2007-08-09, 06:43
Medlem
Jättegays avatar
Jag har också samma problem, jag behöver inte anstränga mig det minsta för att börja svettas, tar jag en lugn promenad in till stan är jag riktigt lökig när jag väl kommer fram.

Jag har testat Absolut torr och det fungerar ju fint för händer, armhålor & fötter, jag har även testat det kring hårfästet men det fungerade faktiskt inte alls. Jag fick bara irriterad hud istället :P

Vad jag har hört så ska Botox hjälpa mot svettningar. Det är tydligen vad dem använder för att lindra det på kliniker. Vet inte om det finns något bättre alternativ, jag själv är inte så peppad på det.
Citera
2007-08-09, 19:40
Medlem
lider av samma problem... inte någon som har en aning om vad man kan spela roll.. är väl lite överviktig och inte spec tränad alls faktiskt.. börjar svettas oerhört i i pinsamma situationer och när jag är bland folk.. minsta värme eller fysik aktivitet så ere oxå kört...
Citera
2007-08-09, 19:42
Medlem
Packans avatar
Jag började svettas som fan efter att jag börjat äta citalopram (lyckopiller). Innan svettades jag knappt i 35c och sol, men nu räcker med med 20c och lite motion så är jag helt blöt över hela kroppen.
Citera
2007-08-10, 22:46
Medlem
Heller78s avatar
Nån skrev ovan att han (antar jag) måste dricka en massa för kompensera det som svettas ut. Det finns ett litet problem med den logiken och det är att kroppen avlägsnar det överskott av vatten som kommer in. Så ju mer du dricker desto mer svettas du. Försök att hålla rekommenderat dygnsintag av vatten under ett par veckor. Tror att det ligger runt 1,5-2 liter/dygn. Drick inte en massa läsk och saft samt skär ned på godis och choklad. Glykogenes binder en massa vatten i kroppen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogenesis - för den som inte vet vad glykogenes är).

Kroppen kan klara att ta in mindre vatten än den avstöter under en period. Förlorar man t.ex. 2 liter (inkl. urin) så drick 1,5 liter och sedan i den takt som svetten kommer. Hellre för lite än för mycket. Kroppen klarar i vår klimatzon under sommaren att gå utan vatten 12 dygn i vilande tillstånd. Så att ha underskott på nån eller några dl under ett par veckor går bra. Om man nu inte känner av symtom som huvudvärk osv.

Andra saker som kan påverka svettning är insulinnivå (godis o choklad ovan) och motion. Svettas man mycket och har feber så ja, gå till doktorn.

Annars kan det vara värt att kontakta nån för psykologisk hjälp. Svettning kan ofta bero på ångest. Även om kanske inte landstinget vill betala för det kan man ju skära av lite nerver i överkroppen så att svetten kommer mer i underlivet.
Citera
2007-08-13, 11:11
Medlem
H.J.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Jag började svettas som fan efter att jag börjat äta citalopram (lyckopiller). Innan svettades jag knappt i 35c och sol, men nu räcker med med 20c och lite motion så är jag helt blöt över hela kroppen.
samma här!!!
svettades som en gris, och när ja slutade med pillren blev jag normalsvettig igen!
Citera
2008-08-08, 22:36
Medlem
Jag har hört att Jontofores ska vara effektivt mot primär svettning eller primär hyperhidros. Håller själv på att testa det nu. Har sett att man kan bygga en egen jontofores apparat för under 100 kr.

Kolla http://hyperhidrosis.se/
Citera
2008-10-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.J.S
samma här!!!
svettades som en gris, och när ja slutade med pillren blev jag normalsvettig igen!

Låter bra. Också upplevt ökade svettningar det senaste, inte haft en tanke dock på att detta kan höra ihop med mina lyckopiller. Men ska nog sluta med dom relativt snart så får hoppas svettningarna går ner då
Citera
2008-11-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1337leetman
Låter bra. Också upplevt ökade svettningar det senaste, inte haft en tanke dock på att detta kan höra ihop med mina lyckopiller. Men ska nog sluta med dom relativt snart så får hoppas svettningarna går ner då

Slutat sedan ungefär 3 veckor tillbaka och i stort sett alla svettningar (förutom standard när man idrottar osv) har gått bort. Så ni vet
Citera
2009-05-08, 21:04
Bannlyst
Samma problem här, spelar ingen roll om jag är väldigt vältränad eller fet. Börjar alltid svettas, men sedan så är jag i stort sett aldrig kall. Kan vara rätt jobbigt, speciellt när det tolkas som att man inte orkar mer. Jag kommer ihåg när jag var i lumpen och höll på att svettas ihjäl, vi pratar alltså om strumpbyten varje timma nästan.

Det handlar ju om överhettning men finns det något man kan göra åt saken?
Citera
2009-05-08, 21:11
Medlem
humor-mes avatar
Man kan injicera in botox på det stället där man har svettningar. Funkar oftast väldigt bra. Har hjälpt mig i alla fall..

Googlade lite fort bara, men här finns det mer information: http://www.stureplanskliniken.se/bot..._svettning.asp
Citera
2009-05-08, 22:07
Medlem
Mankishs avatar
Märkt att när man lagt på sig lite fett så svettas man mycket lättare.
Är dock nog inte det som det beror på i era fall.
Citera
2009-05-08, 22:12
Medlem
SafariGlenns avatar
Före puberteten så svettades jag ingenting. Men nu för tiden då jävlar passar min kropp på att svettas. Det räcker att jag går en snabb promenad eller sparkar lite boll. Så blir hela ryggen svettig. Men värst är när man ska cykla hem till en kompis med ryggsäck, då blir man svettig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in