2024-09-16, 20:08
Medlem
Bartman777s avatar
Red Rock West (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0105226/

Det är något med den här filmen. Jag har alltid gillat den från första gången jag såg den i barndomen.
Nicholas Cage har jag också alltid varit svag för, han har något jag gillar. På det är Dennis Hopper alltid bra.

Detta är en bra crime/drama/thriller med intressant handling i en mysig setting i en liten amerikansk stad. Jag gillar karaktären Michael som spelas av just Cage. Han känns så ärlig och rak igenom hela filmen, han vill göra det rätta, även om det blir en del strul. Och känslan i filmerna runt denna tid var speciellt något jag alltid uppskattat. Det är inte så mycket som slår det hos mig, även om jag kan uppskatta andra årtionden också givetvis.

Jag gillar den här filmen skarpt.

Har du sett den? Vad tycker du?
Citera
2024-09-16, 20:20
Medlem
Gosifs avatar
3:10 to Yuma från 2007 med bl.a Christian Bale, Russel Crowe och Ben Foster.

Den handikappade före detta kompanisoldaten Dan Evans (Bale) ska föra Ben Wade (Crowe) till ett fängelse via ett tåg.

En bra film med mkt som händer hela tiden! Kanske något förutsägbar men slutet är något oväntat!

4 vassa knivar av 5 möjliga!

Min bucket-list med alla Bale-filmer börjar sina! Det är ett fåtal kvar och jag behöver ta ett break så det inte tar slut för fort!
Citera
2024-09-16, 20:24
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
3:10 to Yuma från 2007 med bl.a Christian Bale, Russel Crowe och Ben Foster.

Den handikappade före detta kompanisoldaten Dan Evans (Bale) ska föra Ben Wade (Crowe) till ett fängelse via ett tåg.

En bra film med mkt som händer hela tiden! Kanske något förutsägbar men slutet är något oväntat!

4 vassa knivar av 5 möjliga!

Min bucket-list med alla Bale-filmer börjar sina! Det är ett fåtal kvar och jag behöver ta ett break så det inte tar slut för fort!

Ben Foster är riktigt bra i den vill jag minnas, hare du inte sett Hostiles med Bale så är det ett hett tips.

Ont: Blood in blood out (youtube) En film man kan ser hur många gånger som helst, känns inte alls som den är 3 timmar lång.
Citera
2024-09-16, 20:51
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Ben Foster är riktigt bra i den vill jag minnas, hare du inte sett Hostiles med Bale så är det ett hett tips.

Ont: Blood in blood out (youtube) En film man kan ser hur många gånger som helst, känns inte alls som den är 3 timmar lång.

Jag har bara Marvel filmen kvar.. Funderar på att se scenerna där han är med i endast då jag inte är ett fan av filmer med superhjältar.
Citera
2024-09-16, 21:01
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag har bara Marvel filmen kvar.. Funderar på att se scenerna där han är med i endast då jag inte är ett fan av filmer med superhjältar.

Alright, det gör du rätt i för Thor Love and Thunder är otroligt kass.
Citera
2024-09-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jack !

Jack Nicholson i Professione: reporter alternativt The Passenger (1975)
https://www.imdb.com/title/tt0073580..._flmg_t_39_act

En journalist befinner sig i Afrika för att dokumentera om vapenhandel på plats. Det går dock inte som väntat....

Det här blev en tudelad upplevelse för mig.

Det positiva är att filmen utvecklar sig på ett icke förutsägbart sätt. Jack Nicholson är ofta bra. Själva poängen med filmen, tror jag, är intressant. Det är knappast en komedi, men det lilla som dyker upp är roligt.

Negativa för mig är att det är sparsmakad dialog. Dialogen är oftast bra (ibland väl flummig), men det är för lite. Ibland svårt att hålla intresset uppe för vad som händer när platser byts ut och man knappt vet vad som sker. Speciellt när det är som flummigast.

En film mer riktad åt cineaster än vanligt folk skulle jag våga påstå.

Min favorit-"thriller"!

Men det stämmer nog att den är mer riktad till cineaster än vanligt folk. Eller till specialintresserade på andra sätt. Existentialister också, kanske. Tror jag i alla fall.
Citera
2024-09-17, 03:50
Medlem
Geomeisters avatar
Amerikanska inbördeskriget är över. En man rider in till sin gamla hemstad. Frågan är dock om kriget verkligen ändrade allt?

The McMasters (1970)
https://www.imdb.com/title/tt0064649...ob_1_cred_c_66

En western regisserad av svenske Alf Kjellin. Han regisserade även avsnitt för The Macahans vilket inte känns långt borta. Filmen innehåller sin beskärda del av traditionella vilda västern. Likt Macahans är det en del saker som känns klumpiga och daterade, men det finns även överhängande frågor om livet och rättvisa. Lägg till den råa tidsandan av 1970-talet.

Dagens film vill klippa bort och komma undan från diverse saker. Sådana här filmer visar upp "det" på både daterade och bra sätt. Jag föredrar den gamla stilen. Låt folk tänka själva.

Knappast en perfekt film eller tidlös klassiker, men ändå sevärd. Godkänt slut för denna filmhelg!
Citera
2024-09-17, 08:13
Medlem
Point Break (1991) film som numera kan ses som tidsdokument när rånare kunde ge sig på banker och försörja sig på de ”befriade” kontanterna.

Jag kom mig för att se om den när den dök upp på SVTplay där den ligger kvar till 13 okt för de som börjat längta till soliga Kalifornien.

Jag kom ihåg vilka de huvudsakliga skådespelarna var inkl Gary Busey som den äldre polisen som försöker hålla reda på nyanlände Johnny Utah (bästa polisnamn någonsin ?) spelad av Keanue Reeves tre år före Speed.
Att den var regisserad av Kathryn Bigelow var en kul överraskning.

Betyg blir 7 av 10 sladdriga Nixonmasker.

Räknades den som medelstor film på sin tid med budget på 24 miljoner dollar ?
Den drog in 127 miljoner totalt enligt IMDB.
Citera
2024-09-17, 09:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Point Break (1991) film som numera kan ses som tidsdokument när rånare kunde ge sig på banker och försörja sig på de ”befriade” kontanterna.

Jag kom mig för att se om den när den dök upp på SVTplay där den ligger kvar till 13 okt för de som börjat längta till soliga Kalifornien.

Jag kom ihåg vilka de huvudsakliga skådespelarna var inkl Gary Busey som den äldre polisen som försöker hålla reda på nyanlände Johnny Utah (bästa polisnamn någonsin ?) spelad av Keanue Reeves tre år före Speed.
Att den var regisserad av Kathryn Bigelow var en kul överraskning.

Betyg blir 7 av 10 sladdriga Nixonmasker.

Räknades den som medelstor film på sin tid med budget på 24 miljoner dollar ?
Den drog in 127 miljoner totalt enligt IMDB.
Det fanns tydligen en riktig bankrånare som var fett inspirerad av Point Break, och då särskilt "Bodhi", huvudskurken spelad av Patric Swayze.

Men den äkta rånaren var ingen surfare, utan han levde ute i skogen i utanför Seattle.
Där hade han byggt sig ett jättestort trädhus, som han gick omkring naken i och bjöd in sina kompisar, och nästan vem som helst, till.

Och så en vacker dag fick han för sig att det nog kunde vara kul, och spännande att imitera rånarna i Point Break. Han t.o.m. köpte sig ett par Ronald Reagan-masker. Och hans kompis fick följa med för att spela andra fiolen.
Det gick inte så bra och kompisen flydde fältet, men han här ... han blev mer inspirerad än någonsin och satsade därefter allt han kunde för att göra varje rån så perfekt som bara praktiskt möjligt.

Tydligen gick det ganska så bra för dem, och de var på FBIs lista över Most Wanted, på plats No1.

"How to Rob a Bank" tror jag att dokumentären heter.
Den är rätt så ny, kanske från -24 eller så var det -23.
Citera
2024-09-17, 10:41
Medlem
Bartman777s avatar
Mulan (1998)
https://www.imdb.com/title/tt0120762/

Den här filmen gillar jag, den är mysig och ganska rolig vissa stunder. Den är också fint animerad.
Varför görs inte sådant här fortfarande? Pengar och politik, jag vet...

Nåja, det är skönt att kunna njuta av äldre disneyfilmer fortfarande.
Jag tror jag såg denna precis innan jag började bli för "gammal" för att uppskatta den när jag var ung. Annars hade jag kanske inte uppskattat den idag eller ens brytt mig om att se den.
Citera
2024-09-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Mulan (1998)
https://www.imdb.com/title/tt0120762/

Den här filmen gillar jag, den är mysig och ganska rolig vissa stunder. Den är också fint animerad.
Varför görs inte sådant här fortfarande? Pengar och politik, jag vet...

Nåja, det är skönt att kunna njuta av äldre disneyfilmer fortfarande.
Jag tror jag såg denna precis innan jag började bli för "gammal" för att uppskatta den när jag var ung. Annars hade jag kanske inte uppskattat den idag eller ens brytt mig om att se den.
Vad trevligt! Ja Mulan är en ganska söt film.
Citera
2024-09-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det fanns tydligen en riktig bankrånare som var fett inspirerad av Point Break, och då särskilt "Bodhi", huvudskurken spelad av Patric Swayze.

Men den äkta rånaren var ingen surfare, utan han levde ute i skogen i utanför Seattle.
Där hade han byggt sig ett jättestort trädhus, som han gick omkring naken i och bjöd in sina kompisar, och nästan vem som helst, till.

Och så en vacker dag fick han för sig att det nog kunde vara kul, och spännande att imitera rånarna i Point Break. Han t.o.m. köpte sig ett par Ronald Reagan-masker. Och hans kompis fick följa med för att spela andra fiolen.
Det gick inte så bra och kompisen flydde fältet, men han här ... han blev mer inspirerad än någonsin och satsade därefter allt han kunde för att göra varje rån så perfekt som bara praktiskt möjligt.

Tydligen gick det ganska så bra för dem, och de var på FBIs lista över Most Wanted, på plats No1.

"How to Rob a Bank" tror jag att dokumentären heter.
Den är rätt så ny, kanske från -24 eller så var det -23.
Jag trodde sådana copycats bara fanns på film. Men tydligen även i verkligheten. Där ser man!
Point Break var judinnan Katheryn Bigelows stora film och hon blev aldrig lika uppskattad för något annat efter den. Det tycker jag är lite konstigt. Jag kände ingenting för Point Break men Oscarsvinnaren The Hurt Locker som är hennes bästa floppade kommersiellt, hur det kunde gå så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in