungligen postat av
stocklyn
1. ) Är dem pareallale för att de ä ren multipel av varandra? *ss*
& man får sätta t=vad som helst?
2) för om Där v=v_1=v_2=(10,5,-5) kan man lika gärna använda vilken som helst då av tex 5ans mulitpler? te (2,1,-1) istället (om man tänker at det blir enklare att räkna? jag har dividerat med 5!)
3) är det ngn skillnad på frågan den "kortaste avståndet mellan linjerna" och "avståndet mellan linjerna" ?
4) om linjerna inte hade varit parallella, kör man fortfarande samma formel? eller är dt ngt tillägg man måste ha?
1) De är parallella för att om du skalar upp riktningsvektorn (riktningsvektorn är det efter t:et i ekvationen för linjen) så kommer du få samma vårde.
2) Menar du om du sätter 1/25(50,25,-25) så du får (2,1,-1)? Är inte säker men jag tror nog inte det funkar eftersom formeln förutsätter att du endast använder riktningsvektorn v_1 eller v_2. Om du då skalar upp denna vektor så borde det inte bli rätt resultat.
3) Om jag har förstått det rätt så är det kortaste avståndet mellan linjen den sträckan då både linjerna är parallella med varandra, dvs då riktningsvektorernas skalärprodukt v_1 • v_2=0 (någon kan gärna bekräfta detta för jag är inte hundra).
Genom att ta kryssprodukten av de båda linjernas riktningsvektor så får vi normalvektorn för linjen. Normalvektorn är vinkelrät från linjen och där den korsar den andra linjen är det kortaste avståndet för linjerna.
Som du kanske kan räkna ut så är avståndet mellan två icke-parallela linjer olika beroende på var du är på linjen, så då får du olika avstånd beroende på vilket värde på skalären t i riktningsvektorn som du väljer.
4) För att hitta det kortaste avståndet mellan två icke-parallella linjer så får vi ta dom båda linjernas riktningsvektor v_1 och v_2 och ta kryssprodukten av dessa. Vi normerar sedan denna och tar en godtycklig punkt på de båda planen.
Formeln för detta är |PQ • (n/|n|)|. Där n är normalvektorn från linjerna som vi tar genom att ta kryssprodukten av de båda riktningsvektorerna och PQ en godtycklig punkt på båda linjerna.
Som vi visste innan så blir då avståndet då det kortaste avståndet från den valda vektorn som går längs med linjerna. Det blir alltså vektorn plus den valda värdet på t som är skalären av riktningsvektorn. Om vi låt oss säga har l1:(1,0,1)+(1,1,1) l2:(0,1,0)+(0,3,0) så bör formeln för detta vara |PQ • (n/|n|)|.
Vi börjar då lösa avståndet för dessa två icke-parallella linjer genom att:
1. Sätter t=0 (enklast så) och får P=(1,0,1) och Q=(0,1,0)
2. PQ=(0,1,0)-(1,0,1)=(-1,1,-1)
3. Tar kryssprodukten av riktningsvektorerna för att få fram normalvektorn n: (1,1,1) x (0,3,0)=(-3,0,3)
4.(n/|n|)|= (-3,0,3)/|(-3,0,3)|=(-3,0,3)/3√2=(-1/√2,0,1/√2)
Vi får då (-1,1,-1) • (-1/√2,0,1/√2)=0
Nu gav detta noll vilket antagligen betyder att just dessa två linjer skär varandra? Har säkert tänkt fel och räknat fel någonstans, så någon annan får gärna bekräfta att jag tänkt rätt och rätta mig i dom fel jag har i inlägget. Men tillvägagångssättet ska vara rätt.