• 3
  • 4
2007-08-20, 22:42
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Ad Astra: Har jag lagt fram någon tes över huvud taget? Har jag inte mest ställt en massa frågor/spekulerat?

Min första tes efter tre terminers filosofi, alltså för drygt ett år sen, det minns jag inte vilken det var
Okej, fair enough. Men de spekulationer du lagt fram har hittills inte rört sig särskilt långt från banal biologism, och det gör mig lite sorgsen.

Har du inget mer att säga om mina två fantastiska inlägg?
Citera
2007-08-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Sen måste jag få fråga var du läser Filosofi på C-nivå utan att du alls kan anlägga ett genusperspektiv på den här frågan? Jag säger inte att det är samma sak som att ge sig själv svaret, men nog måste du vara medveten om att det finns rätt mycket skrivet om hur olika aktiviteter har blivit manliga och kvinnliga under historien? Vad anser du i så fall om de teorierna?

Att din första tes efter tre terminer universitetsfilosofi är att kvinnor biologiskt skulle vara dåligt anpassade för att läsa filosofi får mig att vilja sätta mig ner en stund och undra vad ni egentligen får lära er på kurserna...

Svensk filosofi har inte mycket till genusperspektiv för det mesta. Finns nån enstaka kurs i feministisk filosofi men i allmänhet finns det ingenting av det. Däremot sociologi, statsvetenskap och såna ämnen, där överflödar det av genuspropaganda.
Citera
2007-08-20, 23:52
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Svensk filosofi har inte mycket till genusperspektiv för det mesta. Finns nån enstaka kurs i feministisk filosofi men i allmänhet finns det ingenting av det. Däremot sociologi, statsvetenskap och såna ämnen, där överflödar det av genuspropaganda.
Det kanske stämmer, jag har inte läst någon filosofi på den nivån. Men man måste väl rimligen grotta in sig ordentligt i den postmoderna filosofin för att ämnet ska ha något syfte för dagens människor? Oavsett vad man sedan tycker om de postmoderna tänkarna, alltså. Och det är ju främst inom det poststrukturalistiska och postmoderna fältet som man hittar genusteori. Man behöver inte ens vara särskilt genuskär för att kunna ifrågasätta givna ordningar, oavsett om de gäller könsförhållanden eller andra förhållanden. Det var den för mig frapperande bristen på den sortens resonemang hos TS som gjorde mig så förvånad.
Citera
2007-08-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Det kanske stämmer, jag har inte läst någon filosofi på den nivån. Men man måste väl rimligen grotta in sig ordentligt i den postmoderna filosofin för att ämnet ska ha något syfte för dagens människor? Oavsett vad man sedan tycker om de postmoderna tänkarna, alltså. Och det är ju främst inom det poststrukturalistiska och postmoderna fältet som man hittar genusteori. Man behöver inte ens vara särskilt genuskär för att kunna ifrågasätta givna ordningar, oavsett om de gäller könsförhållanden eller andra förhållanden. Det var den för mig frapperande bristen på den sortens resonemang hos TS som gjorde mig så förvånad.

Svensk filosofi handlar nästan enbart (med exvis Södertörn som ett av få undantag) om analytisk filosofi, inte om postmodernism. Man behandlar språklogiska och kunskapsteoretiska problem snarare än "dolda maktordningar". Inom etiken diskuteras abstrakta tankeexempel, inte hur kvinnan konstruerats historiskt, etc.

Det finns både för- och nackdelar med ett sånt angreppssätt, men det kan vi ta i en annan tråd (finns en som heter "Analytisk filosofi" i detta forum som du kan gräva upp om du har lust - eller så kan du fortsätta i postmodernismtråden vi snackade i förut).
Citera
2007-08-21, 08:33
Medlem
Mefistos avatar
Jag tror Grue sätter fingret på det. Förstod ärligt talat inte riktigt vad Ad Astra var ute efter, om det var att attackera mig (och mina frapperande brister, framför allt gällande genusvetenskap) personligen, men så var det nog inte

Om någon är intresserad av vad man får läsa som filosofistudent på Stockholms universitet, så är länken här: (själv har jag läst 70 p praktisk och 20 p teoretisk, och ingen feministisk filosofi annat än det som ingick i normativa teorier på grundkursen i praktisk, och det lilla vi läste om Simone de Beauvoir på grundkursen i teoretisk)

http://www.philosophy.su.se/

Men tillbaka till frågan: tänk OM det rör sig om banal biologi! Observera att jag inte säger ATT det är så, men tänk OM! Man måste ju våga utforska även sådana hypoteser.
Citera
2007-08-21, 08:42
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Jag tror Grue sätter fingret på det. Förstod ärligt talat inte riktigt vad Ad Astra var ute efter, om det var att attackera mig (och mina frapperande brister, framför allt gällande genusvetenskap) personligen, men så var det nog inte

Om någon är intresserad av vad man får läsa som filosofistudent på Stockholms universitet, så är länken här: (själv har jag läst 70 p praktisk och 20 p teoretisk, och ingen feministisk filosofi annat än det som ingick i normativa teorier på grundkursen i praktisk, och det lilla vi läste om Simone de Beauvoir på grundkursen i teoretisk)

http://www.philosophy.su.se/

Men tillbaka till frågan: tänk OM det rör sig om banal biologi! Observera att jag inte säger ATT det är så, men tänk OM! Man måste ju våga utforska även sådana hypoteser.
Om det nu rör sig om biologi, hur förklarar du din egen läggning? Är du ett freak?

Det som stör mig med de biologiska resonemangen om könens eventuella naturer är att det uppenbart ligger utanför filosofins räckvidd att vetenskapligt bevisa sådana samband. Det rör sig på det obehagliga "sunda förnuftets" territorium, och jag ser ingenting gott komma ur sådana spekulationer.
Citera
2007-08-21, 09:36
Medlem
Mefistos avatar
Nja, jag vet inte om jag håller med... att det inte skulle kunna komma något gott ur vilda spekulationer. Du har ju rätt i att om det nu handlar om ren biologi så är det biologer som kommer att kunna hitta svaret på frågan varför tjejer inte verkar gilla filosofi, alltså inte filosofer eller andra humanister/samhällsvetare... Men även om vi här på flashback knappast lär kunna bevisa något i denna fråga, så är det ju roligt med själva spekulerandet.

Biologi eller inte: jag har länge misstänkt att jag är ett freak
Citera
2007-08-21, 10:27
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
En sak som är lite underlig, är det faktum att det är så få tjejer som läser filosofi på universiteten. När jag gick grundkursen i praktisk filosofi var det kanske 30% tjejer, på B-nivån var vi 3 tjejer, på C-nivån var jag t om ensam tjej på en delkurs. Läste någonstans att underskottet på kvinnor i filosofi är större än i matematik, som ju anses vara en "manlig" domän.

Vad tror ni, varför är det så? Och i så fall varför? Är det något biologiskt som gör att kvinnor i själva verket endast är så fokuserade på att se bra ut, hitta en kille och fortplanta sig? Och bara prata om barn, avföring, bokhyllor, bantning och gardiner?
Väldigt många kvinnor bländas ju av all sköns ytligt krams! Guld, silver, diamanter, glitter och glamour, kändisar, "kändisskap", smink, kläder etc...

De är intresserad av att se bra ut och lägger ned mycket tid på det, för att imponera och vinna uppmärksamhet från män, men även att vinna en hög status bland andra kvinnor.

De mer intelektuella kvinnorna är oftast dom som inte ser så bra ut och därför mer eller mindre TVINGATS utveckla alternativa sidor, då ytans skimär inte verkat till deras fördel!

En del tjejer gör mig så sjukt trött så jag håller på att somna bara de öppnar munnen! De är de där typiska bimbo-tjejerna som tycks vara någon form av robotar, det enda deras hjärnor är fyllda med är ytligt skräp!

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in