• 1
  • 2
2007-08-03, 14:40
Medlem
För 15-20 år sedan blev en malmöläkare åtalad för att ha dränkt sin dotter och dödat sin hustru med indiangift. Han var tydligen överläkare då på MAS.
Är det någon som kommer ihåg detta och vet vad läkaren gör idag?
Citera
2007-08-03, 21:17
Bannlyst
Har du några fler detaljer eller ett ungefärligt årtal?
Citera
2008-10-11, 20:55
Medlem
Det här vill jag också veta mer om. Fast han äldsta (levande) barn är ju 27 nu så det måste ha varit ungefär 30 år sedan.
Dock vet jag att han jobbar som narkosläkare på MAS för tillfället.
Citera
2008-10-12, 01:21
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad. Veckans brott -> Kriminalhistoria. /Mod
Citera
2008-10-21, 13:50
Medlem
Curare

Jodå, läkaren i fråga jobbar fortfarande på samma klinik. Han har anseende som en verkligt duktig yrkesman. När jag arbetade där 1988 hade morden skett flera år tidigare – jag gissar sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal. Det skvallrades en hel del om saken och t.o.m. en del av hans kollegor trodde att han var skyldig.

Det skrevs en hel del om morden i tidningarna vill jag minnas och om vi kan finna fram till rätt år och månad torde Kvällsposten ha åtskilligt med spännande läsning.
Citera
2008-10-25, 20:47
Medlem
Hans äldsta som är ju född 81 så det måste ju ha varit sent 70tal. Ryktades det inte om att han hade ett förhållande med sin nuvarande fru redan då?
Om jag inte har fel för mig friades han väl i brist på bevis, men att det aldrig fanns några andra misstänkta.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Jodå, läkaren i fråga jobbar fortfarande på samma klinik. Han har anseende som en verkligt duktig yrkesman. När jag arbetade där 1988 hade morden skett flera år tidigare – jag gissar sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal. Det skvallrades en hel del om saken och t.o.m. en del av hans kollegor trodde att han var skyldig.

Det skrevs en hel del om morden i tidningarna vill jag minnas och om vi kan finna fram till rätt år och månad torde Kvällsposten ha åtskilligt med spännande läsning.
Citera
2008-12-25, 18:35
Medlem
datum

Läkarhustrun Agneta dog enligt Svensk Dödbok den 18 februari 1977, liksom den lilla dottern Viveca Margareta. Det stod en dödsannons i Sydsvenskan några dagar senare med namnen på de sörjande så det är säkert rätt person. Jag letade sedan på Universitetsbiblioteket igenom Kvällsposten från februari till september 1977 utan att hitta något skrivet om mordet. Kanske dröjde det innan någon individ skvallrade och polisen fick misstanke om mord? I den rättsmedicinska litteraturen finns det en del andra fall av förgiftning med curare där det tagit månader innan liket grävts upp och spår av curare hittats. Man tycker dock att när en ung kvinna och ett litet barn dör under mystiska omständigheter borde någon person redan från början fatta misstankar om brott, fastän det rörde sig om s.k. ‘bättre folk’. Om någon FB-are har tidningskrönikor eller årsböcker från Malmö 1977-1978 kan det löna sig att leta efter detta så noggrant ‘mörkade’ mord.
Citera
2011-08-01, 11:55
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Läkarhustrun Agneta dog enligt Svensk Dödbok den 18 februari 1977, liksom den lilla dottern Viveca Margareta. Det stod en dödsannons i Sydsvenskan några dagar senare med namnen på de sörjande så det är säkert rätt person. Jag letade sedan på Universitetsbiblioteket igenom Kvällsposten från februari till september 1977 utan att hitta något skrivet om mordet. Kanske dröjde det innan någon individ skvallrade och polisen fick misstanke om mord? I den rättsmedicinska litteraturen finns det en del andra fall av förgiftning med curare där det tagit månader innan liket grävts upp och spår av curare hittats. Man tycker dock att när en ung kvinna och ett litet barn dör under mystiska omständigheter borde någon person redan från början fatta misstankar om brott, fastän det rörde sig om s.k. ‘bättre folk’. Om någon FB-are har tidningskrönikor eller årsböcker från Malmö 1977-1978 kan det löna sig att leta efter detta så noggrant ‘mörkade’ mord.

Läkaren, J**s B****v, frikändes och behöll jobbet som överläkare på dåvarande MAS. Möjligen jobbar han fortfarande kvar (aug 2011).
Jag har vänner som jobbade tillsammans med hans hustru Agneta (som var sjuksköterska på MAS) och som med allra största säkerhet kan säga att hon aldrig skulle begå självmord. Att det var helt uteslutet.
Vill minnas att han (läkaren) inte ville ha någon försvarare under rättegången utan skötte försvaret själv.
Det fanns många oklarheter och mystiska omständigheter (bl a hade läkaren en stor fest bara några dagar efter hustruns och barnets död, han var den ende som hade tillgång till giftet curare, etc) men han blev alltså friad och så vitt jag vet så blev domen aldrig överklagad. Många anser fortfarande att rättegången var en skandal. Trots att det snart gått 35 år.

Citera
2011-08-01, 15:38
Medlem
Vet du ungefar nar rattegangen agde rum, Ankia? Det var skumt att jag inte hittade nagot nar jag sokte pa UB, trots att jag hade korrekt datum nar de dog. Tog det kanske lang tid innan misstankar uppkom?
Citera
2011-08-01, 15:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Läkaren, J**s B****v, frikändes och behöll jobbet som överläkare på dåvarande MAS. Möjligen jobbar han fortfarande kvar (aug 2011).
Jag har vänner som jobbade tillsammans med hans hustru Agneta (som var sjuksköterska på MAS) och som med allra största säkerhet kan säga att hon aldrig skulle begå självmord. Att det var helt uteslutet.
Vill minnas att han (läkaren) inte ville ha någon försvarare under rättegången utan skötte försvaret själv.
Det fanns många oklarheter och mystiska omständigheter (bl a hade läkaren en stor fest bara några dagar efter hustruns och barnets död, han var den ende som hade tillgång till giftet curare, etc) men han blev alltså friad och så vitt jag vet så blev domen aldrig överklagad. Många anser fortfarande att rättegången var en skandal. Trots att det snart gått 35 år.

Pma mig namnet på läkaren om du inte vill skriva ut det, verkar bekant detta.
Hittade namnet, tro jag. J**s B****w ska det nog vara..
Han är dessutom huvudskyddsombud för Malmö läkareförening ....
Senast redigerad av Carl Serung 2011-08-01 kl. 15:58.
Citera
2011-08-01, 16:53
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Letar man efter en dom i ett brottmål underlättare det om man har brottsmålnummer.Åtminstone gällde detta när jag letade efter en dom i ett brottmål. Letandet skedde i en tingsrätt för drygt 20 år sedan.

Vet inte om man sorterar fallen på ett liknande sätt på UB.

Fallet diskuteras även i denna tråd.
https://www.flashback.org/t1513607
Citera
2011-08-01, 16:57
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Vet du ungefar nar rattegangen agde rum, Ankia? Det var skumt att jag inte hittade nagot nar jag sokte pa UB, trots att jag hade korrekt datum nar de dog. Tog det kanske lang tid innan misstankar uppkom?
.
Tror att man i början bara misstänkte självmord (och vad beträffar barnet: olycksfall) men att Agnetas föräldrar gjorde en polisanmälan efter en tid. Man upptäckte att hustrun hade curare i blodet och en rättegång om mord inleddes. Kan/bör ha varit våren/sommaren 1977. (Agneta och barnet dog i feb -77)
Rättegången väckte stor uppmärksamhet i Malmö och det skrevs mycket i både Kvällsposten och dåvarande Arbetet. Det gick många märkliga rykten om honom och i allmänhetens ögon var han helt klart skyldig.
Läkaren hade/har tydligen ett brilliant intellekt och gick ut samtliga skolor med högsta betyg.
Han gifte om sig ganska omgående med en ny kvinna.

Även fadern var läkare och hade praktik i centrala Malmö.
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in