Jag gillade denna skarpt och blev väldigt positivt överraskad efter de negativa recensionerna jag läst. Av tonen i filmen kände man av den skräckinjagande och kvävande stämningen. En av de få skräckfilmer jag sett på väldigt länge som jag faktiskt känt mig illa till mods av; den amerikanska byhålan i middle-of-nowhere, de mörka skogarna, träsket, kåpklädda mördaren etc.
Jag fann inte de komiska inslagen irriterande då de mer reflekterande polisarbetet, och inte morden, och A.C Benson nog inte var den skarpaste kniven i lådan.
Mördaren The Phantom var riktigt obehaglig och filmens verklighetsbakgrund gjorde allting lite mer skrämmande. Enligt den verkliga historien så anhölls en man för morden, en biltjuv vid namn Swinney. Morden upphörde efter hans anhållande. Allting stämde enligt vittnesmålen men man kunde inte binda honom vid brotten, varvid han fängslades för andra brott. Han släpptes ut på 80-talet och dog på 90-talet. Frågan kvarstår dock om Swinney verkligen var The Phantom eller om mördaren fortsatte att leva i Texarkana?
Jag noterade att han som spelade deputy Ramsey var extremt lik John Krasinski, så blir det en remake är ju rollen given.
Burtons filmer är dem mest trogna Batman filmerna för det är så jag tänker mig en Batman film. Batman ´89 är den bästa Batman film som finns och det är även en av mina absoluta favorit filmer för den fick allt rätt i mina ögon som en film adaption av Batman. Dessutom så ger Nolans filmer alldeles ut för mycket information om Batman och Bruce vilket jag anser är fel. Ju mindre du vet om Bruce och Batman desto bättre och större mysterium. Precis så som James även sa i sin review. Begins är inte SÅ dålig men jag anser för tusan inte den vara ett mästerverk som alla andra säger. Den var ok men verkligen inte mer. Hur är Nolans filmer jämfört med Schumacher? Nja inte så stor vad jag anser så är Batman Forver en Batman film som var en liten homage till Batman serien och filmen som kom 1966. Det är även min andra favorit Batman film Batman '66 jag bara älskar den filmen för vad den är. Som sagt Begins är sjukt överskattad och även TDK men jag hatar inte filmerna men att folk säger att dem är de enda bra Batman filmerna där ute och Burton's filmer är skit det får mig att bli lite ledsen inombords. Hoppas TDKR är så bra som folk säger, fast sen så sa även alla att TDK var världens bästa film när den kom ut upp till bevis imorgon då jag går in med ett öppet sinne.
Batman '89
Batman '66
Batman Returns
TDK
Batman Forever
Batman Begins
Batman & Robin
Åter igen blev lite väll off-topic igen men jag kan inte hjälpa det!
Shirome
Riktig bra "mockumentary".
Handlar om ett japanese-pop band, som efter managerns förslag ska ge sig iväg på en udda skräckfylld utflykt och filma det hela för att nå lite högre höjder av stjärndom.
Gillade inte så mycket specifikt skräck aspekten av den. Kändes dock otroligt roligt (och ganska charmigt, dem är rätt vackra ) att se tjejjerna i bandet sjunga och dansa i olika sammanhang, samt deras reaktioner under filmens gång.
En bra del sätmningsfyllande element i olika slag hade filmen, som samtigt dock för mig var rätt humoristiska eller bizarra.
Skrattade som fan i början och i slutet när managern frågar dem "Are you (also) willing to sell your soul to the Devil?"
(Nu inser jag dock varför det är rätt svårt och sätta siffror på filmer.....bör ju helst kunna jämföra den med något liknande vilket känns svårt här.)
Men av hela mitt hjärta 3/5! Se filmen om ni tror er överleva lite löjliga japanska flickor!
En av de bättre filmerna jag sett tror jag. Jag har länge hållit En dödsdömd har rymt som en av mina favoritfilmer, och Le trou, som är mycket lik denna både i handling och tillvägagångssätt håller minst samma klass. Filmen bygger likt En dödsdömd har rymt på verkliga händelser och visar på ett mycket metodiskt sätt genomförandet av en fängelserymning. Realismen och skildringen av planeringen och det rent praktiska genomförandet är fantastisk! Karaktärerna är underbara och man har t.o.m. satt en av de verkliga rymmarna i en av huvudrollerna.
Såg The Raven igår efter att min mor ringde och sa att hon hade sett den och tyckte den va bra.
En av dom bättre filmerna jag har lyckats sett på ett tag nu faktiskt. Länge sedan jag såg John Cusack i något också. Tyckte han gjorde en bra roll som Edgar
Blood and Black Lace (Sei donne per l'assassino) (Mario Bava, 1964)
En bra giallo som börjar mycket stämningsfullt med riktigt schysst musik och snyggt foto och ljussättning som är den stora behållningen genom hela filmen. Själva filmen är bra för det mesta trots att den står och stampar ett tag medan detektiverna håller på med lite Scooby Doo-detektivarbete. Den blir tyvärr lite seg mot slutet då man får reda på vem mördaren är ganska tidigt. En bra giallo i vilket fall som helst!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!