2009-05-15, 21:23
Medlem
Ylangs avatar
Helt Loveli. Mercurys röst var enastående och jag hade gärna låtit han lev ett tag till och se vad de kunnat åstadkomma mer
Citera
2009-05-15, 22:14
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=yILTa34FYR8

mmmmmMUMS!
Citera
2009-05-15, 23:55
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Tja, namn har jag aldrig varit duktig på såvida jag inte verkligen lyssnar igenom ett helt album, då brukar namnen sätta sig. Men några låttitlar som sitter i huvudet just nu är Death on Two Legs, Killer Queen, I Want to Break Free och den självklara Don't Stop me Now . Gillar alla dessa låtar. Men jag hajar vad du menar, det finns helt enkelt för många bra skivor för att välja en?
Jag efterfrågade mest en "inlyssningsskiva" för nybörjare så att säga, men det mesta Queen har gjort är väl rätt svängigt och lättlyssnat kan jag tänka mig. Tack i alla fall.

Andra sidan på Queen II tycker jag är det bästa som någonsin har gjorts i musikväg. Det låter inte som något annat, och svänger och är enligt mig riktigt lättlyssnat. Dock låter det inte som det Queen som man kan ha hört på radion, kanske förutom Seven Seas of Rhye. Men testa att lyssna på Ogre Battle - The Fairy Fellers Master-Stroke - Nevermore - The March Of The Black Queen - Funny How Love Is - Seven Seas Of Rhye i ett sträck. Eller har du bara 1.15 på dig så lyssna på Nevermore.
I övrigt tycker jag det är svårt att tipsa om en specifik skiva, då de flesta skivor i allmänhet är jävligt bra, men också väldigt blandade och ojämna. Men jag tycker i allmänhet om 70-talsskivorna mer, testa kanske A Day At The Races? You Take My Breath Away, The Millionaire Waltz, Good Old-Fashioned Lover Boy och Somebody To Love är absolut briljant musik. Nu när jag tänker efter är det kanske inte det bästa bandet totalt sett, men skitsamma, lyssna på det och bli glad!
Citera
2009-09-14, 18:48
Medlem
Älskar queen! så jäkla bäst, hitta den här konserten på bluray(!!!!) Queen.Rock.Montreal.1981.720p.BluRay.DTS.x264, köpte den på Media markt i Gävle
Citera
2009-09-14, 18:50
Medlem
De var duktiga
Citera
2009-09-14, 19:11
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Andra sidan på Queen II tycker jag är det bästa som någonsin har gjorts i musikväg. Det låter inte som något annat, och svänger och är enligt mig riktigt lättlyssnat. Dock låter det inte som det Queen som man kan ha hört på radion, kanske förutom Seven Seas of Rhye. Men testa att lyssna på Ogre Battle - The Fairy Fellers Master-Stroke - Nevermore - The March Of The Black Queen - Funny How Love Is - Seven Seas Of Rhye i ett sträck. Eller har du bara 1.15 på dig så lyssna på Nevermore.
I övrigt tycker jag det är svårt att tipsa om en specifik skiva, då de flesta skivor i allmänhet är jävligt bra, men också väldigt blandade och ojämna. Men jag tycker i allmänhet om 70-talsskivorna mer, testa kanske A Day At The Races? You Take My Breath Away, The Millionaire Waltz, Good Old-Fashioned Lover Boy och Somebody To Love är absolut briljant musik. Nu när jag tänker efter är det kanske inte det bästa bandet totalt sett, men skitsamma, lyssna på det och bli glad!

Just det tycker jag är både Queens styrka och svaghet. Att blanda vilt i genrer och sätta på samma skiva gör att man kan återgå till albumet vid olika humör men vissa låtar är bara så helt fel t.ex. den glada extremt poppiga "Delilah" på Innunendo, ett annars rätt tungt album eller att få in "Drowse" på A Day At the Races eller "Jesus" på debuten..

Jag har visserligen lärt mig gilla samtliga: Delilah, Drowse och Jesus men de hade passat bättre på någon B-side platta. De matchar inte med skivorna helt enkelt.
Citera
2009-09-14, 23:19
Medlem
Bye Bye Babys avatar
Jag hör väl till de få människor som gillar Delilah och jag tycker det fungerar bra att ha den på albumet (kan bero på att det är mitt favoritalbum ), men jag förstår mycket väl vad du menar Geomeister.

Vad tycker ni om deras korta låtar? Nevermore är nog en favorit (som någon skrev om tidigare). Så vacker och jag är lite svag för Freddies pianospelande
Citera
2009-09-15, 20:38
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bye Bye Baby
Jag hör väl till de få människor som gillar Delilah och jag tycker det fungerar bra att ha den på albumet (kan bero på att det är mitt favoritalbum ), men jag förstår mycket väl vad du menar Geomeister.

Vad tycker ni om deras korta låtar? Nevermore är nog en favorit (som någon skrev om tidigare). Så vacker och jag är lite svag för Freddies pianospelande

Jag gillar också Delilah, men det är inte sådant man vågar erkänna hur som helst här på FB

Nevermore är en av mina favoritlåtar. Inte bara med Queen utan överhuvudtaget. Bandet gjorde annars många bra korta låtar. Jag tycker de kunnat gjort lite fler korta låtar även in på 80-talet !
Citera
2009-09-16, 13:21
Medlem
wataingbgs avatar
Queen är (var) riktiga mästare både tekniskt och låtskrivarmässigt sett.

"Bohemian Rhapsody" och Mercurys "The Show Must Go On" är favoriter.
Citera
2009-09-16, 13:59
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wataingbg
Queen är (var) riktiga mästare både tekniskt och låtskrivarmässigt sett.

"Bohemian Rhapsody" och Mercurys "The Show Must Go On" är favoriter.

Det är lätt att förledas tro att Freddie skrev The show must go on, men det är faktiskt Brians. Oavsett, strålande bra låtar båda två.
Citera
2009-09-16, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Det är lätt att förledas tro att Freddie skrev The show must go on, men det är faktiskt Brians. Oavsett, strålande bra låtar båda två.

Finns det någon källa på att det är Brian May som skrivit den? På de två sista albumen skrev de ju bara Queen som kompositörer, från att tidigare ha satt ut de individuella låtskrivarnas namn.

Från Wikipedia:
Citat:
The Miracle also began a change in direction of Queen's songwriting philosophy. Since the band's beginning, nearly all songs had been written by and credited to a single member, with other members adding minimally. With The Miracle, however, the band's songwriting became more collaborative, and they vowed to credit the final product only to Queen as a group.

I en Queen-biografi jag läste berättades det för övrigt att den som stod som upphovsman till en låt endast var ansvarig för texten och att detta gällde ända fram till de började ange gruppen kollektivt som låtskrivare. Bakgrunden var att Freddie Mercury menade att "Liar" var hans eftersom han skrivit texten. Någon annan i bandet var av annan åsikt, men på något sätt kom de till sist överens om att sätta textförfattaren (eller den som hade "första" idén till låten, enligt annan källa) som låtens upphovsman!
Citera
2009-09-16, 19:25
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Finns det någon källa på att det är Brian May som skrivit den? På de två sista albumen skrev de ju bara Queen som kompositörer, från att tidigare ha satt ut de individuella låtskrivarnas namn.

Egentligen på de tre sista skivorna om man inkluderar Made in Heaven.

Givetvis sker det förändringar från den första iden som spelas för bandet till hur låten är som färdigproducerad. Brian har själv sagt att att det var som skrev låten. Tyvärr kan jag inte komma på exakt vilken dokumentär som det var i. Återkommer om/när poletten faller ner. Hursomhelst, det som han verättade var att han var fruktansvärt nervös för hur Freddie skulle reagera på texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in