Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ungefär samma tendens som när Freddie slutade spela piano i början på 80-talet, han ville ha mer tid och fokus på publiken. Det var första gången de hyrde in en extramusiker, då på piano (så klart). Fast det var härligt när Freddie spelade piano, han hade en väldigt bra känsla för det och det lyfte låtarna rejält när det begav sig på 70-talet.
Pianot är Queens underskattade instrument tycker jag! Jag gillar Queen som live-band både under 70-tal och 80-tal. Jag förstår Freddie Mercurys beslut, men många av deras bästa låtar innehåller piano och Freddies stil var onekligen mycket intressant även om det kanske inte alltid var så avancerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Junketer
Tyckte det var en riktigt bra konsert. Något bättre än den jag såg i Helsingfors förra året, och ett par snäpp bättre än i Globen med Paul Rodgers. Även om jag tycker Get down make love är bra så hade jag hellre sett/hört It's late. Last Horizon/gitarrsolot + trumsolot hade de gärna fått korta ned alternativt byta ut mot något annat. Saknade något från Queen / Queen II.
Kör just nu Queen II och minns Freddie Mercury som dog för 26 år sedan idag.
Personligen har jag svårt för Get Down Make Love (vilket är konstigt då jag älskar alla deras andra progressiva låtar), men Roger Taylors röst tyckte jag var bra under den delen. Dock hade It's Late föredragits! Last Horizon gillade jag först, men förutom en magnefik del av showen tyckte jag solot inte bidrog med mycket alls. Hade gärna hört en del av Brighton Rock efter Last Horizon istället. Det hade varit något!
Det det var förståeligt fokus på "News of the World", men givetvis skulle i princip vad som helst ifrån Queen och Queen II suttit fint. Då publiken överlag kändes som mer "pop-80-tals Queen" skulle kanske Seven Seas of Rhye fungerat bra.