2022-08-20, 16:35
Nobody från 2021

Bob Odenkirk spelar en familjefar med ett inrutat familjeliv som får en vändning när han spöar upp ett gäng oduglingar på en buss. Mansell (Odenkirk) har en historia av att jobbat som yrkesmördare för USAs underrättelsetjänster. En av skurkarna på bussen har en bror som förvaltar ryska maffian pensionsfond. Därefter följer en väntad händelsekedja. En otroligt simpel men underhållande film. Påminner om John Wick antar jag. Har enligt mig extremt lågt seomvärde.

3/5
Citera
2022-08-21, 14:35
Medlem
Ambelains avatar
Operation Mincemeat

Jag såg den häromdan, trots att den har fått så dåliga omdömen.

Som vanligt går det inte att lita på IMDB-gnället, för så himla kass var den ju inte.

Det verkar som att det finns en viss andel av mänskligheten som hyser helt Extremt Starka antipatier för allt som på det minsta lilla sätt påminner om "romantik" i filmer som handlar om något "manligt."

SOm tex filmen "Titanic" ... där finns det ju en minst sagt månghövdad skara gnällspikar som på riktigt påstår att det är den värsta filmen som nånsin gjorts - bara för att det fanns med en kärlekshistoria.
Så Vadå ...
Det är Ändå den absolut allra bästa haverifilm som gjorts. Och bland katastroffilmer så hamnar den också bland de allra främsta, topp 5 minst.

Nu är ju denna, Mincemeat, inte på något sätt ens i närheten av samma klass som Titanic, men det måste ju ändå sägas eftersom gnällhögarna gnäller av samma anledning.

Filmen handlar, som ni nog vet, om engelska underrättelseagenter under WW2 som ska göra ett lurendrejeri mot Hitler, för att få honom att tro att den stora invasionen ska sättas in mot grekerna och inte mot Normandie.
Så de skickar ett dött fyllo i sjön, utrustad med påhittade hemliga dokument som "avslöjar hemliga invasionsplanerna."

Dvs en helt sann historia.

Och så var det lite romantik mellan några av de inblandade.
Hemska tanke ...

Nej, jag störde mig inte det minsta på det.

Själva filmen hade kunnat vara lite bättre bara, men det hade ju romantiken inte kunnat förändra, vare sig i plus eller minus.

Vissa detaljer var bättre, andra borde de ha fokuserat mer på - tycker just jag.

Intrycket man fick var mest att de hastade genom för att de inte riktigt visste hur de skulle få med allt från boken.

Synd ...
Kanske den hade blivit bättre om miniserie ... ?

Betyget blir:

2.8 av 5
Citera
2022-08-21, 18:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det verkar som att det finns en viss andel av mänskligheten som hyser helt Extremt Starka antipatier för allt som på det minsta lilla sätt påminner om "romantik" i filmer som handlar om något "manligt."

SOm tex filmen "Titanic" ... där finns det ju en minst sagt månghövdad skara gnällspikar som på riktigt påstår att det är den värsta filmen som nånsin gjorts - bara för att det fanns med en kärlekshistoria.
Så Vadå ...
Det är Ändå den absolut allra bästa haverifilm som gjorts. Och bland katastroffilmer så hamnar den också bland de allra främsta, topp 5 minst.

Tycker du Titanic är fullständigt överlägsen t.ex Das Boot som haverifilm?
Citera
2022-08-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2021
Filmen var Ghostbusters: Afterlife
https://www.imdb.com/title/tt4513678/?ref_=nv_sr_srsg_3

En man dör efter möte med ett monster/spöke. Hans dotter med barnbarn ärver nedgånget gammalt hus i mindre amerikansk stad. Snart får karaktärerna reda på att mannen som dog inte var vem som helst!

Det här var en film där jag gillar och indirekt ogillar samma sak. Det här är en nostalgisk tripp till första två Ghostbusters (undrar varför den tredje glömts bort? ) och det nostalgiska är snyggt gjort. Både med figurer, karaktärer och att föra de vidare till en ny film och ny generation. Speciellt slutet av filmen slår en ordentlig nostalgikick och även en del av bonusmaterialet lär intressera fans av gamla filmerna.

Själva filmen kändes dock alldeles för förutsägbar och att mixa barn/tidig ungdomsfilm med denna typ av monsterfilm intresserade inte mig i större grad (vissa scener fungerade). Inget emot skådespelarna, men få saker som överraskade och mixen barn/komedi/monster blev ofta bara fel. Det blev varken kul eller läskigt samt några typ sexskämt inblandade som satt helt fel. De skulle kunnat ta vissa aspekter bort från det nostalgiska för att göra handlingen mer egen.

Samtidigt är det en film riktade mot barn eller unga tonåringar. Hade jag varit elva år idag och sett denna hade jag nog hållit med IMDB. Förmodligen önskat att se de äldre filmerna också. Idag? Nja. Skulle de bygga ut och göra en fortsättning med en mer unik handling? Skulle kunna fungera!

Betyg från IMDB? 7,1 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Hur kan denna film ha 7,1 i betyg?..ganska tråkig och händelselös film, skulle nog max sätta 5,5 i betyg.
Citera
2022-08-21, 18:42
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Hur kan denna film ha 7,1 i betyg?..ganska tråkig och händelselös film, skulle nog max sätta 5,5 i betyg.

Skulle tro att det är många fanboys till original filmerna + unga som fått till det betyget. Jag skulle nog sätta lite högre än 5,5, men inte mycket.
Citera
2022-08-21, 19:05
Bannlyst
Kamigami no fukaki yokubô (Profound desires of the gods)

Runtime
2 hours 53 minutes

Såg jag varje bildruta och sekund av filmen. Nej det gjorde jag inte.

"En ingenjör från Tokyo anländer till en torkadränkt tropisk ö för att borra en brunn för att driva ett närliggande sockerbruk. Han träffar den inavlade familjen Futori, hatad av lokalbefolkningen för att ha brutit mot religiösa seder."

Spännande med japanska filmer.
Svårt att ge betyg. Mer en lång helhetsupplevelse.

67/100
Citera
2022-08-21, 19:21
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2000
Filmen var The Legend of Bagger Vance
https://www.imdb.com/title/tt0146984/?ref_=nv_sr_srsg_0

En duktig golfspelare åker ut i krig. Förlorar sin vilja/förmåga att spela golf. Finner sig senare i viktig turnering för sin hemort.

Tydligen en remake på gammal 1930-tals film. Nu med Robert Redford som regissör samt Charlize Theron, Will Smith och Matt Damon i spetsen som skådespelare.

Det är en film om golf, men innehåller även lite av ett relationsdrama samt mindre delhandlingar omkring. Filmen kanske är allmänt roligare om man gillar golf. För mig blev den mest okej. Inte i närheten av den bästa filmen för någon inblandad, men inget bottennapp heller.

En smått seg film med enstaka scener som höjer nivån.

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Betyg av mig? 5,8 / 10
Citera
2022-08-22, 15:48
Medlem
The Hole in the Ground (2019)

Utspelar sig i Irland, där en kvinna, Sarah, av någon anledning har separerat från sin make och tar med sig den lille sonen ut på vischan för att fortsätta livet där. Ja, det finns ett hål i marken, ett enormt hål, i närheten av där kvinnan och sonen bor. Sonen börjar bete sig märkligt, och enligt en "tokig" granntant är sonen inte kvinnans son. Bortbytingar ska visst ha med irländsk folklore att göra.

När jag först såg förgrundsbilden till den här filmen på HBO - en liten pojke med välkammat hår och mörka kläder - trodde jag att det premissen skulle röra sig kring djävulens son eller något åt det hållet, och så att det sällan eller aldrig blir bra med småbarn i en bärande roll. Men sedan läste jag något positivt om den, och såg den ändå. Atmosfärisk, skrev någon, ja, det kanske man kan säga. Det kanske bidrar till stämningen att man inte vet så mycket, varken om kvinnan eller om det gigantiska hålet som verkar vara ett slukhål - och som det inte pratas om.

1h 30min var lagom, längre hade varit för mycket, utdraget.
Citera
2022-08-22, 18:25
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1985
Filmen var Water
https://www.imdb.com/title/tt0090297...nm_flmg_act_84

Någonstans i Kariben har britterna fortfarande makten över en ö. Michael Caine spelar öns Guvernör. Britterna, rika amerikanare, våldsamma fransmän samt fan och hans moster blir indragna i lite allt möjligt. Handlingen blir väldigt komplex för tillsynes simpel komedi.

Miljön och det som är naturliga lokalbefolkningen (antar jag) är kul att se. Musiken är trallvänlig. Hela filmens atmosfär osar oseriöst 80-tal. För det bättre och sämre. Handlingen orkade jag inte direkt lägga energi på, men viss humor fungerar. En scen står ut och är särskilt kul för musiknördar.

Till skillnad från Michael Caines Noises Off... (1992) jag såg nyligen är denna en tydlig komedi med något slags underhållningsvärde. Water är knappast något man måste se, men ändå lite kul att ha sett den.

Betyget av IMDB? 6,0 / 10
Betyget av mig? 5,4 / 10
Citera
2022-08-23, 19:16
Bannlyst
JGA: Jasmin. Gina. Anna.

Precis vad jag behöver, en tysk inhemsk rulle om tre tjejer på en möhippa typ... Händer ju annat, det är nog en tjejrulle faktiskt. Många "good looking" killar och så blir dom lite mållösa. Jasmin gråter för hennes ex ska gifta sig. Den är från 2022. Kan se bion full av kvinnor eller jag vet inte. Det är tyska killar med också. En liten inblick i Tysk film är det i alla fall. Kanske.
Genre Komedi.

Lika larvig och enkel som man förväntar sig.
Rolig ja, stundvis.

355/1000
Senast redigerad av Kultursprache 2022-08-23 kl. 19:19.
Citera
2022-08-23, 23:08
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1950
Filmen var Harvey (svensk titel: Min vän Harvey)
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0042546...nm_flmg_act_59

En vuxen man bor med sin syster och systerdotter i gemensamt hus. I huset ska även Harvey bo. Harvey är huvudpersonens osynliga bästa vän som han introducerar till alla. Systern får nog av allt en dag och försöker få i sin bror till psykvården.

James Stewart spelar den charmiga huvudrollen och gör det bra. Trots mycket gott betyg på IMDB och att det tydligen ska vara en av Stewarts egna favoritfilmer biter den inte lika hårt på mig. Likt Michael Caines "Noises Off..." (som jag skrivit om nyligen) är den byggd kring en teaterpjäs och det finns likheter. Tyvärr.

Den gamla humorn "att någon händer och en person går ut genom en dörr och en annan går just in och missar den första personen" har jag aldrig förstått mig på. Jag förstår inte vad som ska vara roligt. Tyvärr är det mycket sånt i Noises off... och en del även i denna. Det är bättre i denna film då det finns en klarare kontext och en dialog som går någonstans, men likväl blir mycket av filmen mest utfyllnad för mig.

Jag skrattade till några gånger och James Stewart får till ett antal riktigt bra scener bland det övriga som mest är enerverande. Konceptet av filmen är ändå rätt unikt och när filmen stundtals får substans så gillar jag den. Synd bara att det övriga upptar för mycket tid av filmen.

Betyg av IMDB? 7,9 / 10
Citera
2022-08-24, 01:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1950
Filmen var Harvey (svensk titel: Min vän Harvey)
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0042546...nm_flmg_act_59

En vuxen man bor med sin syster och systerdotter i gemensamt hus. I huset ska även Harvey bo. Harvey är huvudpersonens osynliga bästa vän som han introducerar till alla. Systern får nog av allt en dag och försöker få i sin bror till psykvården.

James Stewart spelar den charmiga huvudrollen och gör det bra. Trots mycket gott betyg på IMDB och att det tydligen ska vara en av Stewarts egna favoritfilmer biter den inte lika hårt på mig. Likt Michael Caines "Noises Off..." (som jag skrivit om nyligen) är den byggd kring en teaterpjäs och det finns likheter. Tyvärr.

Den gamla humorn "att någon händer och en person går ut genom en dörr och en annan går just in och missar den första personen" har jag aldrig förstått mig på. Jag förstår inte vad som ska vara roligt. Tyvärr är det mycket sånt i Noises off... och en del även i denna. Det är bättre i denna film då det finns en klarare kontext och en dialog som går någonstans, men likväl blir mycket av filmen mest utfyllnad för mig.

Jag skrattade till några gånger och James Stewart får till ett antal riktigt bra scener bland det övriga som mest är enerverande. Konceptet av filmen är ändå rätt unikt och när filmen stundtals får substans så gillar jag den. Synd bara att det övriga upptar för mycket tid av filmen.

Betyg av IMDB? 7,9 / 10
Jag har sett den.

Tyckte väl att den gick an att se, men så roligt var det inte.
Vet inte riktigt vad du menar med unikt, osynliga figurer har funnits med i film både förr och senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in