2012-07-27, 13:16
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Andrei Rublyov
Regi: Andrei Tarkovsky
År: 1966

10/10

Du fortsätter att rada upp 10-poängare, härligt! Bara jag kommer hem till min externa hårddisk så ska jag se filmen, tack för ditt omdöme!
Citera
2012-07-27, 13:27
Medlem
Stvrmzeits avatar
Män som simmar (2010)

En dokumentär om några medelålders män som tränar konstsim och ställer upp i VM.

Lite småmysig, främst på grund av att regissören berättar lite om sig själv och samtidigt om sina vänner plus konstsim såklart. Dokumentären är ganska lättsam och utmärker sig tyvärr inte på något sätt. Speltiden bidrar också till att det hela faller lite platt. Regin känn också rätt klumpig, men det kan jag ha lite förståelse för.

2/5

Grey Gardens (2009)

Filmatisering om mamman Edith Bouvier Beale och hennes dotter med samma förnamn.

Filmen har sina stunder, det är nog en bra och lättsam introduktion till dessa excentriska kvinnor. Nu har jag inte sett dokumentären än, men jag tänkte göra det inom en snar framtid. Kan tänka mig att den är bättre och mer intressant, även om detta som sagt kan vara en bra introduktion om man är intresserad av kvinnorna. Här är det en hel del snyft för sakens skull och en hel del smöriga stråkar. Jag tycker inte att man gör något spännande kontra intressant av hela metagrejen heller, rätt så synd.

2/5

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)

Harry, Ron och Hermione drar tillbaka till Hogwarts för att finna och förstöra Voldemorts sista horrokruxer och bekämpa honom.

Jag har aldrig varit ett särskilt stort fan av Harry Potter, alla föregående filmerna har jag inte gillat jättemycket, men för att vara avslutningen var detta nästan sämre. Det osar av det mesta som är typiskt när det gäller Hollywood. Storslaget, pompöst, förutsägbart, för sentimentalt och helt enkelt trist. Mycket händer, det är mycket intetsägande action för att föra fram storyn, men aldrig blir det spännande eller tillräckligt intressant för ett högre betyg. Jag vill ha mer av mystiken, Potters kamp mot Voldemort blir till slut rätt så tröttsam osv.

2/5

The Dark Knight Rises (2012)

Bane äntrar Gotham City som den nya terrorledaren. Och detta är åtta år efter förra filmen utspelade sig. Polisstyrkan har ingen chans att strida mot Bane själva. Då tvingas den pensionerade Batman att återvända för att återigen rädda sin stad.

Ungefär som jag förväntade mig. Sett ur en teknisk synvinkel är det väldigt välgjort, det kan jag absolut ge Nolan kudos för. Sedan finns det en hel del bra skådespel. Men resten tycker jag inte är så mycket att hänga i granen. Här är Nolans stil riktigt tråkig, han vill för mycket. Speciellt när det gäller berättarstilen. Det ska hända saker hela tiden, det ska vara pampigt, hans klippning blir tröttsam, actionscenerna är inget vidare och jag känner varken spänning, själ, hjärta, hjärna eller finess.

Hela filmen känns också ganska förutsägbar och oerhört övertydlig, vilket drar ner hela upplägget ytterligare ett steg. Det blir bara trist till slut. Men det var ingen usel bioupplevelse i alla fall. Jag står dock fortfarande fast vid att Nolan inte är en speciellt intressant regissör.

2/5

Me and You and Everyone We Know (2005)

Om några människors livsöden. Bland annat en ensam skosäljare och en excentrisk konstnär som kämpar för att kunna ansluta till varandra.

Kanske inte så dumt, men tyvärr har detta gjorts så mycket bättre innan. Man kan inte låta bli att tänka på filmerna av Todd Solondz. Han är bra på att väva ihop just livsöden och pinsamma plus tragikomiska vardagssituationer. Mycket bättre än Miranda July, därför faller Me and You and Everyone We Know lite platt. Här känns det också som att karaktärerna är lite mer tillgjorda för sakens skull. För övrigt var speltiden lite väl kort för ändamålet. Trots detta blev det lite intressanta situationer ändå, så filmen får en stark tvåa.

2/5
Citera
2012-07-27, 14:48
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit

Harry, Ron och Hermione drar tillbaka till Hogwarts för att finna och förstöra Voldemorts sista horrokruxer och bekämpa honom.

Jag har aldrig varit ett särskilt stort fan av Harry Potter, alla föregående filmerna har jag inte gillat jättemycket, men för att vara avslutningen var detta nästan sämre. Det osar av det mesta som är typiskt när det gäller Hollywood. Storslaget, pompöst, förutsägbart, för sentimentalt och helt enkelt trist. Mycket händer, det är mycket intetsägande action för att föra fram storyn, men aldrig blir det spännande eller tillräckligt intressant för ett högre betyg. Jag vill ha mer av mystiken, Potters kamp mot Voldemort blir till slut rätt så tröttsam osv.

Den sista scenen när de ska vinka av sina barn var så otroligt onödigt och dåligt att det fick mig att gråta. Ändå var det så självklart, alla Harry Potter fans behövde det för att kunna slappna av hemm i tv-soffan, annars hade de fått panik. Sedan denna pendling mellan vem som är god och ond i hela serien gör mig illamående.
Citera
2012-07-27, 18:00
Medlem
Kerringracks avatar
Citat:
Andrei Rublyov

Svinigt bra! Har du sett Zerkalo?
Citera
2012-07-27, 18:44
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Fortsätt gärna med att se och recensera asiatisk film, då jag och en kompis ska köra en "Asian Month" och se massvis med asiatisk film när han kommer hem från Japan i september, jag behöver all inspiration jag kan få!

Det ska jag försöka göra.
Citera
2012-07-27, 18:47
Medlem
SiSeniors avatar
Pi 8/10
Jag hade i princip förväntningarna att den här filmen skulle vara en 10 av 10 och det kan den säkert bli om några år. Handlingen fångade mig direkt och den coola filmningen av flertalet scener gillade jag starkt. Sean Gullette var klockren i huvudrollen och Mark Margolis, som jag har god relation till sen Breaking Bad, skötte sig också galant. Jag vet inte vad jag inte gillade med filmen egentligen förutom att jag saknade den där känslan som en film behöver ge mig för att få en 9a eller 10a.
Jag lär i alla fall se om Pi många gånger. Riktigt fet film!
Citera
2012-07-27, 18:49
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Sonatine

Den tredje Takeshi Kitano filmen jag ser. Blev tyvärr lite besviken. Jag tror jag ska se den en gång till för jag var lite småtrött när jag såg den. Filmen var bra men hade förväntat mig lite mera. Av de tre Kitano filmerna som jag har köpt tyckte jag faktiskt att det var den svagaste, även om det var den mest udda och speciella filmerna av de tre. Ingen vanlig gangsterhistoria som jag även läst att den inte skulle vara. Speciell film som sagt och ganska bra men jag föredrar Violent Cop. Ska även se de andra Kitano filmerna som har rekommenderats för mig.

Betyg

7/10
3/5

http://www.imdb.com/title/tt0108188/
Citera
2012-07-27, 19:56
Medlem
SneakyCreatures avatar
Citat:
Den sista scenen när de ska vinka av sina barn var så otroligt onödigt och dåligt att det fick mig att gråta. Ändå var det så självklart, alla Harry Potter fans behövde det för att kunna slappna av hemm i tv-soffan, annars hade de fått panik.

Det är ju dock inte så mycket de som gjort filmens fel utan J.K Rowlings. Scenen är ganska exakt plockad ur boken, som i övrigt är jävligt bra men tappade enormt på just det.
Citera
2012-07-27, 21:12
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerringrack
Svinigt bra! Har du sett Zerkalo?
Det har jag inte, men visst vill jag se den. Har endast sett Andrei Rublyov och Ivan's Barndom från Tarkovsky.
Citera
2012-07-27, 21:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det har jag inte, men visst vill jag se den. Har endast sett Andrei Rublyov och Ivan's Barndom från Tarkovsky.

Antar att du ska se Stalker och Solaris såväl också?
Citera
2012-07-27, 21:23
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Antar att du ska se Stalker och Solaris såväl också?
Självklart! De har jag här redo, men hade tänk att titta på '' Evil Dead ''. Du som hänger mycket i skräckfilmstråden, vad har jag att vänta?
Citera
2012-07-27, 21:37
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Självklart! De har jag här redo, men hade tänk att titta på '' Evil Dead ''. Du som hänger mycket i skräckfilmstråden, vad har jag att vänta?

En av de absolut bästa skräckfilmerna i modern historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in