Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-08, 18:08
Medlem
Bartman777s avatar
Crossfire (1947)
https://www.imdb.com/title/tt0039286/

Jag känner att berättarstilen i den här filmen inte passade mig alls.
Jag förstår syftet med att det ska vara lite gåtofyllt, det är ju hela grejen med filmen. "Vem är mördaren?"

Och det är såklart fine, men sättet allting utspelades på blev alldeles för abstrakt för mig. Jag visste inte alls i vilken kontext jag skulle sätta de olika scenerna och dialogerna som jag fick se och lyssna till. Och när jag inte kan sätta det i någon kontext så blir det väldigt ointressant och bara jobbigt att kolla. För jag fattar inte alls vad det är jag ser.

Då tappar jag som sagt intresset, och då tappar jag i nästa steg också greppet om vem som är vem, och det blir en nedåtgående spiral, där filmen tappar mig mer och mer ju längre den går.

Den här passar säkert många film noir-fans.
Men det är inte min kopp te med hur filmen berättas, och det pajar allt. Inte ens en av mina favoritskådisar, Robert Mitchum, kunde rädda upp detta för mig.

Men som sagt, detta är min upplevelse, den kan säkert passa någon annan

An American Tail: Fievel Goes West (1991)
https://www.imdb.com/title/tt0101329/

Detta är andra filmen i serien, och det är denna jag har starkast minne av, av de två. Jag tror faktiskt inte jag sett film tre och fyra.
Och denna måste jag säga att jag uppskattar mer än första, än idag. Jag har ju alltid varit svag för western-temat, så det blir alltid ett plus redan på det.

Filmen är väldigt fint animerad, och det gör mycket för upplevelsen.
Sen såg jag i förtexterna att John Cleese hade en röst, och den kände jag igen när han gjorde entré, det var kul!

Men under filmens gång tyckte jag mig höra ytterligare en för mig känd röst! Han har ett lite säreget uttal som är ganska lätt för mig att känna igen. Jag har till och med skrivit ett inlägg om hans uttal, och frågat om andra reagerat på samma sak.

Den jag talar om är ingen annan än James Stewart! Fan vad häftigt! Jag låg hela filmen och funderade, "Är det verkligen han? Det måste vara han!". Och i eftertexterna fick jag det bekräftat.

För er som inte har koll på James Stewart, så har han varit med i flera av Alfred Hitchcock's filmer. En regissör som många av er nog vid det här laget vet är en av mina favoritregissörer.

Riktigt kul att få höra James Stewart's röst i denna film. Och Cleese var också kul då såklart.
Citera
2025-12-09, 11:46
Medlem
Bartman777s avatar
Key Largo (1948)
https://www.imdb.com/title/tt0040506/

Det jag gillar med den här filmen är framförallt atmosfären. De är instängda på ett hotell på en liten ö i Florida under stormväder. Det blir en mysig setting.

Jag har också med tiden börjat uppskatta skådisen Edward G. Robinson mer och mer. Sen var det en annan skådis som tuggade tuggummi hela tiden, han hade en skön utstrålning.

Men där tar det väl slut för mig. Jag tyckte inte filmen var så värst bra utöver det, och mina förhoppningar var nog aningen för höga på förhand.

Bogart är en bra skådis, men jag är inte riktigt med på hans storhet. Jag har sett flera av hans filmer nu, och de flesta är inte så himla bra ärligt talat. Han som skådis är som sagt bra, men i mina ögon är han nog ändå aningen överskattad.

Den funkade dock att se, men inte mycket mer än så. Atmosfären är det bästa som sagt, och det är ju såklart najs i sig!

Men inget jag kommer se igen.

Iron Will (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110157/

Den här filmen var en av mina favoritfilmer som barn, och jag tycker fortfarande det är en väldigt fin och bra film.
Eftersom det är djur med i filmen och jag är en riktig djurmänniska, så blir jag också blödig. Det kan vara lite jobbigt då och då, men det förändrar inte mitt intryck av filmen. Den är väldigt bra i mitt tycke.

Jag gillar filmer som utspelar sig kring den här tiden, slutet av 1800-talet till början av 1900-talet. Denna film utspelar sig 1917.
Kevin Spacey må spela en profitjagande journalist, men han är svår att inte tycka om här ändå för mig, han visar ändå samtidigt mänskliga sidor.
Citera
2025-12-10, 02:31
Medlem
Sluutenbergens avatar
Extreme justice

Verkar vara baserad på verkliga händelser inom lapd. En inofficiell dödspatrull inom kåren låter gärningsmän begå sina brott så att polisen kan avrätta dem. Idén är bra men det vore lättare att ha dödsstraff för alla tyngre brott så slapp polisen ha en illegal dödspatrull. Vissa scener i filmen är dock bra märkliga och inget som jag som medborgare skulle vilja sanktionera, men idén är bra i grundstadiet åtminstone. Sedan behöver man inte avrätta minderåriga som rånar en bank. Tror tv-serien The Shield bygger på samma historia. Enligt filmen som kom 1993 så opererar fortfarande gruppen, men den är väl troligen upplöst sedan länge. Filmen är inte extremt underhållande men väl värd en titt, inte minst för att idén är intressant som sagt. Det är en rad fina skådespelare i filmen men de får lite för lite att jobba med. Lou Diamond Phillips i huvudrollen och på hans huvud sitter en majestätisk kalufs.
Citera
2025-12-10, 11:18
Medlem
Bartman777s avatar
How the Grinch Stole Christmas! (1966)
https://www.imdb.com/title/tt0060345/

Nu äntligen har jag sett denna film!
Sedan innan har den för mig bara varit ett klipp från filmen Home Alone. Det, och att jag hört talas om karaktären "Grinchen" sedan innan. Men jag har aldrig riktigt kunnat satt det/honom i någon vidare kontext.

Jag märkte direkt att berättaren talar i vers, alltså allt rimmar. Sådant tycker jag oftast är skitjobbigt att lyssna på och jag tänkte att detta kommer nog bli kämpigt att se mig igenom.
Men faktiskt så var det inte så farligt för mig, det gick an!

Även om det här inte riktigt är min typ av film, så var den faktiskt lite gullig ändå. Och lite humor som roade mig slank också in emellanåt.

Det kan nog bli en ny jultradition för mig att se denna även kommande jular
Senast redigerad av Bartman777 2025-12-10 kl. 11:20.
Citera
2025-12-11, 22:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Detachment.

Handlar om en lärarvikarie på en skola. Mer än så behöver man nog inte säga.

Hade fått tips och hört rätt bra om filmen innan jag såg den.

Jag rycktes med direkt och den höll mig i ett järngrepp. Stark på flera känslomässiga plan och lika överraskande som den var förutsägbar (om det säger något).

Bästa filmen jag sett på ett bra tag. Riktigt bra och kan rekommenderas. Dock kan den nog upplevas som något deprimerande.
Enig. Detachment är en mycket bra film. Fattar inte varför jag missat den.

Bra intressant foto och vacker musik. Jag tror musiken var det som gjorde att den inte blev överjävligt deppig.

Kul att se James Caan i en biroll.

Eventuellt inte helt realistiskt allting Jag tänker på att han låter den där vindburna flickan bo hemma hos honom.

7 av 10 ger jag. Sneglar på en 8.
Citera
2025-12-11, 22:32
Avslutad
The Mule (2018)

Earl Stone, en fattig och ensam man i 80-årsåldern, blir erbjuden ett jobb som chaufför. Vad Earl inte vet är att han precis blivit knarkkurir åt den mexikanska kartellen, ett jobb han visar sig vara duktig på. Men så småningom börjar Earls tidigare misstag göra sig påminda.

I huvudrollen ser vi Clint Eastwood och det säger väl rätt mkt. Tror inte jag sett en enda film där Clintan varit med som varit dålig. Denna film är enligt mig lika bra som många av hans andra filmer.
Citera
2025-12-11, 22:33
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enig. Detachment är en mycket bra film. Fattar inte varför jag missat den.

Bra intressant foto och vacker musik. Jag tror musiken var det som gjorde att den inte blev överjävligt deppig.

Kul att se James Caan i en biroll.

Eventuellt inte helt realistiskt allting Jag tänker på att han låter den där vindburna flickan bo hemma hos honom.

7 av 10 ger jag. Sneglar på en 8.

Såg också denna nyligen, och tyckte också mycket om den. Hopplöshet och människokärlek i en fin blandning.
Citera
2025-12-12, 21:12
Medlem
Geomeisters avatar
Volcano, 1997.
https://www.imdb.com/title/tt0120461/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_Volcano

År 1997 var skådespelaren Tommy Lee Jones en av de stora namnen. Mellan kända filmerna Batman Forever och första Men in Black (MiB) släpptes denna katastroffilm, Volcano. Endast månader före MiB.

Jag gillar handlingen på det stora hela (dess titel säger det mesta). Man följer flera olika karaktärer och jag blev emotionellt fångad i filmen trots att en del effekter åldrats dåligt och några scener var väl mycket tydlig Hollywood!

Tommy Lee Jones passar bra i filmen och det slängs in lite olika detaljer som gör filmen mer av familje/popcorn-rulle än endast något hemskt. Vilket i detta fall var något jag uppskattade.

Detta är långtifrån en perfekt film, men jag lämnade rullen på bättre humör och var intresserad under majoriteten av dess hundra minuter. Helt okej!
Senast redigerad av Geomeister 2025-12-12 kl. 21:17.
Citera
2025-12-13, 13:21
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Volcano, 1997.

Pierce Brosnan gjorde ju nån liknande film samma år, Dante's Peak (1997).

Jag har inte sett nån av dem, men var det bara en slump att det kom två vulkan-filmer det året?
Citera
2025-12-13, 15:23
Medlem
anomaligns avatar
The Naked Gun (2025)

Ny del i den klassiska parodiserien, skapad av regissören bakom en av mina favoriter i tramsfilmgenren: McGruber från 2010. Når inte alls samma höjder som den. Allt för ofta upprepas ganska trista skämt om och om igen, utan att riktigt ens ha landat första gången. (Ett försök att följa logiken att allting blir roligt om det upprepas tillräckligt länge?) Men ibland, bara ibland, blir det faktiskt rejält kul.

Inget mästerverk men gillar man tramsiga komedier är den värd att se.
Citera
2025-12-13, 18:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Crossfire (1947). Hämnden är rättvis.

Mordutredning om en man som hittas ihjälslagen efter att slagit sig i slang men några hemvändande soldater

Bartman gjorde mig nyfiken på den här filmen.
Men den var riktigt tråkig, och handlingen var, minst sagt, märklig.
Soldaterna övertygade inte, dom var riktigt hariga (förutom Robertarna, Mitchum och Ryan)
Nej, den här gillade inte jag heller, du hade rätt Bartman.

2/5

IMDB 7,2 = 3,76/5
10674 röster

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Crossfire (1947)
https://www.imdb.com/title/tt0039286/

Jag känner att berättarstilen i den här filmen inte passade mig alls.
Jag förstår syftet med att det ska vara lite gåtofyllt, det är ju hela grejen med filmen. "Vem är mördaren?"

Och det är såklart fine, men sättet allting utspelades på blev alldeles för abstrakt för mig. Jag visste inte alls i vilken kontext jag skulle sätta de olika scenerna och dialogerna som jag fick se och lyssna till. Och när jag inte kan sätta det i någon kontext så blir det väldigt ointressant och bara jobbigt att kolla. För jag fattar inte alls vad det är jag ser.

Då tappar jag som sagt intresset, och då tappar jag i nästa steg också greppet om vem som är vem, och det blir en nedåtgående spiral, där filmen tappar mig mer och mer ju längre den går.

Den här passar säkert många film noir-fans.
Men det är inte min kopp te med hur filmen berättas, och det pajar allt. Inte ens en av mina favoritskådisar, Robert Mitchum, kunde rädda upp detta för mig.

Men som sagt, detta är min upplevelse, den kan säkert passa någon annan

Citera
2025-12-13, 21:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Substance (2024)

Åldrad kvinnlig Hollywoodstjärna får tips om en substans som skapar en bättre kopia, men man måste skifta plats var sjunde dag, annars.

Någon sadist föreslog att jag skulle se lite modern film som omväxling, och det här var verkligen inte sevärt
Skräp 2-/5

IMDB 7,2 = 3,76/5
373416 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in