2024-12-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Sin City: A Dame to Kill For (2014)
https://www.imdb.com/title/tt0458481/

Nu har jag äntligen sett denna uppföljare, och det för första gången.

Jag gillar första filmen riktigt mycket. Denna film lever inte riktigt upp till föregångaren, men den är ändå bra.
Jag har lite halvsvårt att känna med de nya karaktärerna man introduceras för i denna film, de griper inte tag i en på samma sätt som de i den första filmen.

Sen hade första filmen ett filter på bilden som de inte verkar använda i denna film. Det saknar jag, och det sänker upplevelsen av denna film som en värdig uppföljare en aning. Ska man göra en uppföljare så tycker jag det ska kännas som någon form av fortsättning på första filmen, och den känslan går delvis förlorad när man inte använt samma filter i de två filmerna.

Sen tyckte jag det var lite svårt att hänga med i handlingen emellanåt. Inga stora saker som jag känner att jag missar, men lite detaljer här och där som gör mig lite smått osäker på vad det är som händer i stunden. Sen kan jag tycka att det blir lite loose ends på vissa håll.

Utöver det, så är ändå denna film riktigt snyggt gjord, på liknande sätt som första filmen. Och storyn är ändå något som greppar tag i mig tillräckligt för att vilja fortsätta kolla. Men den når inte riktigt ända fram med allt, som första filmen gjorde.

Sen kan jag tycka det är tråkigt att man behövt byta ut ett par skådespelare. Då kanske man ska skita i att göra en uppföljare istället, tänker jag.

Men ändå... det är en okej uppföljare att se om man inte riktigt fått nog efter att ha sett första Sin City.

Frank Miller har ju varit inblandad i en del andra filmer igenom åren.
Bla Robocop 2 (1990).
Den är såklart inte lika bra som första filmen men helt klart sevärd iaf.
Citera
2024-12-11, 02:27
Near Dark

Vampyrer gör det vampyrer gör och en nyvampyrad kille har problem med den moraliska biten att döda människor för föda. Som tur är en i gänget förälskad i honom medan resten vill frysa ut honom. Så han åker la med gänget och är så där halvhjärtad i sin vampyrism. Hans far och yngre syster letar efter honom och såklart stöter dem på V-gänget.

3/5
Citera
2024-12-11, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Near Dark

Vampyrer gör det vampyrer gör och en nyvampyrad kille har problem med den moraliska biten att döda människor för föda. Som tur är en i gänget förälskad i honom medan resten vill frysa ut honom. Så han åker la med gänget och är så där halvhjärtad i sin vampyrism. Hans far och yngre syster letar efter honom och såklart stöter dem på V-gänget.

3/5

Jag kan hålla med om att vampyr-filmer ofta känns löjliga men Near Dark (1987) har ju så skön stämning, fint foto, bra musik osv.
Sen skadar det ju inte direkt heller att flera av skådespelarna ifrån Aliens (1986) delvis utgör roll-listan.
För mig är Near Dark
minst en 7a på skalan 1-10.
Citera
2024-12-11, 11:48
Medlem
Hirvis avatar
Dog Day Afternoon.
9/10.
Al Pacinos bästa skådespelarinsats som jag sett.
Progressiv för sin tid. Väldigt rolig och känslosam.
Otroligt bra film. Lite för långsam för att vara en 10/10, men fantastiskt bra film.
Citera
2024-12-11, 12:54
Medlem
Bartman777s avatar
Arme Riddere (2011)
https://www.imdb.com/it/title/tt1809231/

Den här filmen är sååååå rolig!
Som jag sagt förut så gillar jag svarta komedier, och norskarna är så bra på just det där!

Man får följa ett gäng arbetskamrater som vinner på tipset och ska dela på pengarna. Efter det så spårar allting ur...

Humorn är så klockren, och många gånger är det de mer subtila sakerna som gör det. Det kan vara minspel, en viss betoning de har när de säger något, en kort liten kommentar etc. Jag skrattar så jag har ont i magen emellanåt, och det är sällan jag gör det till filmer.
Citera
2024-12-11, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Jag kan hålla med om att vampyr-filmer ofta känns löjliga men Near Dark (1987) har ju så skön stämning, fint foto, bra musik osv.
Sen skadar det ju inte direkt heller att flera av skådespelarna ifrån Aliens (1986) delvis utgör roll-listan.
För mig är Near Dark
minst en 7a på skalan 1-10.

Hade jag betygsatt den på imdb hade jag tryckt in en 7a.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Arme Riddere (2011)
https://www.imdb.com/it/title/tt1809231/

Den här filmen är sååååå rolig!
Som jag sagt förut så gillar jag svarta komedier, och norskarna är så bra på just det där!

Man får följa ett gäng arbetskamrater som vinner på tipset och ska dela på pengarna. Efter det så spårar allting ur...

Humorn är så klockren, och många gånger är det de mer subtila sakerna som gör det. Det kan vara minspel, en viss betoning de har när de säger något, en kort liten kommentar etc. Jag skrattar så jag har ont i magen emellanåt, och det är sällan jag gör det till filmer.

Den ska jag kolla upp. Norrmän och danskar är bra på komedi.
Citera
2024-12-12, 07:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cage of evil (1960)

Scott Harper är en hårdför polis som aldrig befordras, och börjar ifrågasätta varför han ska vara laglydig.

Jomen det här var en rätt skaplig historia, en underskattad lågbudgetfilm.
Jag gillade det här 4/5

Många trevliga bilar, men främst gick blickarna på en tjusig Lincoln mk V cabriolet.
Lite oväntad ser man en Opel Rekord i bilvimlet.

IMDB 5,5 = 3,00/5
501 röster
Citera
2024-12-13, 02:00
Häng dom högt
https://www.imdb.com/title/tt0061747/?ref_=hm_rvi_i_4

Clintan blir hängd, anklagad för ett mord och boskapsstöld som han inte är skyldig till. Det är uppenbart för den som ser filmen vad det är som skett men uppbådet visar sig vara dumma. Clintan överlever hängningen, vilket verkar mer i stil med Clark Kent än en människa, och sadlar upp och sadlar tillbaks till rättskämpe i jakt på hans bödlar. Filmen känns som ett långt tv-avsnitt. Helt klart det bästa i filmen är den rättsivrande och hängkåte domaren spelad av Pat Hingle. Hade inte Clint spelat huvudrollen skulle nog filmen vara nästintill bortglömd tror jag.

3/5
Citera
2024-12-13, 08:12
Medlem
Min senaste sedda film blev den två år gamla Prey.
IMDb-länk.

Mycket nöjd. Många spännande scener. Mer CGI än jag hade velat ha men kan se mellan fingrarna. Ett lyft från The Predator-filmen som var helt medioker.

Filmen har en bra uppbyggnad också, man får se rovdjuret döda ett litet djur först innan denna utomjordiska jägare går på större och större varelser.

I slutet fanns det en konstig grej som andra också har funderat över och det sänker väl betyget något. 7 av 10 förtjänar den ändå.
Citera
2024-12-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Häng dom högt
https://www.imdb.com/title/tt0061747/?ref_=hm_rvi_i_4

Clintan blir hängd, anklagad för ett mord och boskapsstöld som han inte är skyldig till. Det är uppenbart för den som ser filmen vad det är som skett men uppbådet visar sig vara dumma. Clintan överlever hängningen, vilket verkar mer i stil med Clark Kent än en människa, och sadlar upp och sadlar tillbaks till rättskämpe i jakt på hans bödlar. Filmen känns som ett långt tv-avsnitt. Helt klart det bästa i filmen är den rättsivrande och hängkåte domaren spelad av Pat Hingle. Hade inte Clint spelat huvudrollen skulle nog filmen vara nästintill bortglömd tror jag.

3/5

Tack för filmtipset!
Hade helt glömt bort att jag har den här filmen liggandes hemma.
Citera
2024-12-13, 13:00
Barbarella
https://www.imdb.com/title/tt0062711...arbarella%2520

Barbarella åker till en annan planet för att hitta jordbon Durand-Durand. Hon lär sig uppskatta sex och blir bl a gökad av en fin, hederlig och blind fågelman.

3/5
Citera
2024-12-13, 13:50
Medlem
Bartman777s avatar
Halloween (1978)
https://www.imdb.com/title/tt0077651/

Jag kan tycka filmen känns lite seg och oengagerande till en början. Att det mesta utspelar sig under dagtid första halvan av filmen känns lite off för mig i detta fall. Men samtidigt så måste jag säga att det bidrar till att hela filmen bygger upp sakta progressivt, och det mot kvällen och natten då allt når sitt klimax. Och det är häftigt tycker jag.

Jag tycker inte den här filmen är jättebra, men ändå bra nog att se emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in