• 1
  • 2
2007-08-06, 14:59
Medlem
Har ett problem och det är att jag svettas så enormt ibland!
Inte bara under armarna utan nu snackar vi ryggsvett med. Är ju inte så roligt när det blir fläckar och skit. Så vafan ska jag göra egentligen och vad kan det bero på?
Citera
2007-08-06, 19:58
Bannlyst
Du kanske har ärvt det, eller så kanske du är jättestor och måste svettas jättemycket? Min pappa är 2 m och 150 kg och svettas fan en hel skurhink på en timma, har ärvt samma sak, men jag svettas enbart på händerna hur varm jag än är. Tangentbordet är helt vitt av fingersvettsalt. Jag tror att det bästa man kan göra är att helt enkelt acceptera det. Man kan ju operera bort svettkörtlar med, men svetten måste ut någonstans så då börjar man bara svettas mer från andra svettkörtlar efter vad jag förstått.
Citera
2007-08-06, 20:29
Medlem
Norfairs avatar
Har också detta problem, och för mig stannar det inte på ryggen, det verkligen rinner riktigt mycket svett från pannan bara jag är ute och går 5min, lyfter något, sitter i solen etc. Det är skitjobbigt och pinsamt att vara helt blöt i ansiktet när man är ute på stan eller om man jobbar.
Det är inte konditionen eller vikten som det är fel på heller, har sprungit flera gånger i veckan nu under en tid för att se om det hjälper, men icke... Jag väger 70kg och är 185cm.

En annan grej som är jobbigt är att jag måste dricka flera liter vatten för att kompensera svetten, mina läppar mm. spricker väldigt lätt pga uttorkning.
Sen så blir det att jag måste duscha 2ggr om dagen för att inte lukta.

Jag vet inte heller någon i släkten som har samma problem.
Citera
2007-08-06, 20:37
Medlem
Om man har hög ämnesomsättning kan man svettas lite mer än normalt.
Äter du någon antidepressiv medicin eller så? Det kan få en att svettas pinsamt mycket.
Citera
2007-08-06, 20:40
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komo
Om man har hög ämnesomsättning kan man svettas lite mer än normalt.
Äter du någon antidepressiv medicin eller så? Det kan få en att svettas pinsamt mycket.

Hög ämnesomsättning har jag i alla fall, många som undrar hur fan jag kan klämma i mig så mycket. Antidepp äter jag inte men jag ska börja nästa vecka, säg inte att det kommer ge ännu värre svettningar
Citera
2007-08-06, 20:44
Medlem
_jesus_s avatar
en polare i min klass har någon deo sak som han sa att han köte på apoteket, den suger tydligen upp vatten/svett så man kanske kan smeta in sig i sånt på nått sätt. då slipper det ju rinna ialla fall:P

May the force be with you
Citera
2007-08-06, 20:45
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Hög ämnesomsättning har jag i alla fall, många som undrar hur fan jag kan klämma i mig så mycket. Antidepp äter jag inte men jag ska börja nästa vecka, säg inte att det kommer ge ännu värre svettningar

Ja, det finns en risk att man svettas mer av antidepp. Men du kanske börjar svettas mindre!
Citera
2007-08-06, 22:31
Medlem
troubadixs avatar
Jag med, jag har nog ärvt det. Hand och fotsvett från min far och svettas mycket överlag från min mor...

Hatar handsvett och fotsvett. Och senaste året har jag börjat svettas mycket överlag också, något som jag inte gjorde bara för något år sedan.

Jobbigt när svetten börjar tränga fram i pannan för minsta lilla, typ ute på stan när solen skiner.
Citera
2007-08-06, 22:31
Medlem
troubadixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _jesus_
en polare i min klass har någon deo sak som han sa att han köte på apoteket, den suger tydligen upp vatten/svett så man kanske kan smeta in sig i sånt på nått sätt. då slipper det ju rinna ialla fall:P

May the force be with you
Absolut Torr, funkar jävligt bra under armarna men på händerna är det döfött.
Citera
2007-08-06, 23:16
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubadix
Absolut Torr, funkar jävligt bra under armarna men på händerna är det döfött.

Funkar detta i pannan? Har hört någonstans att det inte är bra för kroppen om man tar det på andra ställen än armhålorna så jag har inte orkat/vågat testa.
Citera
2007-08-06, 23:52
Medlem
troubadixs avatar
Citat:
Funkar detta i pannan? Har hört någonstans att det inte är bra för kroppen om man tar det på andra ställen än armhålorna så jag har inte orkat/vågat testa.
Har inte testat, men det borde ju funka?
Akta ögonen ifall du testar, kan tänka mig att det svider att få aluminiumklorid i ögonen.
Citera
2007-08-08, 18:26
Medlem
Citat:

Nah, är bara fotsulor/armhålor, möjligtvis handflator.
Fan, jag är exakt lika lång och väger lika mycket som du, har hög ämnesomsättning och lider av samma problem! Det är inge kul alls faktiskt. Har säkert läst 10 såna här trådar nu och det verkar inte finnas ett enda svar på det här. Det enda som finns är absolut torr men det kan man ju inte ha i ansiktet
Jag funderar på att gå till vårdcentralen och säga att jag har överdriven "svettbildning" och se hur det går..

Edit; Det måste vara den höga ämnesomsättningen, magen jobbar på för fullt och man svettas pga det. Någon som vet om man kan sänka ämnesomsättningen några kilo på något sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in