Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-13, 22:15
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The Substance (2024)

Åldrad kvinnlig Hollywoodstjärna får tips om en substans som skapar en bättre kopia, men man måste skifta plats var sjunde dag, annars.

Någon sadist föreslog att jag skulle se lite modern film som omväxling, och det här var verkligen inte sevärt
Skräp 2-/5

IMDB 7,2 = 3,76/5
373416 röster

Då kommer jag med fler sadistiska förslag och säger att det skulle vara kul att se ditt missnöje med filmen Poor Things från 2023. Den har hela 7.8 på imdb så den måste vara bra eller så är tiden ur led.
Citera
2025-12-14, 00:12
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Pierce Brosnan gjorde ju nån liknande film samma år, Dante's Peak (1997).

Jag har inte sett nån av dem, men var det bara en slump att det kom två vulkan-filmer det året?

Jag var extremt nära på att nämna just Dante's Peak i min recension. Två relativt olika filmer trots samma år och "samma ämne". Brosnans film kan man skippa. Den här Volcano tror jag en del skulle uppskatta även om det inte är något "man måste se".
Citera
2025-12-14, 00:25
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag var extremt nära på att nämna just Dante's Peak i min recension. Två relativt olika filmer trots samma år och "samma ämne". Brosnans film kan man skippa. Den här Volcano tror jag en del skulle uppskatta även om det inte är något "man måste se".

Jag läste om filmerna på wiki och där stod det att Dante's Peaks vulkan var en stratovolcano medan i Vulcano var det en "vanlig" vulkan. Något gemensamt var James Newton Howard som gjorde musik till bägge filmerna.
Citera
2025-12-14, 03:48
Medlem
Sluutenbergens avatar
Minority Report

En Steven Spielberg-film från 2002 med Tom Cruise. Detta är nog första gången jag ser om filmen och jämfört med Stevens klassiker så är seomvärdet i filmen betydligt lägre än t ex Hajen. Filmen känns inte som en Spielberg-film men å andra sidan så verkar han ha gjort flera liknande filmer "på senare tid" sedan han gav upp att vara en regissör i yttersta världsklass och blev en simpel och begåvad regissör för bioduken och popcornfolket. Skillnaden på denna och t ex Hajen är dock att denna film är betydligt mer intellektuellt stimulerande och jag satt på helspänn genom filmen och försökte leta efter symbolik. Tyvärr är jag alldeles för obildad för att skapa en helhetsbild över filmen utan jag får nog nöja mig med min egen minority report. T ex, varför heter Max von Sydows karaktär Lamar i förnamn? Lamar är en svart mans namn. Att han heter Burgess i efternamn är inte så svårt att greppa och det är en, om inte fler, tydlig referens till A Clockwork Orange i filmen med den hemlöse mannen som Tompa kastar mynt åt. Agatha i filmen påminner mycket om Leeloo i Det Femte Elementet som passande nog har samma betyg på imdb och de är bägge sci-fi. Det Femte Elementet är nog min favorit bland dessa två men den är betydligt mer lättsmält och kitsch jämfört med Minority Report som är betydligt mer olycksbådande. Jag är inte säker alls på vad Spielberg vill säga med filmen men den är baserad på en bok av den fascinerande författaren Philip K. Dick. Filmen är nog till viss del en profetia inte minst genom bruket av ögonscanning som ID och något jag lärde mig såpass nyss i veckan om att AI kan komma att göra en bedömning över ens sociala och ekonomiska status när man går in i en mataffär så att om man har det väl förspänt så kommer ens tomater kosta mer än för en fattig student. Du sköna nya värld, eller kanske är den mer skrämmande än skön. Som sagt så såg jag om filmen vilket är intressant för jag såg den kanske första gången när den hade premiär vilket är över tjugo år sedan och det är fascinerande att se en film i efterhand när framtiden har haft sin gilla gång och man kan tolka filmen på ett helt nytt sätt. 2002 var nog filmen för de flesta enbart häftig och spännande, numera kan den nog upplevas som mer existentialistiskt upprörande. Får nog ta mig en omtitt på filmen A.I. Artificiell intelligens.
Citera
2025-12-14, 10:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Då kommer jag med fler sadistiska förslag och säger att det skulle vara kul att se ditt missnöje med filmen Poor Things från 2023. Den har hela 7.8 på imdb så den måste vara bra eller så är tiden ur led.
Läste lite om den, det fick räcka.
Lockar mig inte alls, dessutom var den ovanligt lång.

Det får räcka med en tipsare att stycka i olja.
Citera
2025-12-14, 10:59
Medlem
anomaligns avatar
Har legat sjuk i influensa under den gångna veckan och passat på att ha ett julfilmsmaraton.

Die Hard, 1988

Home Alone, 1990

Home Alone 2, 1992

Bad Santa, 2003

Bad Santa 2, 2016

Orkar inte skriva något om de första fyra individuellt, men jag tyckte att de alla hade åldrats väl. Det är välgjorda, roliga och charmiga filmer, med trevlig julkänsla. Eller jag kan väl säga att Home Alone 2 överraskade med att vara brutalare än jag mindes, och då mindes jag ändå våldet som ganska grovt. Pojken Kevin står i en scen på taket till typ ett femvåningshus och kastar tegelsten efter tegelsten rätt ner i huvudet på en man som redan ligger däckad på marken. Skämtet i scenen består i att mannen är däckad, och pga akut hjärnskada är oförmögen att resa sig, och han ser pojken lyfta nya tegelstenar att slänga och babblar varningar till sin kumpan som är ovetande om hotet, och gång efter annan undkommer kumpanen av ren slump de slängda stenarna som istället träffar den redan hjärnskadade mannen i huvudet igen.

Bad Santa 2 var den enda av filmerna som jag inte sett innan, och den överraskade mig positivt. Jag hade rätt så låga förväntningar, men till och från briljerade den med nya låga nivåer av plumpa, smaklösa skämt, och den var riktigt rolig.
Citera
2025-12-14, 12:22
Medlem
engammalfisks avatar
Eddington (2025) med Joaquin Phoenix.
1 okay corona set piece, utspelas i en småort i USA, mord & våld.

Mission Impossible dead reckoning - första filmen är nog bäst.

Nope (2022) - alien på en hästgård.

Dune 2021 & part two om och om igen. scifi som borde fått 15 Oscar. 1984 versionen är också bäst.

Halva Donnie Darko, jag ser nästan aldrig filmer i ett sträck på senare år.
Citera
2025-12-14, 16:31
Medlem
Geomeisters avatar
Neverwas, 2005.
https://www.imdb.com/title/tt0418004/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_Neverwas

En ung pojke är orolig och springer runt. Letandes efter något. I skogen ser han snart att någon hängt sig själv i ett träd. Vad har hänt?

Det här var ett ambitiös projekt. Det är ett fantasy-drama med flera stora namn involverade. Bäst tycker jag Brittany Murphy är. Inte bara för att hon är snygg utan hennes karaktär känns som någon man verkligen skulle kunna bli kär i och tillför något i båda aspekterna av filmen.

Filmen har relativt många karaktärer och en del saker förklaras dåligt eller blir halvdana. Ian McKellen och Jessica Lange har väl de knepigaste rollerna. Inte dåliga, men tror de skulle behövts skrivas om en del för att verkligen matcha i filmen.

Det finns flera delhandlingar och vissa hamnar i skymundan. Man förstår, men bryr sig inte riktigt om de i högre grad. Kanske en film som skulle blivit bättre som mini-serie. Mer tydliga fokus på alla aspekter och större förståelse för allt under en längre tid. Nu vacklar intresset en del under resans gång.

Relativt bra film, men tycker fantasy och drama-aspekterna skär sig en del. Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2025-12-14, 21:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Time is my enemy (1954)

Barbara är lyckligt gift med John, hennes tidigare man dog under kriget, eller ?

I början tänkte jag att filmen skulle vara lik Walk a tightrope (1963) som jag såg för en tid sedan.
Det var den kanske till en början, men tog sedan en helt annan vändning.
Jomen, godkännt får den, 3/5

John kör en lyxig Armstrong siddeley (den tog jag inte ur minnet)

IMÐB 6,3 = 3,36/5
258 röster
Citera
2025-12-15, 13:55
Medlem
Såg häromdagen It Ends (2025)
Verkade helt okej till en början, men sen saknade den både bra fortsättning och slut
Citera
2025-12-15, 20:11
Medlem
Aldwychs avatar
Enemy of the State (1998)

Har börjat beta av gamla filmer som ska vara bra men som jag inte sett än. Will Smith hade en go streak i slutet av 90-talet med huvudroller i flera stora filmer. Det här var en stabil actionthriller som inte blev riktigt spännande för mig eftersom man har sett så många liknande filmer och visste ungefär vad som skulle hända. Känns som att stora namn som Gene Hackman och Jon Voight kan ha bidragit till kassasuccén. En stark 3:a av 5.
Citera
2025-12-15, 22:57
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldwych
Enemy of the State (1998)

Har börjat beta av gamla filmer som ska vara bra men som jag inte sett än. Will Smith hade en go streak i slutet av 90-talet med huvudroller i flera stora filmer. Det här var en stabil actionthriller som inte blev riktigt spännande för mig eftersom man har sett så många liknande filmer och visste ungefär vad som skulle hända. Känns som att stora namn som Gene Hackman och Jon Voight kan ha bidragit till kassasuccén. En stark 3:a av 5.
Den där var en av mina favoritfilmer när jag var tonåring och filmen var relativt ny.
Jag tycker fortfarande den är riktigt bra, och musiken i den är bland det bästa som producerats bland filmmusik i mitt tycke.

Själv har jag nyligen sett:

Street Fighter (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0111301

Det var riktigt längesen jag såg den här filmen. Den är ju kult på sätt och vis.

Det här är verkligen inte min typ av film vanligtvis...
Men filmen är baserad på det gamla Super Nintendo-spelet "Street Fighter II" som jag spelade som en galning när jag var liten.

Jag har riktigt många och starka minnen från det spelet, som jag ofta spelade tillsammans med en jämnårig släkting.
Det var han som ägde spelet, och jag minns hur vi även bläddrade i den lilla boken som medföljde, där man kunde läsa info om varje karaktär osv.

Nåja... filmen då?
Det är ju en ren nostalgitripp för mig, helt klart. Men det ska man heller inte förringa, det är njutning rakt igenom när jag ser den här filmen. Hade jag dock aldrig haft kopplingen till spelet som filmen bygger på, så hade jag antagligen varit helt ointresserad av denna film.

Det är ganska hjärndöd handling och action, inget vidare bra skådespel, och fightingscenerna är klippta så som bara Hollywood kan göra det.
Ni vet... snabba klipp där man egentligen inte ser sparkarna/attackerna de gör. Det är ju ingen Hong Kong-action direkt, eller Jackie Chan, där man verkligen får se riktigt snygga martial arts-moves.

Men det gör liksom ingenting. Okej.. visst... jag är svag för fightingscener alã Jackie Chan, där dom verkligen gör alla de här snygga sakerna. Och det hade jag kanske gärna haft med i en film som faktiskt bygger på karaktärer som ska behärska konsten.

Men som sagt... det gör inte jättemycket, jag tar filmen för vad den är, och nostalgitrippen jag bjuds på räcker.

Skulle jag rekommendera filmen för någon som inte nördat ner sig i spelet så som jag gjorde i mina unga år?
Antagligen inte

Zombie Strippers! (2008)
https://www.imdb.com/title/tt0960890/

Jag har sett den här för längesen, men jag kan inte säga att jag minns något direkt.

När jag läser titeln och lite om handlingen, samt kollar omslaget, så får jag intrycket av att det ska vara en skön skräck-komedi med mycket humorinlsag, lite så där som jag vill ha det med den genren.

Men kom igen... det kändes mer som att regissören egentligen velat göra en striptease-film med lite blod/gore-tema.

Det går väl en 45 minuter tror jag innan det riktigt händer något. Innan dess är det bara massa tjejer och nakna bröst runt en danspelare. Det känns som det aldrig ska ta slut. Det händer ingenting för att driva handlingen framåt. Det är tjej efter tjej som går upp på scen och strippar, blandat med lite hjärndöda konversationer backstage som inte heller bidrar särskilt mycket för att driva filmen framåt. Vissa kommentarer kanske ska vara roliga, men jag tycker inte det.

Regissören ville bara ha en massa naket, han vill bara göra en vanlig striptease-film känns det som. Blodet har han slängt in för att maskera det som någon slags skräckkomedi, och humorn är knappt befintlig. Det glider in något litet skämt här och där, som knappt är roligt.

Enda glädjeämnet med den här filmen var legenden Robert Englund som har en otrolig känsla för timing i sitt skådespel, minspel, kommentarer osv osv.
Men det var alldeles för tunnsått med även det.

Jag har svårt att se den här filmen som en komedi överhuvudtaget. Det var ett par saker som var lite småroliga, men det är att vara generös alltså.

Nej som sagt... det känns som regissören egentligen bara hade velat göra en striptease-film, men fegade ur och maskerade det som en riktigt jävla dålig skräckkomedi.

Jag brukar ändå gilla filmer inom den här genren, men det var för mycket meningslöst naket och alldeles för lite humor. Extremt falsk marknadsföring.

Trist dock... för titeln är rolig och inbjudande.. det låter som att det ska vara en skön skräck-komedi... självaste Englund är ju med också!

Men nej... nej nej nej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in