Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Total nybörjare här: Jag är sugen på att spela MtG men har noll koll på spelregler och var man ska börja.
Finns det typ olika komplexa kortlekar, iom att det verkar bedrivas proffs-tävlingar i det här spelet?
Som total nybörjare skulle jag satsa på antingen en intro-lek eller en event-lek. De första är relativt billiga (130 kronor) medan de andra kostar ungefär hundra kronor mer. Skillnaden mellan dem är att event-lekar är färdigbyggda för att vara något kompetitiva även i tävlingssammanhang, huruvida det är så eller inte låter jag vara osagt. Gemensamt för båda typerna är att det ingår ett litet regelhäfte med en snabböversikt. Långt ifrån komplett men en bra hjälp i början när man börjat förstå grunderna och bara måste kolla upp något.
Här har du exempel på en event-lek.
Här på en intro-lek.
Vidare kan det vara bra att, redan som nybörjare, har koll på att det finns fem färger inom Magic där varje färg har en specifik egenskap. Röd är relativt aggressiv, grön arbetar med stora varelser, vit är änglar, riddare och liv, blå är mycket kortdragande och tänkande medan svart har döden som arbetsfält.
Alla lekar som finns färdigbyggda från senare årens expansioner är tvåfärgade, det vill säga att leken består av exempelvis grön och röd. Så utifrån vad du känner
verkar roligast så kan du välja en lek. När du sedan köpt din lek så kan du börja köpa boosters, eller paket med kort. I varje ligger 15 blandade kort varav några är bättre/ovanligare än andra. Dessa paket kostar ungefär 35 kronor.
Om du köper online så kan jag rekommendera Webhallen, Moppskort eller Collectorspoint. Alla har relativt ok priser och snabba leveranser. Annars finns det affärer i flera svenska städer där du kan prata med dom som jobbar där, jag vågar nästan lova dig att dom blir glada att rekommendera något. Men köp inte på dig för mycket på en gång. Det drar lätt iväg i pengar.
Angående lekar som används i mästerskap och så, så är de undantagslöst byggda av de som tävlar. De går alltså inte att köpa färdiga även om man naturligtvis kan köpa samma kort som dom använder. Men en intro-lek skulle stå sig ganska slätt mot något dom har med sig
Sammanfattningsvis, köp en intro- eller event-lek och utgå ifrån. Gillar du det så köp lite fler kort och börja experimentera med att lägga till och ta bort kort i leken.
Har du frågor kan du även dra iväg ett PM.
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Hur funkar det med tull från utlandet och vad ligger frakten på ungefär?