• 1
  • 2
2007-08-06, 21:48
Medlem
Finns det någon som kan köra på bakhjulet på mopeden?

Hur gör man, hur lär man sig?
Gärna steg- för stegbeskrivning.
Citera
2007-08-06, 21:51
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Luta dig bakåt, ryck till hårt i handtaget och gasa.
Citera
2007-08-06, 21:56
Medlem
Chantes avatar
Parera även med bakbromsen om du inte vill slå över. Känner du att du är påväg över så dra bara i bakbromsen lite försiktigt och glid ner på två hjul igen, få inte panik. Krävs känsla och övning, börja på parkeringar och sånt. Inga höga hastigheter.
Citera
2007-08-06, 21:56
Medlem
OK. Kan du?
Hur länge tränade du innan? Ramlar man inte baklänges och slår sig halvt fördärvad?

Hur stark motor måste man ha?
Citera
2007-08-06, 22:05
Medlem
KG_s avatar
Vad jag minns från Magnus Karlssons beskrivning i Bike för ett antal år sedan kan man ta hjälp av kopplingen om inte motor är stark nog. När du tränat några år finns det hastighetsrekord att slå.
Citera
2007-08-06, 22:49
Medlem
Om det inte är någon motorstark sak du sitter på får du hjälpa till med kroppen och förflytta kraften bakåt, inte uppåt som är ett vanligt misstag.

Sen om det är en scooter du kör på, finns det ju vissa delar i registret där utväxlingen svarar bättre, ryck då bakåt samtidigt som du känner accelerationen och inte när du bara dragit på gasrullen. Samt ha två fingrar på bromsen.

Är det en hoj med koppling så använd den, lättare att kontrollera kraften med kopplingen när du ska upp och inte bara med gasen, men som sagt, bakbromsen är viktigt så behåll foten där.

Ett annat tips kan vara att sitta i WC position dvs med knät på sittdynan och ena benet ner på fotpinnen/fotplattan, kan kännas lättare så.
Citera
2007-08-06, 23:03
Medlem
edfasts avatar
Asså de är bara ut o träna! Du kan inte läsa dig till hur du exakt ska göra? Du kan få några tips sen är det bara träna. Gäller att inte vara feg. Men som sagt använd bakbromsen sen äre ba ut o mata
Citera
2007-08-06, 23:17
Medlem
Tack! Här skall tränas. Imorron kväll. Rapport kommer.
Citera
2007-08-06, 23:32
Medlem
Ett tips kan ju va att träna med en vanlig cykel först. Men det måste va en MTB med låga växlar för att det ska gå bra.
Citera
2007-08-06, 23:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
Ett tips kan ju va att träna med en vanlig cykel först. Men det måste va en MTB med låga växlar för att det ska gå bra.

Om man ska träna bakhjulsåkning på cykel är faktisk en klassisk gammal damtralla en modell som är otroligt lätt att cykla på bakhjulet med.

Jag har tycker att det är lättare att cykla på bakhjulet med en sådan än med en MTB-cykel, mest på grund av att tyngdpunktern ligger lägre.

Nu menar jag inte om man bara ska stegra, utan om man ska cykla några hundra meter på bakhjulet.
Citera
2007-08-06, 23:44
Medlem
Jaha, okej. Har bara testat på MTB och tyckte det borde vara svårare på tantcykel, så kanske inte är fallet. Men borde ju va mycket enklare när man har en handbroms bak att tillgå?

Dumt av mig att ta något ur luften så där bara i vilket fall, fy på mig.
Citera
2007-08-06, 23:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
Jaha, okej. Har bara testat på MTB och tyckte det borde vara svårare på tantcykel, så kanske inte är fallet. Men borde ju va mycket enklare när man har en handbroms bak att tillgå?

Dumt av mig att ta något ur luften så där bara i vilket fall, fy på mig.

Det är inte så svårt på en MTB heller, men om jag ska välja så blir det damtrallan.
Damtrallan har en annan fördel och det är att framhjulet är tyngre på damtrallan än MTBn.

Eftersom man använder gyroeffekten på framhjulet när man svänger eller justerar riktningen så upplever jag att det är lättare att åka rakt fram med damtrallan

Ska man däremot svänga runt ett gathörn på bakhjulet så är MTBn att föredra, eftersom den är lättare och smidigare...

Om handbromsen är bra så är det naturligtvis lättare än om cykeln har fotbroms, men de har en tendens att inte ha nog mycket klipp. Jag har iofs aldrig provat på en cykel med skivbromsar, så där är jag lite tveksam.

Edit: Träna inte bakjulsåkning på för låga växlar eftersom man måste trampa så snabbt då och det gör att det blir ryckigt. Ett av tricken med bakhjulsåkning är att rörelserna ska vara så lugna som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in