2012-05-14, 09:48
Medlem
Bazinga90s avatar
Sitter på en tråkig föreläsning, så då kan jag passa på att uppdatera här!

Natt till idag såg jag Let's scare Jessica to death. En mycket bra film och en alldeles förträfflig film att se mitt i natten. Snyggt kameraarbete, bra val av musik och en ständig obehagskänsla återfinns filmen igenom. Zohra Lampert är för övrigt väldigt bra i huvudrollen.

Såg en tråd på Film: allmänt häromdagen där någon drog paralleller mellan att om en film är dyr och "välgjord" så är den i 9 fall av 10 bättre. Den här filmen slaktar den ekvationen.

8/10, och ett stort tack till Rakii för tipset!
Citera
2012-05-14, 12:22
Medlem
Stvrmzeits avatar
Book chon bang hyang (2011)

Sang-Joon (en före detta regissör och numera filmprofessor) kommer tillbaka till Seoul för att träffa sin vän Young-Ho (en filmkritiker). Sang-Joon stannar i Seoul i tre dagar, han hinner försonas med sitt ex och träffa två andra kvinnor.

Väldigt enkel och naturlig film om man börjar med att skrapa på ytan. Vi följer Sang-Joon som vandrar runt på Seouls kyliga gator. Han träffar folk, dricker, röker, konverserar och äter. Det pratas om kärlek, film och livet i allmänhet. Jag älskar alla små och mysiga barer samt de trånga bakgatorna. Ibland är kameran statisk och då och då får Sang-soo Hong för sig att använda några onödiga inzoomningar som inte direkt är så tilltalande. Annars har jag inte så mycket att klaga på.

Hur vackert är förresten inte Seoul på vintern med svartvitt foto? Det finns också lite lek i själva narrativet om man tänker på hur dagarna upprepar sig lite. En otroligt mysig film med mycket intimitet och charm. Lätt en av förra årets bättre. Nu ser jag fram emot Sang-soo Hongs kommande rulle där Isabelle Huppert är med!

4/5
Citera
2012-05-14, 15:14
Medlem
Stvrmzeits avatar
Skammen (1968)

Om Jan och Eva, ett par som som försöker att klara sig under ett fiktivt krig.

En högst psykologisk studie i hur krig kan påverka människor. Liv Ullmann och Max von Sydow gör sina jobb kanon som musikerparet, två väldigt trovärdiga karaktärer. Även krigsskildringen i sin helhet känns trovärdig. Det är väldigt mörkt, något jag verkligen tycker om. Annars är det ingen typisk Bergman-film, just på grund av krigstemat.

Jans karaktärsutveckling är nog det som jag tyckte var mest intressant att följa, hans agerande och val samt hur pass påverkad han blir av sin hustru. Något annat som är schysst är hur fokuset inte läggs på det stora kriget, utan det som karaktärerna själva föder upp. De själva vet nästan lika lite som vi och förvirringen porträtteras väldigt bra. En riktigt schysst Bergman-rulle som förtjänar minst en fyra.

4/5
Citera
2012-05-14, 16:25
The Usual Suspects

Fruktansvärt bra, bland de bästa filmer jag sett om inte den bästa!
Hela storyn är uppbyggd i detalj och man kan inte slita sig en sekund. Slutet kan också vara det bästa någonsin inom filmväg som jag själv har sett.

5/5
Citera
2012-05-14, 16:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Sitter på en tråkig föreläsning, så då kan jag passa på att uppdatera här!

Natt till idag såg jag Let's scare Jessica to death. En mycket bra film och en alldeles förträfflig film att se mitt i natten. Snyggt kameraarbete, bra val av musik och en ständig obehagskänsla återfinns filmen igenom. Zohra Lampert är för övrigt väldigt bra i huvudrollen.

Såg en tråd på Film: allmänt häromdagen där någon drog paralleller mellan att om en film är dyr och "välgjord" så är den i 9 fall av 10 bättre. Den här filmen slaktar den ekvationen.

8/10, och ett stort tack till Rakii för tipset!

Roligt att du tyckte om den och som jag skrev tidigare, flera borde verkligen upptäcka den här kusliga pärlan. Första gången som jag såg den började jag även fundera på om danska metalbandet King Diamond döpt sin konceptskiva efter Abigail i filmen.
Citera
2012-05-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Roligt att du tyckte om den och som jag skrev tidigare, flera borde verkligen upptäcka den här kusliga pärlan.

Absolut. Bara den första kvarten fick mig att känna mer obehag än de flesta skräckfilmer jag sett.
Citera
2012-05-14, 17:21
Medlem
Stvrmzeits avatar
Kasaba (1997)

Filmen berättar om en familj som består av tre olika generationer sett ur barnens perspektiv.

Börjar riktigt lovande, sedan blir det så satans ojämnt. Allting är uppdelat i lite mindre delar, jag skulle säga att det är på grund av den längre delen som filmen tappar det mesta. Inledningen med klassen som ska läsa om sociala samhällsstrukturer bådar för något poetiskt, intressant och bra. Det är i alla fall schysst hur Ceylan bakar ihop alla fyra årstider och får det att se ut som om allting har hänt under en och samma dag.

Kasaba är en är en lågbudgetfilm, men samtidigt är det svartvita fotot rätt snyggt och Ceylan får fram en poetisk effekt. Dock så märks det att filmen är lite amatörmässig på sina ställen, å andra sidan är det ingenting som stör mig. Som sagt, den längsta delen i filmen gör att helheten blir ojämn, ibland kommer det en intressant monolog eller dialog, men den kan också försvinna illa kvickt för att vi ska lyssna på någon som berättar om Alexander den store på ett rätt tråkigt sätt.

Filmen har sina brister, men de bästa bitarna väger upp för en svag trea. Skådespelet lyfter helheten med, det är ju i princip bara amatörer som faktiskt bidrar till en väldigt naturlig ton. För att vara en debut med alla medföljande resurser är det ju inte illa. Men jag tror mer på hans senare filmer, är ju trots allt mest nyfiken på hans senaste alster Bir Zamanlar Anadolu'da.

3/5
Citera
2012-05-14, 19:31
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Roligt att du tyckte om den och som jag skrev tidigare, flera borde verkligen upptäcka den här kusliga pärlan. Första gången som jag såg den började jag även fundera på om danska metalbandet King Diamond döpt sin konceptskiva efter Abigail i filmen.

Jo det var en riktigt bra film och förhoppningsvis får flera upp ögonen för den!
Citera
2012-05-14, 21:01
Medlem
Stvrmzeits avatar
Uzak (2002)

Mahmut är en skild fotograf på 40 år som bor i Istanbul. En dag får han besök av Yusuf som är på jakt efter ett arbete. Yusuf får bo hos Mahmut, men tiden visar mer och mer att kusinerna är väldigt olika och har svårt att förhålla sig till varandra.

Ännu en film av Ceylan. På sätt och vis är det rätt olikt Kasaba (som jag såg tidigare), men ändå inte. Här finns mycket av det jag tycker om. Långsamt tempo, längre tagningar, lite statisk kamera då och då, mycket tystnad och sparsam dialog. Uzak är bättre än Kasaba, fast jag har inte riktigt någon motivation till att sätta en fyra, så det blir en riktigt stark trea så länge. Kanske är det nog något som saknas. Kanske är helheten lite för enkel.

Filmen känns väldigt distanserad och lite kylig (i stil med Haneke och Antonioni ibland), speciellt i karaktärerna och deras förhållanden till både varandra och miljöerna. Och det är ju alltid ett plus i min bok, alienation är antagligen mitt favorittema när det gäller film. På det hela stora känns det lite enkelt här, jag blir inte heller tillräckligt berörd. Men ja, jag gillar verkligen Ceylans sätt att göra film på, i alla fall när vi snackar om denna rulle. Förresten, ett plus för detaljen då Tarkovskys mästerverk Stalker på ett sätt dyker upp.

3/5
Citera
2012-05-14, 21:06
Medlem
Flicka och Hyacinter (1950)
Hysteriskt jävla bra. Engagerande och full med variation i möten med intressanta karaktärer från samhällets alla håll och kanter. Slutscenen gav mig rysningar i hela kroppen.
http://www.imdb.com/title/tt0042466/

Odd Man Out (1947)
Bra och snygg film, men jag hade stundvis svårt att hålla intresset uppe då handlingen inte tilltalade mig fullt ut. Föredrar Den Tredje Mannen som känns mer levande än den iskalla realismen som Odd Man Out bygger på.
http://www.imdb.com/title/tt0039677/
Citera
2012-05-14, 21:08
Medlem
Brumelbryns avatar
Hamilton - I nationens intresse

3/5 får den. Sevärd, men inte superbra
Citera
2012-05-14, 21:28
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Flicka och Hyacinter (1950)
Hysteriskt jävla bra. Engagerande och full med variation i möten med intressanta karaktärer från samhällets alla håll och kanter. Slutscenen gav mig rysningar i hela kroppen.
http://www.imdb.com/title/tt0042466/

Odd Man Out (1947)
Bra och snygg film, men jag hade stundvis svårt att hålla intresset uppe då handlingen inte tilltalade mig fullt ut. Föredrar Den Tredje Mannen som känns mer levande än den iskalla realismen som Odd Man Out bygger på.
http://www.imdb.com/title/tt0039677/

Kul att du gillade filmerna! Var det när sidohistorien om den där konstnären dök upp i Odd Man Out som du tappade intresset lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in