2007-08-10, 19:45
Medlem
Rapport: mopedens bakskärm går långt ner, så jag måste nog ta av den innan jag försöker.

Hamilton, menar du att jag kan lära mig på min damcykel? Menar du att jag skall fotbromsa (=på bakhjulet) samtidigt som jag rycker upp den?
Citera
2007-08-10, 19:51
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Rapport: mopedens bakskärm går långt ner, så jag måste nog ta av den innan jag försöker.

Hamilton, menar du att jag kan lära mig på min damcykel? Menar du att jag skall fotbromsa (=på bakhjulet) samtidigt som jag rycker upp den?
Fotbromsen på bakhjulet ska du använda om du känner att stegringen går för långt och du håller på att tippa. Detta gör att mopeden automatiskt rör sig framåt igen och vill tvinga ner framhjulet i backen.
Citera
2007-08-10, 19:52
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Menar du att jag skall fotbromsa (=på bakhjulet) samtidigt som jag rycker upp den?
Haha, vafan är du dum på riktigt?

Aja, öva på och berätta hur det går.
Citera
2013-06-28, 19:49
Medlem
Luftgevars avatar
Jag kan fan inte,

Jag kan köra på bakhjulet med cykel cirka 10-15 meter så jag försökte med brorsans moppe.

Motorn är för svag och den åker bara upp 1dm från marken. jag börjar med att stanna, rycka hårt i styret och gasa fullt. Den är automat och tror inte det finns koppling på dessa? Kan tilläga att det är en 60 moppe men den går bara typ i 55? Brukar det vara så eller har motorn slitits ut?

Däremot så går det jävulskt lätt med fiddyn som åker upp utan ett minsta problem, nästan för stark motor på den
Citera
2013-06-28, 23:28
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Den är automat och tror inte det finns koppling på dessa?

Koppling finns det, men om du vill åka på bakhjulet köp en manuell växlad moped.

Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kan tilläga att det är en 60 moppe men den går bara typ i 55? Brukar det vara så eller har motorn slitits ut?

På mopeder så går det snabbare och snabbare ju mer den slits (om man sköter om den såklart!) ... Det finns inga 60 mopeder, dock finns det EU25, och EU45, fast oftast så ligger man i minst 50 med vardera.
Citera
2013-06-29, 00:17
Medlem
herregud vad många ärthjärnor det finns...

Kärringcyklar är svåra att cykla på bakhjulet med.
Moppar med automat är lättare att köra på bakhjulet.
Det finns inga 60 moppar.
Citera
2013-06-29, 16:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Skulle mer vilja veta hur man lär sig köra med framhjulet i marken 12kg kattsand i ryggsäcken och jätteporrarslet långt bak på sadeln så går mt5:an upp på bakhjulet rakt av på 1:ans växel.
Citera
2013-06-30, 13:51
Medlem
S4Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Koppling finns det, men om du vill åka på bakhjulet köp en manuell växlad moped.

På mopeder så går det snabbare och snabbare ju mer den slits (om man sköter om den såklart!) ... Det finns inga 60 mopeder, dock finns det EU25, och EU45, fast oftast så ligger man i minst 50 med vardera.

EU25? Aha? Aldrig hört någon kalla en K2 för eu moppe förutom de som tror att alla mopeder i scooter modell är en eu moppe.
Citera
2013-06-30, 15:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4E
EU25? Aha? Aldrig hört någon kalla en K2 för eu moppe förutom de som tror att alla mopeder i scooter modell är en eu moppe.
EU25 och EU45 har funnits i över 10 år nu.
Citera
2013-06-30, 19:38
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
EU25 och EU45 har funnits i över 10 år nu

... Och sen finns det 30km/h mopeder också. fast dom delas in i Klass II.
Citera
2013-07-02, 01:12
Medlem
S4Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
... Och sen finns det 30km/h mopeder också. fast dom delas in i Klass II.

Det finns K1 och K2 inget mellanting.
Citera
2013-07-02, 01:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det finns K1 och K2 inget mellanting.
Inom klass 2 finns det 2 sorters mopeder, EU25 och gamla 30mopeder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in