Under kriget torpederas ett amerikanskt fartyg, de få överlevande hamnar i en livbåt, dit kommer även tysk.
Om moral i ett märkligt läge där fienden delar livbåt.
Tysken visar sig vara en hejare på sjömansskap, och är dessutom kirurg och räddar livet på en av amerikanerna.
Men han har även hemligheter, en kompass och en hemlig vattenflaska, märkligt nog visiterade man aldrig sin fånge.
När man kommer på att tysken dödat den som såg hans hemliga vattenflaska, slänger dom tysken överbord.
Ett fartyg siktar livbåten, det visar sig vara tyskt, men dom hinner aldrig plocka upp de skeppsbrutna, utan blir beskjutna och båten sjunker.
En tysk sjöman överlever, och plockas upp i livbåten.
Och här slutar filmen.
En väldigt otypisk Hitchcock, här är ytterst lite action, men man är på en livbåt i hela filmen, så man är ganska begränsad.
En film som faktiskt blev långtråkig mellan varven, och ett lite konstigt slut, men som ändå får 3-/5
Under kriget torpederas ett amerikanskt fartyg, de få överlevande hamnar i en livbåt, dit kommer även tysk.
Om moral i ett märkligt läge där fienden delar livbåt.
Tysken visar sig vara en hejare på sjömansskap, och är dessutom kirurg och räddar livet på en av amerikanerna.
Men han har även hemligheter, en kompass och en hemlig vattenflaska, märkligt nog visiterade man aldrig sin fånge.
När man kommer på att tysken dödat den som såg hans hemliga vattenflaska, slänger dom tysken överbord.
Ett fartyg siktar livbåten, det visar sig vara tyskt, men dom hinner aldrig plocka upp de skeppsbrutna, utan blir beskjutna och båten sjunker.
En tysk sjöman överlever, och plockas upp i livbåten.
Och här slutar filmen.
En väldigt otypisk Hitchcock, här är ytterst lite action, men man är på en livbåt i hela filmen, så man är ganska begränsad.
En film som faktiskt blev långtråkig mellan varven, och ett lite konstigt slut, men som ändå får 3-/5
Väldigt obehaglig film skulle jag säga, konstig, och otypisk för att vara Hitchcock som sagt.
Filmen handlar om en begåvad ingenjörsstudent (prästsonen Peter Andreas) som flyr sin lantliga och kristna bakgrund för att söka rikedom och lycka bland Köpenhamns elit.
Det är en osympatisk karaktär den där Peter Andreas, men hans livsresa är dock underhållande. Jag tycker att det ibland är lite väl snabba tidshopp i filmen, vilket inte är så konstigt med tanke på att filmen bygger på en bok skriven av Henrik Pontoppida som är en tegelsten på drygt 800 sidor.
Bästa thrillern jag har sett på mycket länge! Handlar om en ung dam från spanien som flyttat till berlin och träffar ett gäng tyska killar på krogen, allt börjar som en vanlig festkväll men slutar i total tragedi, det unika med filmen är att den är filmad i stort sett i en enda tagning.
En man känner till en diamantgömma i dimantbolagets avstängda zon i Syd-afrika
Burt Lancaster spelar stentuff diamantletare och hamnar ständigt i olika dueller med diantbolagets kommendant, Vogel.
På slutet får Burt sina diamanter, men ger bort alla utom en.
Någonstans fick man intrycket av att man sneglat på Casablanca, men bara lite.
Kunde hanterats annorlunda, nu blev filmen en rätt tråkig tillställning, där Burt bråkar med kommendanten hela tiden, och vinner varje gång. 2/5
Bästa thrillern jag har sett på mycket länge! Handlar om en ung dam från spanien som flyttat till berlin och träffar ett gäng tyska killar på krogen, allt börjar som en vanlig festkväll men slutar i total tragedi, det unika med filmen är att den är filmad i stort sett i en enda tagning.
Jag såg den när den var ny, minns att jag blev helt hänförd. Visste inget om den heller, hade inte läst att det skulle vara en enda tagning så jag satt och funderade flera gånger "Men helvete vad lite klipp det är, är allt en enda lång scen eller? Imponerande!". Riktigt djävla bra rulle! Läste efteråt att de hade gjort 2-3 tagningar i sin helhet och sedan valt ut den tagning de tyckte var bäst, låter rimligt, fler tagningar borde vara fruktansvärt jobbigt för alla inblandade.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!