Året var
1950
Filmen var
Harvey (svensk titel: Min vän Harvey)
För information:
Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0042546...nm_flmg_act_59
En vuxen man bor med sin syster och systerdotter i gemensamt hus. I huset ska även Harvey bo. Harvey är huvudpersonens osynliga bästa vän som han introducerar till alla. Systern får nog av allt en dag och försöker få i sin bror till psykvården.
James Stewart spelar den charmiga huvudrollen och gör det bra. Trots mycket gott betyg på IMDB och att det tydligen ska vara en av Stewarts egna favoritfilmer biter den inte lika hårt på mig. Likt Michael Caines "Noises Off..." (som jag skrivit om nyligen) är den byggd kring en teaterpjäs och det finns likheter. Tyvärr.
Den gamla humorn "att någon händer och en person går ut genom en dörr och en annan går just in och missar den första personen" har jag aldrig förstått mig på. Jag förstår inte vad som ska vara roligt. Tyvärr är det mycket sånt i Noises off... och en del även i denna. Det är bättre i denna film då det finns en klarare kontext och en dialog som går någonstans, men likväl blir mycket av filmen mest utfyllnad för mig.
Jag skrattade till några gånger och James Stewart får till ett antal riktigt bra scener bland det övriga som mest är enerverande. Konceptet av filmen är ändå rätt unikt och när filmen stundtals får substans så gillar jag den. Synd bara att det övriga upptar för mycket tid av filmen.
Betyg av IMDB? 7,9 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?