Kul o läsa hur folk lever på myter. Rekomenderar dom som är intresserade av fakta (FAKTA) att starta en liknande tråd med samma frågeställning på ett seriöst fiskeforum tex
www.fiskesnack.com . Finns flertalet trådar där många duktiga och seriösa gäddfiskare granskar dessa "mytgäddor" .
Vill även minnas att Peter Grahn på fiskejournalen gjorde en artikel om ämnet och granskade all möjlig tillgänglig information om stora gäddor. Och slutsatsen blev att dom flesta över 22 kg är ren bluff. Artikeln finns säkert att få tag i men lat som man är ger jag uppgiften till någon annan!
I sverige finns inte många områden med rätta biologiska förutsättningar för att en gädda ens ska kunna växa sig över 20 kg. Dessa kan räknas på en hand nästan garanterat. Vättern, Vänern (tveksamt?) Lödde å Och dom stora arealer våra hav erbjuder (vem vet vad som gömmer sig på frivattnena mitt ute i "ingemans hav" i östersjön).
Men är man kanske bara "hobbyfiskare", eller ung och naiv till andras historier så får man gärna tro på att gäddor kan väga 30-40 kg och att dom kan bli över 2 meter långa

. Fisket får väl lite mera charm och spänning på det planet..
Har själv övergett gäddfisket helt pga dom enformiga fiskemetorna man använder sig av för o fånga denna mytomspunna sötvattenskrokodil. Jerk kan vara kul ibland som omväxling till metet efter andra arter, men annars tycker jag inte gäddan är en särskilt smart eller rolig fisk att försöka fånga... Har man fiskat länge så söker man efter variation

.
Men om jag ska nämna något intressant så vill jag minnas att man i vättern för 3 år sedan fann sveriges (??) och kanske en europas längsta gäddor. Dock var den död och hade flytit iland efter naturlig död (notisen finns nog också på
www.fiskejournalen.se , leta i databasen. Om jag minns rätt var den 144 cm lång, och i vättern före lek hade den antagligen nog kunnat spränga 25 kilos vallen i perfekt kondition. Dock är en fisk med den här längden extremt gammal för arten och fiskar som kommer upp i 125-130 cm börja så smått tyna bort på både bredden och tjockleken.
Och till slut en uppmaning till alla som står för att bevara den fina natur vi som bor i sverige är förunnade. Använd er av C&R på ALLA gäddor över 4-5 kg. Ska ni äta gädda så ta upp 2 mindre ex på 1.5-3 kg som fortfarande har någorlunda kvalite på köttet! Är tveksam att dom äldsta fiskarna 120cm+ har en stor roll i avlandet men allt under det ner till 5 kg är viktiga bjälkar i naturen för att vi ska fortsätta ha ett bra gäddfiske i sverige. Att ta hem en trofe hör hemma inom jakt eller på 80-talet. (jaja storsloken.com aka gäddslaktarna knip käft). Gäddfiske börjar bli ett folknöje och ska vi bevara detta krävs att fler och fler oinvigda blir informerade på rätt sätt! Barnbarnen ska väl också kunna få en gammelgädda på landet när dom växer upp

?
Skitfiske på alla FB:are som gillar att fiska och uppmanar faktiskt er till att söka på just ovan nämnda forum om all sorts information ni är intresserade av för att få veta mer om saker och ting. För seriösa sportfiskare blir det lite pang i bygget att läsa såna här trådar

.
Nu rann det iväg... Önskar alla fiskare god fortsättning och riktigt skitfiske år 2009 !