2009-01-19, 21:18
Medlem
smirnoffices avatar
största gädda som fångast i sverige,men hallå det finns många som fått rekord gäddor som är störe än gällande rekord men har icke blivit godtjända på grund av oilka anledningar som ex fågstsätt för att ett rekord på på gädda så får dom inte vara fångade hur som helt heller. Vssa fångstmetoder gäller inte skulle du få upp en super stor gädda på ex nät eller angeldon eller om gud förbjude gäddsax som är över gällade rekord så blir det ju diskad på engång då spelar de ingen roll hur stor den är för du kan inte slå rekordet i allafall.
Citera
2009-01-19, 21:20
Medlem
Fick en på 27kg en gång. Men det visade sig att den endast vägde 13 kg sen. Vetifan om vågen var fel eller om hela hans vikt försvann med hans själ. Jag blev ledsen, men senare mättad.
Citera
2009-01-19, 21:53
Medlem
Citrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djurre
Fick en på 27kg en gång. Men det visade sig att den endast vägde 13 kg sen. Vetifan om vågen var fel eller om hela hans vikt försvann med hans själ. Jag blev ledsen, men senare mättad.

Säker på att du inte läste pundavläsningen på vågen? Vanligt fel nämligen och fiskar är helt plötsligt dubbelt så stora.

Smirnoffice:

Det är ju skillnad på att ha störst gädda i sverige och sportfiskerekordet, eller hur?
Citera
2009-01-20, 01:58
Bannlyst
Var är den största gäddan i Sverige uppfiskad egentligen? skulle vara intressant att se.
Citera
2012-09-23, 03:37
Medlem
ArmeCykels avatar
För många år sen fick en gammal gubbe en enorm gädda i sjön Hornavan vid Arjeplog. Gäddan fångades på nät, och karln orkade inte bära hem den hel. Därför file'ade han gäddan på plats. Båda file'erna vägde 27 kilo sammanlagt. Vilken jävla fisk...

Har försökt att räkna ut gäddans vikt på ett ungefär, men jag är ingen expert.
File'erna vägde alltså 27 kilo.
Låt oss säga att gäddskallen vägde 5 kilo, då är vi uppe i 32 kilo.
Och låt oss säga att ryggbenet vägde lika mycket, då är vi uppe i 37 kilo.
Och tarmarna 3 kilo.
Och lägg till 2 kilo "slams" från gäddan. Skinn, blod, slem osv.

Då har vi 42 kilo gädda!

När karln visade gäddfile'erna och berättade vad som hänt så blev det ju genast uppståndelse. Ett gäng följdes till den plats där gäddan rensades, för att försöka hitta skallen. Något som misslyckades, nån räv eller annat rovdjur hade förmodligen dragit iväg med den.

Och Silvermuseet i Arjeplog erbjöd gubben 10000 kronor för att få gäddan uppstoppad. Men då var gäddan redan slaktad och låg i hans frysbox.
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-09-23 kl. 04:37.
Citera
2012-09-23, 07:30
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
För många år sen fick en gammal gubbe en enorm gädda i sjön Hornavan ...
Skulle kunna vara 20 år sen ungefär. Som jag hörde/minns historien, så såg en man, möjligen reporter på lokalblaskan, renset efter gäddan i ett dike när han var ute och gick. Han knackade på i huset intill och ville veta mer. Fileérna vägde 22 kg, och en rimlig vikt på fisken är då + 30.

Har själv haft på en riktigt grov gädda i Kruta, Storavan, några mil nedströms Hornavan. Hur stor får jag ju aldrig veta men alldeles förbajat mycket större än mitt pers på ca 10. Det här var innan flätlinornas tid - med flätlina hade jag haft bättre odds. Svider än.
Citera
2012-10-03, 20:40
Medlem
TomThumbs avatar
Fan, är det inte så att ALLA någon gång i sitt liv har fått höra historier av äldre män som säger att det känner någon eller har nån släkting som fångat en alldeles otroligt jävla stor gädda?

Faktum är att kameror fanns redan för länge sedan, och jag tror inte att någon skulle låta bli att fota en gädda över trettio kilo. Även om man inte ägde en kamera så skulle man väl låna en kamera eller något?

Jag fick själv en historia berättad av en gammal kollega som påstod att någon gubbe vid hans sommarstuga hade fångat flera gäddor över 25kg på nät i den närliggande sjön.. Fanns det bildbevis? Nej?

Slutsatsen är nog att folk inte tycker att det är speciellt märkvärdigt att föreviga gäddor på 25-30 kilo på bild, alternativt så låter vissa personer inte sanningen komma i vägen för en bra historia.

Ha d gott /Glenn
Citera
2012-10-03, 22:38
Medlem
mr.demons avatar
Brukar komma upp några fisk på över 17 varje år, men det är inte många. Var ju en gubbe i nån jävla liten å som fiskade Öring som drog en på 19 kilo för inte så längesedan. Och givetvis så klubbade han den.

Synd att jag inte hittar länken så skulle ni få se kommentarerna från C&R polisen. Undrar om gubben gömmer sig?
Citera
2012-10-04, 20:21
Medlem
Pyzkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Brukar komma upp några fisk på över 17 varje år, men det är inte många. Var ju en gubbe i nån jävla liten å som fiskade Öring som drog en på 19 kilo för inte så längesedan. Och givetvis så klubbade han den.

Synd att jag inte hittar länken så skulle ni få se kommentarerna från C&R polisen. Undrar om gubben gömmer sig?
Detta är sant då jag känner den gubben! Bor i hällaryd,karlshamn samt han skulle släppt i den igen om de inte vore för att den va illa skadad i gälen av draget!
Citera
2012-10-04, 20:49
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko
Detta är sant då jag känner den gubben! Bor i hällaryd,karlshamn samt han skulle släppt i den igen om de inte vore för att den va illa skadad i gälen av draget!

Det där är rent skitsnack! Han klubbade den för att han ville han den som trofé fisk. Han har även klubbat fisk över 12-13 kilo förut. Den gubben är mycket illa omtyckt av folk.

Ryktet säger att din kompis styckade upp fisken i två delar för att ta med den till fiskemässan, vad det nu skulle vara bra för. Bli mordhotad av C&R snuten.
Citera
2012-10-04, 21:52
Medlem
TomThumbs avatar
Sjukt nog så fick jag ÄNNU en histora om en storgädda berättade för mig idag, mindre än 24 timmar sedan jag skrev mitt förra inlägg här.. Det var en man som påstod att när de sprängde för en bro någonstans mellan Forsa och Iggesund så hade det flutit upp en gädda som en av brobyggarna vägde på en krönt våg, gädda ska ha vägt 27kg.

Finns det bild på gäddan?

Citera
2012-10-15, 11:36
Medlem
Plankstekarns avatar
Flera av dom riktigt stora gäddorna är sterila har en marinkunnig person talat om för mig. Deras storlek uppnås pga att fiskarna kan äta året runt och skiter i att leka. Vet att den stora rackarn i Vänern på 19,3kg var steril.

Givetvis måste fisken vägas på krönt våg och plåtas för att räknas allt annat är nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in