2010-11-16, 16:27
Medlem
baxodrylens avatar
aldrig riktigt lyssnat på Queen, men snubblade över I want to break free idag, och har lyssnat på den hela dagen nu! ASUM!
Citera
2010-11-16, 19:31
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Jag måste bara fråga. Någon gång hörde jag en Queen-låt där Mercury har ett rätt långt solo där han sjunger mot sig själv, med hjälp utav delay. Det är bland det mest imponerande i sångväg jag har hört någonsin. Jag kan tyvärr inte precisera mer än så, men jag har hoppas att någon utav er Queen-fanatiker kan hjälpa mig.

Prophet's song som någon annan nämnde eller kanske Now I'm here
http://www.youtube.com/watch?v=M8jHeEjbpY4
Citera
2010-11-16, 20:54
Medlem
Måste vara The Prophet's Song där ja.

En sak jag har tänkt på när jag hört låten I Want To Break Free. Är det en jävla trum-maskin dom har där på studioinspelningen? Låter otroligt rakt och tråkigt och det finns ingen klang i trummorna. Vet att 80-talet hade sitt jävla sound, men jag undrar fan ändå asså.
Citera
2010-11-17, 00:02
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Prophet's song som någon annan nämnde eller kanske Now I'm here
http://www.youtube.com/watch?v=M8jHeEjbpY4

Now I'm Here är en konstig låt i Queens katalog, tycker jag. Varför? Innan jag fördjupade mitt intresse i Queen (eller musik överhuvudtaget) hade jag tillgång till 20-30 Queen låtar (kände och mindre kända, däribland Now I'm Here) och nöjde mig med det. Jag var helt säker på att Now I'm Here var en av deras största hits. Sen har jag diskuterar mycket kring bandet, sett "Top 20 Queen songs" osv. och Now I'm Here nämns aldrig (nästan aldrig..). Jag tycker just denna låt är en tydligare "rockklassiker" än de allra flesta av Queens kändare låtar
Citera
2010-11-22, 10:59
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Det finns kanske flera definitioner av "tungt" men jag fattar verkligen inte hur folk kan påstå att Queen anno 1974 var bland det hårdaste, rockigaste och tyngsta som fanns då? Och nej, det finns många låtar som är väldigt mycket "argare" än Death On Two Legs.

Vill man undvika pretentiösa pianokompositioner och ballader så blir det inte många album kvar. Sedan kan man väl tolka "drag" på olika sätt. Men i allmänhet så kan man väl säga att de "smörade" till sig mer och mer hela karriären, så mest "drag" är det väl i de tidigare skivorna, skulle nog nästan säga att Sheer Heart Attack är den skiva med mest "drag", ganska korta kompositioner och inte så överdrivet pretentiöst. Men bästa skivan är Queen II, nästan enbart på grund av LPns baksida som börjar med episka Ogre Battle, för att till sist landa i en av världens bästa poprocklåtar Seven Seas of Rhye.
Självfallet val väl t.ex Sabbath eller Priest hårdare. Men om man måste jämföra så är väl tidig queen och zeppelin relativt lika och det får väl ses som "tillräckligt" tungt. Det är väl en definitionsfråga.
Citera
2010-11-22, 19:05
Medlem
Tack så mycket! Det var The Prophet's Song. Jävligt kul grej det där han håller på med. Väldigt intressant. Har ni tänkt på att han inte tappar ton? Alls?
Citera
2010-11-22, 19:18
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
En sak jag har tänkt på när jag hört låten I Want To Break Free. Är det en jävla trum-maskin dom har där på studioinspelningen? Låter otroligt rakt och tråkigt

Som hela låthelvetet, med andra ord...
Citera
2010-11-22, 20:39
Medlem
Geomeisters avatar
A Night At the Opera

Låtlistan:
1. Death On Two Legs (Dedicated to...)
2. Lazing on a Sunday Afternoon
3. I'm in Love With My Car
4. You're My Best Friend
5. '39
6. Sweet Lady
7. Seaside Rendezvous
8. The Prophet's Song
9. Love of My Life
10. Good Company
11. Bohemian Rhapsody
12. God Save the Queen

allmusic.com har valt Death On Two Legs (Dedicated to...), Sweet Lady och Bohemian Rhapsody som albumets tre bästa låtar.

Personligen håller jag dessa högst (eller ja, det är genuint svårt för mig att välja tre):

'39
- Får alltid gåshud av denna. Tveklöst den bästa med Brian May på sång.

Love of My Life
- Låter som en cheesy ballad? Många kan säkert tycka det, men jäklar vad bra den är. Det är på detta vis en ballad ska göras.

Bohemian Rhapsody
- "Tråkigt val", men då jag inte lyckas spela sönder den känns det den som ett måste på listan. Något likt Wayne's World scenen måste jag en vacker dag uppleva IRL

Vilka tre föredrar du?
Citera
2010-11-22, 21:31
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
Finns det några likheter mellan banden alls?? Dum jävla jämförelse. Ännu en som inte har ett dugg koll på vad detta band har avlat fram för grejer.

Lite kul kuriosa är att det var ABBAs Mamma Mia som petade ned Bohemian Rhapsody från första platsen på UK singles chart

Älskar f.ö. båda banden, har alla skivor (vinyl och/eller CD) med dem. Två grymt innovativa band och åtta fantastiska musiker som expriementerade med ljud och med flera olika genrer.

Ser att A Night At The Opera är uppe på tapeten, låten '39 är en av mina största favoriter också.
Underbart att få kräma på ordentligt med den i stereon!
Citera
2010-11-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
A Night At the Opera

Låtlistan:
4. You're My Best Friend
5. '39
6. Sweet Lady
7. Seaside Rendezvous
8. The Prophet's Song
9. Love of My Life
10. Good Company
11. Bohemian Rhapsody
12. God Save the Queen

allmusic.com har valt Death On Two Legs (Dedicated to...), Sweet Lady och Bohemian Rhapsody som albumets tre bästa låtar.

Personligen håller jag dessa högst (eller ja, det är genuint svårt för mig att välja tre):

'39

Love of My Life
- Låter som en cheesy ballad? Många kan säkert tycka det, men jäklar vad bra den är. Det är på detta vis en ballad ska göras.

Bohemian Rhapsody
- "Tråkigt val", men då jag inte lyckas spela sönder den känns det den som ett måste på listan. Något likt Wayne's World scenen måste jag en vacker dag uppleva IRL

Vilka tre föredrar du?

Klämmer nog till med Death On Two Legs, '39 och Bohemian Rhapsody som dom 3 bästa. Dock så älskar jag ju Lazing On A Sunday Afternoon och Seaside Rendezvous. Så jävla bra.
Citera
2010-11-23, 02:04
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
A Night At the Opera

Låtlistan:
4. You're My Best Friend
5. '39
6. Sweet Lady
7. Seaside Rendezvous
8. The Prophet's Song
9. Love of My Life
10. Good Company
11. Bohemian Rhapsody
12. God Save the Queen

'39

Love of My Life

Bohemian Rhapsody

Vilka tre föredrar du?
Bohemian Rhapsody, Prophets Song och Love of my Life får det väl bli då. Det är de tre låtarna som jag verkligen avgudar. Finns ju mer fantastiska grejer dock. '39 som du säger, jävla hantverk alltså, skulle inte ha något emot en hel skiva där Brian May (+lite Roger Taylor-falsett då) lirar sådan här spacefolk (?). Good Company, Seaside Rendevouz och Lazing on a Sunday Afternoon är ju låtarna som är allra mest Night at the Opera. Grymma jävla låtar alla tre. Är väl egentligen där som det riktigt intressanta med skivan slutar för mig. Your'e my best Friend, grym pop, men i längden, nja. Death on two Legs är en jävligt cool låt, men tyvärr, den är bara så blek i jämförelse med den bättre hälften. I'm In Love With My Car och Sweet Lady, nej när det gäller "hård rock" tycker jag jävligt ofta Queen underpresterade. Med två så sjukt grymma rocksångare (Mercury och Taylor), en galet häftig gitarrist och ett jävla gung på alla andra låtar så kan man fan förvänta sig mer än så här.

Förresten, vad kan man egentligen kalla Love of my Life för "genre"? I mina öron är det inte popmusik för fem öre. Snarare någon typ av klassisk kammarmusik? Kan ingenting om sådant här, men feelingen, kören, pianosolot och allting låter bara så sjukt romantiskt och "klassiskt"? Synd att aldrig (?) Freddie spelade piano live på låten. Visserligen gör ju det att vi nu har en av världens bästa studioinspelningar någonsin och en liveversion som blir till något helt annat, om än med lika mycket känsla. Fy fan vad jag ryser av vissa liveklipp av den.
Citera
2010-11-23, 02:24
Medlem
Kör väl upp en till på tapeten nämligen: Queen II

1. Procession
2. Father To Son
3. White Queen
4. Some Day One Day
5. The Loser In The End
6. Ogre Battle
7. The Fairy-Feller's Master Stroke
8. Nevermore
9. The March Of The Black Queen
10. Funny How Love Is
11. Seven Seas Of Rhye

Och vad har vi fått? Ja vi har ett album med en perfekt baksida skriven av Mercury. Allt är felfritt medans sida A skriven av May och lite grann Taylor, är riktigt ojämn. Procession är en given öppning på albumet följt av av två superba låtar Father To Son och White Queen. Efter detblir det väldigt halvdant. Här kommer två låtar jag ofta hoppar över: Some Day One Day och The Loser In The End. Visst funkar det väl, men är ju inte i närheten av det andra. Då får vi plocka ut tre låtar på detta episka album då. För mig blir det:

Ogre Battle, The March Of The Black Queen och Seven Seas Of Rhye, tre stycken suveräna mästerverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in