Citat:
Ursprungligen postat av
Aldwych
Enemy of the State (1998)
Har börjat beta av gamla filmer som ska vara bra men som jag inte sett än. Will Smith hade en go streak i slutet av 90-talet med huvudroller i flera stora filmer. Det här var en stabil actionthriller som inte blev riktigt spännande för mig eftersom man har sett så många liknande filmer och visste ungefär vad som skulle hända. Känns som att stora namn som Gene Hackman och Jon Voight kan ha bidragit till kassasuccén. En stark 3:a av 5.
Den där var en av mina favoritfilmer när jag var tonåring och filmen var relativt ny.
Jag tycker fortfarande den är riktigt bra, och musiken i den är bland det bästa som producerats bland filmmusik i mitt tycke.
Själv har jag nyligen sett:
Street Fighter (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0111301
Det var riktigt längesen jag såg den här filmen. Den är ju kult på sätt och vis.
Det här är verkligen inte min typ av film vanligtvis...
Men filmen är baserad på det gamla Super Nintendo-spelet
"Street Fighter II" som jag spelade som en galning när jag var liten.
Jag har riktigt många och starka minnen från det spelet, som jag ofta spelade tillsammans med en jämnårig släkting.
Det var han som ägde spelet, och jag minns hur vi även bläddrade i den lilla boken som medföljde, där man kunde läsa info om varje karaktär osv.
Nåja... filmen då?
Det är ju en ren nostalgitripp för mig, helt klart. Men det ska man heller inte förringa, det är njutning rakt igenom när jag ser den här filmen. Hade jag dock aldrig haft kopplingen till spelet som filmen bygger på, så hade jag antagligen varit helt ointresserad av denna film.
Det är ganska hjärndöd handling och action, inget vidare bra skådespel, och fightingscenerna är klippta så som bara Hollywood kan göra det.
Ni vet... snabba klipp där man egentligen inte ser sparkarna/attackerna de gör. Det är ju ingen Hong Kong-action direkt, eller Jackie Chan, där man verkligen får se riktigt snygga martial arts-moves.
Men det gör liksom ingenting. Okej.. visst... jag är svag för fightingscener alã Jackie Chan, där dom verkligen gör alla de här snygga sakerna. Och det hade jag kanske gärna haft med i en film som faktiskt bygger på karaktärer som ska behärska konsten.
Men som sagt... det gör inte jättemycket, jag tar filmen för vad den är, och nostalgitrippen jag bjuds på räcker.
Skulle jag rekommendera filmen för någon som inte nördat ner sig i spelet så som jag gjorde i mina unga år?
Antagligen inte
Zombie Strippers! (2008)
https://www.imdb.com/title/tt0960890/
Jag har sett den här för längesen, men jag kan inte säga att jag minns något direkt.
När jag läser titeln och lite om handlingen, samt kollar omslaget, så får jag intrycket av att det ska vara en skön skräck-komedi med mycket humorinlsag, lite så där som jag vill ha det med den genren.
Men kom igen... det kändes mer som att regissören egentligen velat göra en striptease-film med lite blod/gore-tema.
Det går väl en 45 minuter tror jag innan det riktigt händer något. Innan dess är det bara massa tjejer och nakna bröst runt en danspelare. Det känns som det aldrig ska ta slut. Det händer ingenting för att driva handlingen framåt. Det är tjej efter tjej som går upp på scen och strippar, blandat med lite hjärndöda konversationer backstage som inte heller bidrar särskilt mycket för att driva filmen framåt. Vissa kommentarer kanske ska vara roliga, men jag tycker inte det.
Regissören ville bara ha en massa naket, han vill bara göra en vanlig striptease-film känns det som. Blodet har han slängt in för att maskera det som någon slags skräckkomedi, och humorn är knappt befintlig. Det glider in något litet skämt här och där, som knappt är roligt.
Enda glädjeämnet med den här filmen var legenden Robert Englund som har en otrolig känsla för timing i sitt skådespel, minspel, kommentarer osv osv.
Men det var alldeles för tunnsått med även det.
Jag har svårt att se den här filmen som en komedi överhuvudtaget. Det var ett par saker som var
lite småroliga, men det är att vara generös alltså.
Nej som sagt... det känns som regissören egentligen bara hade velat göra en striptease-film, men fegade ur och maskerade det som en riktigt jävla dålig skräckkomedi.
Jag brukar ändå gilla filmer inom den här genren, men det var för mycket meningslöst naket och alldeles för lite humor. Extremt falsk marknadsföring.
Trist dock... för titeln är rolig och inbjudande.. det låter som att det ska vara en skön skräck-komedi... självaste Englund är ju med också!
Men nej... nej nej nej...