Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
Jaha, okej. Har bara testat på MTB och tyckte det borde vara svårare på tantcykel, så kanske inte är fallet. Men borde ju va mycket enklare när man har en handbroms bak att tillgå?
Dumt av mig att ta något ur luften så där bara i vilket fall, fy på mig.
Det är inte så svårt på en MTB heller, men om jag ska välja så blir det damtrallan.
Damtrallan har en annan fördel och det är att framhjulet är tyngre på damtrallan än MTBn.
Eftersom man använder gyroeffekten på framhjulet när man svänger eller justerar riktningen så upplever jag att det är lättare att åka rakt fram med damtrallan
Ska man däremot svänga runt ett gathörn på bakhjulet så är MTBn att föredra, eftersom den är lättare och smidigare...
Om handbromsen är bra så är det naturligtvis lättare än om cykeln har fotbroms, men de har en tendens att inte ha nog mycket klipp. Jag har iofs aldrig provat på en cykel med skivbromsar, så där är jag lite tveksam.
Edit: Träna inte bakjulsåkning på för låga växlar eftersom man måste trampa så snabbt då och det gör att det blir ryckigt. Ett av tricken med bakhjulsåkning är att rörelserna ska vara så lugna som möjligt.