2024-06-15, 12:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
The Edge, från 1997.

Ett lysande överlevnadsdrama. Hopkins och Baldwin storspelar.
Jag älskar denna typ av filmer och när det också finns en djupare historia blir det ännu bättre.

Den senaste filmen en annan såg var på lite samma tema: Backcountry (2014). Handlar om ett par som går vilse i skogen. Tydligen löst baserad på verkliga händelser. The Edge är riktigt bra.
Citera
2024-06-15, 23:20
Medlem
Geomeisters avatar
Bartman777 såg filmen Soldier Blue (1970) för en tid sedan och nu har jag också gjort det!

En vit kvinna har varit fångatagen hos indianer, men räddats av amerikanska armén. Nu ska hon fraktas till sitt nya hem.

Blev berörd av denna film. Vilket jag endast blivit av en handfull filmer detta år. Den var inte alls som väntat. Likt livet är det inte bara motgångar eller framgångar utan både och. Handlingen i sig och tvisterna/överraskande momenten var bra mycket bättre än många av de westerns jag sett på sistone.

Det enda jag hade svårt för i filmen är faktiskt huvudpersonerna. De agerar ofta på ett sätt som känns varken naturligt eller passande för filmen. Ungefär som att de spelar i en helt annan film. De har dock sina stunder de också.

Av de åtta westerns jag sett i år är det endast Texas, Adios (1966) och denna jag skulle rekommendera utan förbehåll.

Filmen: https://www.imdb.com/title/tt0066390...flmg_c_147_act
Citera
2024-06-16, 01:56
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bartman777 såg filmen Soldier Blue (1970) för en tid sedan och nu har jag också gjort det!

En vit kvinna har varit fångatagen hos indianer, men räddats av amerikanska armén. Nu ska hon fraktas till sitt nya hem.

Blev berörd av denna film. Vilket jag endast blivit av en handfull filmer detta år. Den var inte alls som väntat. Likt livet är det inte bara motgångar eller framgångar utan både och. Handlingen i sig och tvisterna/överraskande momenten var bra mycket bättre än många av de westerns jag sett på sistone.

Det enda jag hade svårt för i filmen är faktiskt huvudpersonerna. De agerar ofta på ett sätt som känns varken naturligt eller passande för filmen. Ungefär som att de spelar i en helt annan film. De har dock sina stunder de också.

Av de åtta westerns jag sett i år är det endast Texas, Adios (1966) och denna jag skulle rekommendera utan förbehåll.

Vad roligt att du har sett den!
Jag håller med i det du skriver, bland annat att skådespelet kändes lite onaturligt. Men det vägs i slutändan upp av det andra i filmen som är så bra.
Citera
2024-06-16, 11:28
Medlem
Gosifs avatar
De två första Bourne-filmerna!

Säkerligen sätt dem 3 ggr nu inkl biobesök.

Från 2002 respektive 2004 med bl.a Matt Damon, Franka Potente och Brian Cox.

Filmer som blev banbrytande när det gällande filmande och spänning på högnivå.

Handlar om en CIA-rekryterad kontraktsmördare som tappar minnet och fiskas upp av några sjömän ute till havs.

Andra filmen handlar om uppföljningen utan att gå in i det för mycket!

4/5 3.8/5
Senast redigerad av Gosif 2024-06-16 kl. 11:31.
Citera
2024-06-17, 02:10
Medlem
Geomeisters avatar
En man och en kvinna bor i ett stort lyxigt hus nära stranden. De lever ett tillsynes drömliv. Mannen är stenrik och kvinnan spenderar dagarna med att njuta av närområdet och tillaga speciella middagar. En dag stannar en segelbåt nära huset. Vad händer sen?

Filmen är Sleeping with the Enemy (1991): https://www.imdb.com/title/tt0102945..._flmg_t_59_act

Läs INTE på för mycket om filmen innan. Baksidan av min DVD berättade ungefär hela filmen (glad att jag inte läste allt).. Titta på filmen istället. Det är den faktiskt värd.

Filmen undviker flera klichéer. Har stunder av charm, drama, skräck och oförutsägbarhet. Musiken av Jerry Goldsmith fungerar mer än väl. En av de större rollerna, spelad av Patrick Bergin, känns väl mycket B-film... I övrigt en glad överraskning.

Godkänd!
Citera
2024-06-18, 11:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bad girls go to hell (1965)

Ung dam, Ellen, blir våldtagen av städare och flyr till New York

En sexploitationsfilm (ett ord jag aldrig tidigare sett, och inte riktigt vet vad det ska betyda)
Men det var mycket halvnaket i filmen.

Kändes väldigt mycket som någon experimentfilm med underlig musik.
Fick inte mitt gillande, 2+/5

IMDB 4,9 = 2,73/5
1086 röster
Citera
2024-06-18, 13:53
Medlem
Bartman777s avatar
The Lady from Shanghai (1947)
https://www.imdb.com/title/tt0040525/

Första gången jag ser denna film. Jag har hört mycket gott om den, så jag hade vissa förväntningar.

I början tyckte jag filmen kändes oengagerande och lite platt. Men sen upplevde jag att filmen tog sig och blev ganska intressant, för att sedan bli slätstruken och tråkig igen.

Sen märkte jag något som regissören måste gillat att ha med. Det var att om två personer hade en konversation så hördes bakgrundskonversationen från ett annat par mycket tydligt, såpass att det störde. Det kändes medvetet gjort, jag vet inte vad det skulle tillföra riktigt.

Och en annan grej, att personer hade en vana att svara motparten nästan onaturligt fort i en konversation, nästan så den avbröt den andra personen. Det hände flera gånger och kändes bara konstigt och onaturligt när det skedde så ofta.

Nej, den här filmen blev jag inte imponerad av. Rita Hayworth var ju snygg iaf.
Citera
2024-06-20, 14:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Verldens undergang (1916) det flammande svärdet

Dansk katastroffilm, delvis inspelad i Skåne: När en komet med kurs rakt mot jorden upptäcks ser gruvägaren Frank Stoll en möjlighet att göra ett stort klipp på börsen. Kvällen för kometens kollision firar Stoll världens undergång med en storslagen fest tillsammans med sina societetsvänner, men de länge förtryckta gruvarbetarna bryter sig in i Stolls hus med våld och avbryter festligheterna. Emellertid övergår oroligheterna i totalt kaos när den verkliga naturkatastrofen startar och eldklot regnar från skyn samtidigt som havet stiger. Dagen efter är det endast ett fåtal människor som överlevt.

(saxat från en filmsida)

Alltid svårt att värdera stumfilmer.
Händelselös är kanske fel ord, men handlingen var väl lite torftig.
Efter en stunds velande så blir det 2+/5

IMDB 6,5 = 3,44/5
424 röster
Citera
2024-06-20, 19:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Denna såg man på VHS nån gång på 80-talet. Då var den omtalad framför allt för det grafiska våldet.
Citera
2024-06-20, 22:22
Medlem
Madagascars avatar
En doft av kärlek - Pot a feu

IMDb-betyg 7.4

Varning! Det här är dynga.

Juliette Binoche ler som en imbecil, det finns ingen handling, grytor och pannor har huvudrollerna...

Fransmän måste hata den här filmen. De blir reducerade till världsfrånvända clowner som endast lagar mat eller äter mat.

Filmen är redigerad och skriven av en vietnames som vältrar sig i franska stereotyper.

Dessutom är filmen kryddad med en eländig barnskådis.

Jösses vilket missvisande IMDb-betyg.

Det enda positiva är att lite om matlagningen och rätterna är informativt.

Jag ger den 4/10.
Senast redigerad av Madagascar 2024-06-20 kl. 22:36.
Citera
2024-06-20, 22:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fransmän måste hata den här filmen. De blir reducerade till världsfrånvända clowner som endast lagar mat eller äter mat.
Den var Frankrikes officiella Oscarsbidrag så det gör de inte, det är nog du som inte riktigt förstår dig på vare sig film eller njutning.

Absolut inte ”dynga”.
Kanske Köket.se är mer din melodi?
Citera
2024-06-20, 23:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Den var Frankrikes officiella Oscarsbidrag så det gör de inte, det är nog du som inte riktigt förstår dig på vare sig film eller njutning.

Absolut inte ”dynga”.
Kanske Köket.se är mer din melodi?
Jag vidhåller att det är dynga. Titta gärna till mina övriga inlägg i tråden som utläggning av min filmförståelse.

Har du sett den? Vad tyckte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in