Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-06, 00:46
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar vad det är som berättar vilket årsmodell en bil har. Att den enligt märket är t.ex. 07 års modell, att den är inreggad 07 eller att den är tillverkad 07?

Snackade med en försäljare 2006 (december) och han sade att om jag köpte bilen nu skulle det bli en 2007:a även fast den blev inreggad '06, stämmer detta?

mvh Andreas
Citera
2007-08-06, 01:16
  #2
Medlem
rödblocks avatar
Det där är cp. Att dom säljer tex en bil som är tillverkad 06 men säljer den som 07:a,
och så få dom även göra. (kollade upp detta förut)

Finns ju dom som försökt att fått några lagar och bestämmesler kring detta.
Men regeringen är inte alls så intresserade av detta.

Personligen tycker jag självklart att det är tillverkningsåret som avgör årsmodell.
är den tillverkad 06 är det fan en 06:a, har den 07:as utseende så är det fan en 06:a med facelift.
Citera
2007-08-06, 17:22
  #3
Medlem
wedges avatar
Traditionellt sett så har biltillverkarna börjat producera nästa årsmodell på hösten året innan och då har de större förändringarna skett.
Nuförtiden så kan det vara en riktig cirkus med årsmodeller och förändringar under hela året.
Det enda sättet att veta säkert är att kolla chassienummret
Citera
2007-08-06, 17:26
  #4
Medlem
Första registrering gäller. Det bilhandlaren säger är rent nys och du blir blåst vid inbytet i framtiden.
Citera
2007-08-06, 18:02
  #5
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Första registrering gäller. Det bilhandlaren säger är rent nys och du blir blåst vid inbytet i framtiden.
Första registrering visar inte årsmodellen. Till exempel kan en bil av 2007 års modell vara tillverkad och registrerad i december 2006.
Problemet är bilhandlare som registrerar in gamla lagerhållna bilar. Till exempel en bil av 2006 års modell tillverkad i juni 2006 förs in i registret i mars 2007 och bilhandlaren säljer den som årsmodell 2007.
Citera
2007-08-06, 18:30
  #6
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Till exempel en bil av 2006 års modell tillverkad i juni 2006 förs in i registret i mars 2007 och bilhandlaren säljer den som årsmodell 2007.

Tror inte att det problemet är särskilt stort faktiskt.
Vilken bilhandlare har lust och råd att låta en sprillans bil stå osåld i ett hörn nästan ett år?
(OK, de kanske har råd, men inte fan lust, varje bil är extra klirr i kassan)
Citera
2007-08-06, 19:08
  #7
Medlem
cromos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epox
Hej!

Jag undrar vad det är som berättar vilket årsmodell en bil har. Att den enligt märket är t.ex. 07 års modell, att den är inreggad 07 eller att den är tillverkad 07?

Snackade med en försäljare 2006 (december) och han sade att om jag köpte bilen nu skulle det bli en 2007:a även fast den blev inreggad '06, stämmer detta?

mvh Andreas

Det här med årsmodeller är lite förvirrande nu för tiden. Biltillverkarna har fortfarande kvar sina årsmodeller (som oftast byts ut på hösten) och i bilregistret anges årsmodellen (kallas egentligen "fordonsår" där) efter vilket år bilen har blivit tagen i trafik. T ex min bil som är en -06 enligt tillverkaren står som en 05:a i bilregistret eftersom den är registrerad 05-12-22.

Känns som bilhandlarna kör med den årsmodell som passar dem själva. Volvo-handlarna börjar sälja nästa års modell redan under sommaren, medans man på andra håll ser bilar som stått i bilhallen i över ett men som säljs som årets modell.
Citera
2007-08-06, 19:35
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Köpte en bil som tillverkats 2000-04 och inreggats första gången 2000-09 som enligt pappren var en årsmodell 1999 så allt är möjligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback