Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Om han har firma kan han köpa möbler, och annat som han anser höra jobbet till, direkt på sitt firmakort eller med firmapengar. Ett fullständigt olagligt sätt för fattiga företagare att leva på stor fot med andra ord. Möbler kan han alltid hävda att han köper till sitt "kontor", även fåtöljer.
Problemet är ju bara att han har en kvinna som bloggar om möblerna, visar upp dem på bild och erkänner att de ska stå i hallen!
Men som du påpekar så kan det ju också vara svarta pengar eller Lindas blogginkomst (jo tjena) som gör att de kan shoppa möbler och barnvagnar trots att Snutt är skuldsatt och inte heller lär få några krediter.
Angående barnvagnar - FINNS det ens vagnar i skrikiga färger numera?
Bara hon inte köper en sån där svart, rullande likkista som var så poppis för 4-5 år sedan!

Han kan naturligtvis köpa hur mycket möbler som helst på firmans bekostnad. Har man ett kontor på stan är det i regel inga problem att dra av dessa i deklarationen. Men har man kontor hemma är det svårare. Att dra av en soffa går bra om man t ex har psykologmottagning i hemmet och klienterna behöver sitta och vänta. Är man musiker är det tveksamt om man överhuvudtaget kan bedriva verksamhet i hemmet. Även om det naturligtvis är möjligt, är det inga avdrag som skatteverket kommer att godkänna. Trumstol möjligen...