Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Läkarhustrun Agneta dog enligt Svensk Dödbok den 18 februari 1977, liksom den lilla dottern Viveca Margareta. Det stod en dödsannons i Sydsvenskan några dagar senare med namnen på de sörjande så det är säkert rätt person. Jag letade sedan på Universitetsbiblioteket igenom Kvällsposten från februari till september 1977 utan att hitta något skrivet om mordet. Kanske dröjde det innan någon individ skvallrade och polisen fick misstanke om mord? I den rättsmedicinska litteraturen finns det en del andra fall av förgiftning med curare där det tagit månader innan liket grävts upp och spår av curare hittats. Man tycker dock att när en ung kvinna och ett litet barn dör under mystiska omständigheter borde någon person redan från början fatta misstankar om brott, fastän det rörde sig om s.k. ‘bättre folk’. Om någon FB-are har tidningskrönikor eller årsböcker från Malmö 1977-1978 kan det löna sig att leta efter detta så noggrant ‘mörkade’ mord.
Läkaren, J**s B****v, frikändes och behöll jobbet som överläkare på dåvarande MAS. Möjligen jobbar han fortfarande kvar (aug 2011).
Jag har vänner som jobbade tillsammans med hans hustru Agneta (som var sjuksköterska på MAS) och som med allra största säkerhet kan säga att hon aldrig skulle begå självmord. Att det var helt uteslutet.
Vill minnas att han (läkaren) inte ville ha någon försvarare under rättegången utan skötte försvaret själv.
Det fanns många oklarheter och mystiska omständigheter (bl a hade läkaren en stor fest bara några dagar efter hustruns och barnets död, han var den ende som hade tillgång till giftet curare, etc) men han blev alltså friad och så vitt jag vet så blev domen aldrig överklagad. Många anser fortfarande att rättegången var en skandal. Trots att det snart gått 35 år.