• 6
  • 7
2012-10-16, 20:21
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citral
Är du helt jävla dum i huvudet eller? Töm ett vatten på gädda så får du se vad som händer med det vattnet efter ett tag, fö är det ju mest norrlänningar som anser att gäddor är skadedjur, de äter ju upp deras fina öringar! Idioti och okunskap är vad det är...

Shithole bra skrivet! En rättelse dock, gäddorna i lödde vandra upp i ån och växer till sig i havet

Lycka till att tömma en sjö på gädda. Även fast man fiskar en del idag är det inte i närheten så mycket man gjorde förr och då var det ingen c&r utan allt skulle upp så man fick mat eller hundmat. Men då fjolla man inte på med att kasta utan man anglade, la nät, ryschor, gäddkrok etc. Nästan varje gård runt sjöarna sysslade med detta men inte har jag fått berättat att stammen sjönk utan jag har hört att det fanns mer till och med.

Det är bara att titta på angeltävlingar. Inte brukar det bli mindre fångst för varje år fast det är uppåt 300 lag ute på sjön.
Citera
2014-07-22, 17:12
Medlem
pederastens avatar
här påstås det ju ha fångats en gädda på över 21 kilo
http://www.fiskesnack.com/forum/show...i-Gamlebyviken

tyvärr verkar tidningsartikeln vara borta. nån som vet mer?
Citera
2014-07-22, 21:20
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
här påstås det ju ha fångats en gädda på över 21 kilo
http://www.fiskesnack.com/forum/show...i-Gamlebyviken

tyvärr verkar tidningsartikeln vara borta. nån som vet mer?

Den gäddan ser ut att vara långt ifrån 21kg. Gissar på att han gjorde det klassiska misstaget och läste av i lb istället för kg. F.ö. så bryter kameramannen på finska, så då kan man utgå från att båda var fulla vid tillfället.
Citera
2014-07-23, 23:12
Medlem
haha inte en chans i helvete att den väger 21 kg . 9-10 kg ser dock rimligt ut .
Citera
2014-07-23, 23:22
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Sist jag såg nåt var det en herre med tjock svart mustach från Södertälje som hade rekordet. Özgül Gürgültürk eller något liknande. Eller inte kanske inte alls liknande. Men 26 kg nånting vägde den, fångad i Järnafjärden.

Årets namn, Gurgelturk!

När exakt i sin fiskekarriär tröttnar man på gädda? Jag har själv nästan slutat helt med gäddfiske. Ni som fiskar gädda, har ni någon förhoppning att slå rekord eller vad är det som är så himla sköj?

Själv är man torsk (pun not intended) på öring
Citera
2014-07-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Årets namn, Gurgelturk!

När exakt i sin fiskekarriär tröttnar man på gädda? Jag har själv nästan slutat helt med gäddfiske. Ni som fiskar gädda, har ni någon förhoppning att slå rekord eller vad är det som är så himla sköj?

Själv är man torsk (pun not intended) på öring

Det jag tycker är roligast med fiske är att drilla en stor fisk. Gädda är den största fisken som finns i mitt hemmavatten, därför fiskar jag gädda, konstigare än så är det inte. Den dagen jag tröttnar så får jag väl hitta på något annat.

När det gäller rekord så är det väl numera så att det inte räcker med krönt våg utan det krävs också att en oberoende person intygar att fisken verkligen är tagen på spö. Fiskar man själv är det kört alltså.

Det gick ju en hel del rykten om att de stora gäddor som den svartmuskige herrn från Södertälje gillade att låta sig fotograferas med, i själva verket var nätfångade gäddor som han köpt av fritidsfiskare.
Citera
2014-07-29, 14:23
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Det jag tycker är roligast med fiske är att drilla en stor fisk. Gädda är den största fisken som finns i mitt hemmavatten, därför fiskar jag gädda, konstigare än så är det inte. Den dagen jag tröttnar så får jag väl hitta på något annat.

När det gäller rekord så är det väl numera så att det inte räcker med krönt våg utan det krävs också att en oberoende person intygar att fisken verkligen är tagen på spö. Fiskar man själv är det kört alltså.

Det gick ju en hel del rykten om att de stora gäddor som den svartmuskige herrn från Södertälje gillade att låta sig fotograferas med, i själva verket var nätfångade gäddor som han köpt av fritidsfiskare.

Nej, vara absolut inte menat att vara nedlåtande på nåt sätt. Jag själv tycker dock att t.ex havsfiskarna, laxen, öring/harr/röding etc drillar på bra mkt mer än en gädda. Därav min förundran, har själv flera vänner som endast fiskar gädda på jerk, kanske inte har gjort det tillräckligt, men tycker att känslan är helt försvunnen, och mkt drillning blir det inte.

Man kanske är bortskämd av att bo nära bra öringbäckar och nära till kustfisket?
Citera
2017-06-02, 21:02
Medlem
IQpizzasallads avatar
*BUMP* Jag kommer ihåg den dära gäddan han fick, "Gurgelturk" eller vad han nu blivit döpt till, och jag tror personligen att det inte alls var bullshit å bedrägeri utan grejen var att han inte vägde den på en legitim våg, utan en vanlig badrumsvåg. Jag tror knappast denne "Gurgelturk" smidit några större planer om att bli känd som att ha fått den största spöfångade gäddan i kära Svedala nånsin!!
Citera
2017-06-02, 21:24
Medlem
IQpizzasallads avatar
Samtidigt kommer jag ihåg hur den största gäddan togs i Sverige å det var inte med nät utan den klappades ihjäl med en åra, när den stod å solade sig på grundare vatten. Sen var det nån historia med en gigantisk gädda som togs med ett ombyggt skohorn men jag har tyvärr inte den lektyren bredvid mig i denna skrivandes stund. Så därför kommer jag inte ihåg.vikter. Men nog har jag för mig i att den årklappade gäddan låg på över fyrtio kilo....
Citera
2017-07-31, 20:36
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Samtidigt kommer jag ihåg hur den största gäddan togs i Sverige å det var inte med nät utan den klappades ihjäl med en åra, när den stod å solade sig på grundare vatten. Sen var det nån historia med en gigantisk gädda som togs med ett ombyggt skohorn men jag har tyvärr inte den lektyren bredvid mig i denna skrivandes stund. Så därför kommer jag inte ihåg.vikter. Men nog har jag för mig i att den årklappade gäddan låg på över fyrtio kilo....

Sverige hade tidigare ett gäddrekord runt 25 kg från Järnafjärden. Denna gädda ströks senare som rekord då den slogs ihjäl med en åra då den ff var i vattnet och linan gick av. Gäddan hittades död en stund senare. Den ansågs inte ha tagits upp på ett ok sätt. Är det den gäddan du menar?
Citera
2017-08-01, 01:44
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Sverige hade tidigare ett gäddrekord runt 25 kg från Järnafjärden. Denna gädda ströks senare som rekord då den slogs ihjäl med en åra då den ff var i vattnet och linan gick av. Gäddan hittades död en stund senare. Den ansågs inte ha tagits upp på ett ok sätt. Är det den gäddan du menar?
Japp, det är samma.
Citera
2017-08-01, 18:10
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
26.57 kg om jag minns rätt, och Fehmi Varli tror jag årklubbarn hette. Minns artikeln i tidningen Fiskejournalen från min ungdom
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in