2023-01-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
På sista versen - En liten film om döden från 1999

En liten film om en dokumentärfilmare som ska dokumentera sin fars dödsögonblick och sen en bild på medwurst.
Problemet med filmen är att den är svartvit och inte rolig. Per Ragnars karaktär är innehållslös och dokumentärfilmarens lidande och prestationsångest är ointressant. Filmens återkommande referens till Skifs är humor. Varken Rheborg eller Gustafsson har intressanta eller roliga karaktärer.

Kul att du nämnde den eftersom jag själv sett den ofta på sista tiden. Är väl en parodi på pretentiös kultur. En drift med SVT kanske. La märke till beskrvningen av filmen. Att den bara är påhittad. Robert Gustavsson som snubblar omkring osv. Ett försök att avväpna satiren. Jag tycker den rymmer mer än så. Att SVT är en föråldrad jätte som desperat försöker locka tittare. Chefen kallas "han där uppe". Låter som en Gud och kanske TV är en religiös kyrka. Snuff på bästa sändningstid förklädd till dokumentärfilm. "Nu ska vi göra TV" säger Per Ragnar med andaktig ton. En svart komedi om mänsklig förljugenhet.
Citera
2023-01-23, 15:45
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

Handlar om inspelningen av Apocalypse Now. Verkar ha varit en jobbig process. Martin Sheen dog nästan av hjärtattack, Marlon var jobbig och fet och folk knarkade och Francis kände sig som Kurtz. Tyckte det var intressant att höra att Orson Welles innan Citizen Kane ville göra filmen och tror jag de sa tänkte spela Kurtz. Två stora filmgiganter som blev fetton, Orson och Marlon. Personligen tycker jag att delen med den franska plantagen gör filmen betydligt bättre, men Francis säger under inspelningen att han vill ha bort scenen. Jag föredrar alltså Apocalypse Now Redux framför Apocalypse Now (stör mig på att den svenska titeln bara är Apocalypse. Undrar hur den som bestämde att titeln skulle förkortas tänkte. Måste varit en briljant idiot). Tycker även dokumentären ger en ganska trevlig bild av krig. Laurence Fishburne tycker krig verkar najs för det har hans polare som var i Vietnam sagt och nu sitter polarnen hemma och chillar och röker gräs. Även Francis fru som dokumenterat filmen verkar tycka krig är häftigt och hon gillar när infödingarna massakrerar en buffel. Francis ser väldigt manlig ut vilket säkert bidrar till en explosion av testosteron på filminspelningen.

4/5

Dokumentären är bättre än själva filmen.
Citera
2023-01-23, 16:44
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Dokumentären är bättre än själva filmen.

Hm är den verkligen bättre än filmen?

Detta är min absoluta favoritfilm, ska se dokumentären.
Citera
2023-01-23, 17:00
Guilty by Suspicion från 1991 https://www.imdb.com/title/tt0101984/?ref_=nv_sr_srsg_0

Handlar om House un-American activities. Robert DeNiro spelar en kommunistanklagad regissör som pressas att nämna sina kommunistanklagade vänners namn. Han är inte medgörlig och han blir svartlistad, trots det får han livlina efter livlina och brottas med tanken på att sätta dit sina vänner så han kan få jobba igen. Ett visst inslag av thriller i en intressant och historiskt berikande dramafilm. Filmen handlar mindre om vem som är kommunist och mer om "the right to freedom of assembly and association", Var och en har rätt till frihet att delta i fredliga sammankomster samt till föreningsfrihet på alla nivåer, särskilt på det politiska, fackliga och medborgerliga området, vilket innebär rätten för var och en att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att skydda sina intressen. Artikel 12 - Mötes- och föreningsfrihet

4/5
Citera
2023-01-23, 17:43
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1987
Filmen var The Living Daylights
https://www.imdb.com/title/tt0093428..._flmg_t_49_act

Bond, James Bond!

Här händer det grejer. Handlingen blir överdriven och nästan slumpmässig mot slutet. Man märker att det var 1980-tal och att man lämnat de mer realistiska/intelligenta inom action för det underhållande. Tankar går lite till Rambo III eller Die Hard II i vissa aspekter.

Soundtracket av norska A-ha är helt okej, men aldrig varit en favorit. Timothy Dalton som Bond blir lite anonym, men gör ett okej jobb. De onda lämnar inget större intryck heller även om scenerna kan vara små kul. Mest minnesvärd kanske Bondbruden är.

Handlingen har så många "fram och tillbaka"-moment att filmen är svår att återberätta. Det märks det fanns pengar att backa upp projektet dock. Vilket alla eller de flesta Bond-filmer verkar haft. Jag önskar bara Bond-filmerna kunde ha lite mer substans ibland. Det är alltid ett jäkla jagande, skjutande och dylikt. Ändå. Lite kul är den. Idébrist hade skaparna inte!

Nu finns det 25 Bond-filmer. Det här är inte en av de bästa eller sämsta. Spontant skulle jag placera den någonstans mellan 15-20 / 25. Som tillfällig underhållning fungerar den, men vet inte om den innehåller något klassiskt moment egentligen.
Citera
2023-01-23, 18:59
Jacknife från 1989 med Robert De Niro.

Det är viktigt att nämna Robert De Niro, för utan honom hade filmen varit tråkig. Detta är nog den mest beigea film jag sett De Niro i. Det är lite som en The Deer Hunter-version gjord för Hallmark. Musiken är dålig och tonen i filmen är ojämn. Handlar om två Vietnamveteraner, varav den ena kallas för Jacknife och spelas av Robert. Han är crazy. Den andre är hans kompis som spelas av Ed Harris. Eds Dave är feg och sårad och en alkis som bor hemma med sin syster som tar hand om honom. När de alla tre möts uppstår ett triangeldrama. De Niro är sevärd för sitt yviga långa hår och rejäla skägg som bildar en intressant bild med hans chaffis/jägar-stil.

2/5
Citera
2023-01-23, 20:50
Just you and me, kid från 1979 med en ung Brooke Shields och en gammal George Burns.
https://www.imdb.com/title/tt0079384...=hm_rvi_tt_i_1

Filmen påminner om en Disneyfilm, en familjefilm med lågt tempo fast lite hårda saker som prat om våldtäkt och liknande strösslat över. Brooke rymmer från hennes pimp (?) med 20 000 dollar och hamnar naken i bakluckan på Georges bil. Därefter spenderar hon hela filmen hemma hos George medan pimpen och hans kriminella överhuggare letar efter flickan och pengarna. George Burns är snabbtänkt och kvick i sina repliker men filmen är knappt sevärd men passar bra att se när jag hänger upp tvätt och lagar mat.

2/5
Citera
2023-01-23, 22:41
Harlan County U.S.A. från 1976 https://www.imdb.com/title/tt0074605...=hm_rvi_tt_i_2

Amerikansk dokumentär om gruvarbetares strejk och medföljande blodiga konfrontationer med strejkbrytare.
Mord, blod, svett och mycket tårar.

5/5
Citera
2023-01-24, 12:01
God told me to från 1976
https://www.imdb.com/title/tt0075930/?ref_=nv_sr_srsg_0

En märklig övernaturlig thriller med inslag av Gud, aliens, hybrid-transsexuella, jungfrufödslar och säkert mer.
Människor begår mord och på frågan varför de t ex dödade okända människor eller sin egen familj följer samma svar: god told me to.

Blev tipsad om filmen i Gilbert Gottfrieds podcast. På tal om judiska välkända komiker med tydliga särdrag så dyker Andy Kaufman upp. Tror aldrig jag sett honom i en film tidigare.

Tror inte heller att jag helt hängde med i handlingen eller förstod hur allt hänger ihop men jag kan starkt rekommendera filmen och åtminstone första halvan är väldigt fin. Blodet är inte så övertygande dock, ser mer ut som faluröd färg.

Nånstans mellan 3 o 4a i betyg.
Citera
2023-01-24, 13:58
Bloody mama från 1970 https://www.imdb.com/title/tt0065481...=hm_rvi_tt_i_1

Om Ma Barker och hennes söner som rånar banker och kidnappar miljonärer. En av sönerna är Robert De Niro som har missbruksproblem. I en minnesvärd scen i slutet fiskar en av sönerna med gängets enda manliga utböling, Dirkman. De fiskar efter en alligator i en liten sjö genom att dra en liten gris som har en snara runt halsen. När alligatorn blir synlig peppras den med en tidstypisk kulspruta. En oförglömlig scen i en förglömlig film. Shelley Winters spelar rollen som Ma Barker med bravur.

3/5
Citera
2023-01-24, 14:15
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Willy's Wonderland Nicolas Cage spelar en man som måste betala för hjälpen han fått med sin bil. Eftersom han inte har nog med pengar på sig så går han med på att städa upp inne i nöjeshuset Willy's Wonderland. Men nöjeshuset visar sig komma till liv så natten blir fylld med att slåss, dricka läsk och att byta till ren t-tröja medan han städar.

En ganska larvig men kul film.
4/10
Senast redigerad av Gul-Ap-Kung 2023-01-24 kl. 14:50.
Citera
2023-01-24, 20:08
Chopper Down: Helicopter Deaths in the Movies
https://m.imdb.com/title/tt15262104/?ref_=ttcnn

An examination on helicopter related deaths and accidents in film; from the Twilight Zone: Movie to Delta Force 2: The Colombian Connection with interviews from those involved.

https://youtu.be/iM7WqxTyg5s

John Landis verkar inte vara så poppis.
Att jobba med Chuck Norris verkar också riskfyllt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in