Citat:
Ursprungligen postat av
Hjortronsyltrygg
Point Break (1991) film som numera kan ses som tidsdokument när rånare kunde ge sig på banker och försörja sig på de ”befriade” kontanterna.
Jag kom mig för att se om den när den dök upp på SVTplay där den ligger kvar till 13 okt för de som börjat längta till soliga Kalifornien.
Jag kom ihåg vilka de huvudsakliga skådespelarna var inkl Gary Busey som den äldre polisen som försöker hålla reda på nyanlände Johnny Utah (bästa polisnamn någonsin ?) spelad av Keanue Reeves tre år före Speed.
Att den var regisserad av Kathryn Bigelow var en kul överraskning.
Betyg blir 7 av 10 sladdriga Nixonmasker.
Räknades den som medelstor film på sin tid med budget på 24 miljoner dollar ?
Den drog in 127 miljoner totalt enligt IMDB.
Det fanns tydligen en riktig bankrånare som var fett inspirerad av Point Break, och då särskilt "Bodhi", huvudskurken spelad av Patric Swayze.
Men den äkta rånaren var ingen surfare, utan han levde ute i skogen i utanför Seattle.
Där hade han byggt sig ett jättestort trädhus, som han gick omkring naken i och bjöd in sina kompisar, och nästan vem som helst, till.
Och så en vacker dag fick han för sig att det nog kunde vara kul, och spännande att imitera rånarna i Point Break. Han t.o.m. köpte sig ett par Ronald Reagan-masker. Och hans kompis fick följa med för att spela andra fiolen.
Det gick inte så bra och kompisen flydde fältet, men han här ... han blev mer inspirerad än någonsin och satsade därefter allt han kunde för att göra varje rån så perfekt som bara praktiskt möjligt.
Tydligen gick det ganska så bra för dem, och de var på FBIs lista över Most Wanted, på plats No1.
"How to Rob a Bank" tror jag att dokumentären heter.
Den är rätt så ny, kanske från -24 eller så var det -23.