2024-12-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Mr. Brooks (2007)

Kevin Costner som bad guy? Kan man ens föreställa sig det?

Perfect World?
No Way Out?
Citera
2024-12-09, 00:52
Medlem
Vi har sett italienska Il mestiere delle armi / I vapnens tjänst (2001), ett stillsamt men tungt krigsdrama som utspelar sig i medeltid, runt 1525, vid historiska platser och med genomarbetade kläder, rustningar och annan materiel, inspelad med utsökt filmfoto.

Tyska invadörer under Karl V ledd av general Frundsberg försöker krossa påvens armé i Italien ledd av Giovanni de Medici. Med sig i fält har tyskarna en ny innovation, artilleri. Dessa kanoner är så kraftiga att soldaternas lidande mångfaldigas på grund av den nya brutala eldkraften. Artilleriet är en viktig faktor för att Karl V tillsammans med Bourbontrupperna intar Rom 1527.

På grund av allt lidande som kanonerna har fört med sig, främst för påvearméns ledning, diskuteras att dessa nya vapen ska förbjudas för all framtid.

I dag har vapenmakterna missiler, splitterbomber, vit fosfor och F-35.
Citera
2024-12-09, 05:05
Medlem
anwe8s avatar
Fat City (1972)

Filmen "Fat City", regisserad av John Huston, en melankolisk skildring av två boxares kamp mot livets motgångar i Stockton, Kalifornien. Filmen följer den avdankade boxaren Billy Tully (Stacy Keach), som försöker återuppbygga sitt liv och karriär, samtidigt som han blir mentor åt den unge, lovande Ernie Munger (Jeff Bridges). Deras berättelser speglar varandra, präglade av fattigdom, ensamhet och drömmar som långsamt krossas av verkligheten. Susan Tyrrell levererar en minnesvärd insats som Oma, Billys alkoholiserade flickvän.

Med lågmäld realism och existentiell tyngd skildrar Fat City människors strävan efter mening i en "arbetarklassig" värld full av besvikelser och frustration. Genom en autentisk exposé av marginaliserade liv blottläggs den osentimentala sanningen om misslyckade ambitioner. Boxning blir en metafor för livets kamp, där segern sällan är slutgiltig. Hustons regissörsperspektiv skapar en rå och brutal, om än djupt mänsklig, existentiell berättelse.

Betyg: 4/5.
Senast redigerad av anwe8 2024-12-09 kl. 05:16.
Citera
2024-12-09, 11:17
Medlem
Bartman777s avatar
Night of the Living Dead (1968)
https://www.imdb.com/title/tt0063350/

Detta är en riktig klassiker!
Jag gillar hur man valt att göra den svartvit, trots att den är från 1968. Och de har inte bara gjort den svartvit, de har även skitat ner bilden såpass att jag får känslan att filmen är från 30-talet. Det bidrar en hel del till den kusliga känslan i filmen.

Musiken är intressant gjord. Jag lade inte märke till den hela tiden, men när jag gjorde det så kändes den lite egen. De blandar något dunkande med några kusliga stråkar på ett spännande sätt.

Jag gillar denna film.
Citera
2024-12-09, 12:39
Medlem
Vi stängde av Honkongfilmen Calamity of Snakes (1982) för den innehåller grovt djurplågeri där man hackar, hugger ihjäl och krossar riktiga ormar i mycket stort antal. Man blir ledsen över hur omänskliga människor kan vara. https://www.imdb.com/title/tt0100472/
Citera
2024-12-09, 12:40
Medlem
Mira 1971 https://www.imdb.com/title/tt0067436/
Nu har jag kunnat se och (fördomsfullt?) förstå den flamländska filmen Mira från 1971 eftersom den numera finns med svenska textremsor.

Mira är berättelsen om den lilla konservativa västflamländska bondbyn Waterhoek som motsätter sig byggandet av en bro över floden Schelde. Allmänt sagt är Stijn Streuvels roman Waterhoeks förfall en protest mot den franska kulturimperialismen som hotar Flandern med sin politik, sina pengar och med det franska språket. Bybornas motstånd mot moderniseringen av regionen med nämnda bro och tillhörande vägar är en stiliserad berättelse om den lilla människans kamp mot globaliseringen som människan förlorar ju större och mer dominerande de politiska maktstrukturerna blir.

En tidig scen i filmatiseringen av boken upplevs nog av många idag som otäck, då man klubbar ihjäl en gris och slaktar den. Jag antar att svinet representerar Frankrike som man vill önska all död, men jag kanske övertolkar scenen, för att slakta en gris är trots allt något fullt normalt i mathållningen. Den nya bron som redan är beslutad att byggas, naturligtvis utan några föregående demokratiska processer av reell betydelse, ska binda ihop Waterhoek med andra och större belgiska orter, städer där franskan är språket som styr och ställer med sina "lagar", det vill säga: den franska maktens juridiska konstruktioner.
Att filmen istället för ”Waterhoeks förfall” heter Mira är lite synd. Mira är smeknamnet på Mirabel, en kvinna som bor i byn och som nyligen har återvänt hem efter ett par år i Paris, år som "hon inte vill prata om".
Det blir lätt för "Frankrike" att dra nytta av människors svaghet och benägenhet att se till bara sitt privata bästa istället för det egna folkets bästa.

Alla tre recensioner på IMDB anser att filmen är obalanserad och bristfällig, men hyfsad. Kanske har jag ett enklare sinne, för jag tycker tvärt om att den håller formen bra. Däremot tycker jag att det är synd att hotet mot flamländarna ska behöva skildras med en sexuellt frigjord kvinna i centrum kring vilken de kärlekskranka männen och den obevekliga samhällsutvecklingen ska kretsa. Jag förstår ju att det kan behövas för att locka publik till biograferna, för en ren samhällsskildring skulle kanske upplevas som alltför torr, men jag hade föredragit det. Det är engagerande nog för mig. Mer engagerande. Så om det är Mira som gör filmen spretig, förstår jag kanske vad IMDB-kritikerna menar.

Filmen beskriver ett samhälles undergång i en backspegel, en backspegel som tillhör en sådan där gammal (fransk) Renault som man måste veva igång motorn på, då denna historia utspelar sig. Jag förstår att det är bekvämt och känns som om det historiskt är på lagom långt avstånd för att man ska orka se en sådan här film. En ny film om samtiden som visar att det globala imperiets nya världsordning hotar svenskarnas existens skulle inte tillåtas att spelas in eller distribueras, lika lite som Waterhoeks motstånd mot den franska imperialismen tolereras, utan slås ned med batonger och penningpungar. Mindre fördomsfullt skulle jag kanske säga: Vilken fin bro det blev! Vad bra att människorna bygger broar till varandra och kan utbyta handel, få nya kulturella impulser och bli mer toleranta!

Men redan de outbildade Waterhoekborna misstror den falska demokratin som påstås inkludera dem i beslutsprocessen att modernisera regionen och jag tänker att bara idioter tror på det svenska valsystemets makt att förverkliga ett litet folks vilja, när hela Riksdagspartiet vill vara med i EU, nästan hela i Nato, och till och med förråder landet genom att släppa igenom USA:s Defence "Cooperation" dekret för Sverige. Kom tillbaka när FN:s Agenda 21 är genomförd. Då kanske det längst nere i tv-tablån kan finnas en liten A.I.-framställd film om hur de småsinta vita småfolken i Edom en gång lät bli att protestera mot den globala bankelitens tydligen oundvikliga maktövertagande av hela världen och av varje individs sociala och ekonomiska rörelsefrihet. Men ännu så länge är det inte ens många som tror på att det sker. Jag tror inte det skulle hjälpa att visa Mira på tv. Den skulle kanske bara ses som en marxistisk klasskampsfilm mot kapitalet. Men en sådan film är den inte.
Citera
2024-12-09, 17:29
Medlem
Bartman777s avatar
Sin City: A Dame to Kill For (2014)
https://www.imdb.com/title/tt0458481/

Nu har jag äntligen sett denna uppföljare, och det för första gången.

Jag gillar första filmen riktigt mycket. Denna film lever inte riktigt upp till föregångaren, men den är ändå bra.
Jag har lite halvsvårt att känna med de nya karaktärerna man introduceras för i denna film, de griper inte tag i en på samma sätt som de i den första filmen.

Sen hade första filmen ett filter på bilden som de inte verkar använda i denna film. Det saknar jag, och det sänker upplevelsen av denna film som en värdig uppföljare en aning. Ska man göra en uppföljare så tycker jag det ska kännas som någon form av fortsättning på första filmen, och den känslan går delvis förlorad när man inte använt samma filter i de två filmerna.

Sen tyckte jag det var lite svårt att hänga med i handlingen emellanåt. Inga stora saker som jag känner att jag missar, men lite detaljer här och där som gör mig lite smått osäker på vad det är som händer i stunden. Sen kan jag tycka att det blir lite loose ends på vissa håll.

Utöver det, så är ändå denna film riktigt snyggt gjord, på liknande sätt som första filmen. Och storyn är ändå något som greppar tag i mig tillräckligt för att vilja fortsätta kolla. Men den når inte riktigt ända fram med allt, som första filmen gjorde.

Sen kan jag tycka det är tråkigt att man behövt byta ut ett par skådespelare. Då kanske man ska skita i att göra en uppföljare istället, tänker jag.

Men ändå... det är en okej uppföljare att se om man inte riktigt fått nog efter att ha sett första Sin City.
Senast redigerad av Bartman777 2024-12-09 kl. 17:32.
Citera
2024-12-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Perfect World?
No Way Out?

No Way Out hade jag inte ens hört talas om. A Perfect World blev jag nu påmind om, såg den för längesedan och hade glömt den. Han är en förrymd brottsling i den, men är han en så ondskefull skurk i den? Kommer inte riktigt ihåg. Jag skulle iaf tro att Mr. Brooks måste vara en av hans mörkaste filmer.
Citera
2024-12-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Sin City: A Dame to Kill For (2014)
https://www.imdb.com/title/tt0458481/

Nu har jag äntligen sett denna uppföljare, och det för första gången.

Jag gillar första filmen riktigt mycket. Denna film lever inte riktigt upp till föregångaren, men den är ändå bra.
Jag har lite halvsvårt att känna med de nya karaktärerna man introduceras för i denna film, de griper inte tag i en på samma sätt som de i den första filmen.

Sen hade första filmen ett filter på bilden som de inte verkar använda i denna film. Det saknar jag, och det sänker upplevelsen av denna film som en värdig uppföljare en aning. Ska man göra en uppföljare så tycker jag det ska kännas som någon form av fortsättning på första filmen, och den känslan går delvis förlorad när man inte använt samma filter i de två filmerna.

Sen tyckte jag det var lite svårt att hänga med i handlingen emellanåt. Inga stora saker som jag känner att jag missar, men lite detaljer här och där som gör mig lite smått osäker på vad det är som händer i stunden. Sen kan jag tycka att det blir lite loose ends på vissa håll.

Utöver det, så är ändå denna film riktigt snyggt gjord, på liknande sätt som första filmen. Och storyn är ändå något som greppar tag i mig tillräckligt för att vilja fortsätta kolla. Men den når inte riktigt ända fram med allt, som första filmen gjorde.

Sen kan jag tycka det är tråkigt att man behövt byta ut ett par skådespelare. Då kanske man ska skita i att göra en uppföljare istället, tänker jag.

Men ändå... det är en okej uppföljare att se om man inte riktigt fått nog efter att ha sett första Sin City.
Har man fortfarande inte fått nog finns det ju ytterligare en film i lite samma stil, som tyvärr är än sämre.. nämligen The Spirit, från 2008. Stora pluspoäng för Eva Mendes och Scarlett Johansson dock såklart

https://www.imdb.com/title/tt0831887/?ref_=ext_shr_lnk
Senast redigerad av dundersnyting 2024-12-10 kl. 09:25.
Citera
2024-12-10, 10:57
Medlem
Bartman777s avatar
Grumpy Old Men (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0107050/

Detta är en lättsam komedi utan vidare överraskningar. Den är lite smårolig emellanåt, men jag tycker nog man kunde ha klämt in ytterligare lite mer humor. Men lite så är det väl med dessa romantiska komedier, de blir lite mer åt dramahållet automatiskt. Iallafall i mina ögon.

Men ändå är det en skön film att vila ögonen på för min del. Känslan i 80- och 90-talskomedierna var riktigt härliga. Och sen gillar jag ju Walter Matthau.
Citera
2024-12-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Perfect World blev jag nu påmind om, såg den för längesedan och hade glömt den.

A Perfect World (1993)
har jag haft på min Att Titta På-lista länge nu.
Kevin Costner brukar ju vara bra.
Speciellt i filmer ifrån 90-talet.
Vet att jag har DVDn hemma nånstans.
Citera
2024-12-10, 14:09
Medlem
Bartman777s avatar
Tae Guk Gi: The Brotherhood Of War (2004)
https://www.imdb.com/title/tt0386064/

Det här är ingen dålig krigsfilm, men...

Den börjar lovande, men när kriget sen bryter ut, så känns det som man kastas från den ena krigsscenen till den andra väldigt hafsigt. Det känns inte så genomtänkt. Det är mest kaosiga scener där det även är svårt att se vem som är vem. Vilka är kommunister och vilka är inte? Det blir otroligt röriga krigsscener.

Och man kastas ibland verkligen mellan helt olika saker i filmen. Det kändes för mig konstigt. Det känns inte snyggt eller finessrikt gjort. Vid ett tillfälle kastas man från en krigsscen utan snö, till en annan scen där man ser patruller ge upp, samtidigt som det snöar. Sen försvinner den scenen lika snabbt igen. Jag fattar inte. Det var svårt att få ett samband många gånger. Man kastas verkligen från det ena till det andra otaliga gånger.

Nej, jag förstår mig inte på den här filmen riktigt. Jag ser att de har försökt göra något storartat, men det känns som de mest hafsat ihop något och använt trötta klichéer som är vanliga i ytliga själlösa, smöriga hollywoodproduktioner.

Det var synd, för den började verkligen lovande, och jag hade innan jag slog på filmen, höga förhoppningar om denna. Men nej, detta var inte alls vad jag hade väntat mig.

IMDB's betyg 8.0 kan jag verkligen inte hålla med om. 5,7 kanske om jag för en gångs skull ska försöka mig på att sätta en siffra på en film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in