Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-03, 08:39
  #1
Medlem
unauthorizeds avatar
Fick lite skador för en dryg vecka sedan och bl a slog jag i gluteus maximus ganska ordentligt så att en rejäl svullnad uppstod men inget direkt synligt utanpå. Det måste ha blivit en ganska stor blödning inuti för efter ca 4 dagar blev ena sätesmuskeln blåsvart från midjan och en bit ner på låret. Har hört om att sånt här kan ge blodproppar, ligger det någon sanning i detta eller är blåmärken generellt ofarliga?
Citera
2007-08-03, 10:34
  #2
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har aldrig hört talas om att blåmärken skulle kunna orsaka blodproppar, kanske vid allvarligare inre blödningar men det låter inte som ditt fall.
Jag vet att personer som har lätt för att få blåmärken kan ligga i riskzonen för vissa sjukdomar, men det låter inte heller som ditt fall.
Citera
2007-08-03, 17:29
  #3
Medlem
Blåmärken ger inte blodproppar.

Om du har väldigt, väldigt lätt för att få blåmärken (vilket inte verkar vara ditt fall) kan det tyda på en underliggande sjukdom som ger dig ökad blödningsbenägenhet, dvs. motsatsen till benägenhet att bilda blodproppar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback