2022-08-17, 15:09
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad menar du? Independence Day är bra. Man blir rörd av presidentens tal till planetens invånare att vi alla måste sluta oss samman.

Ja, man blir verkligen djupt rörd. Nästan lika rörd som när president Morgan Freeman håller sitt patriotiska tal i den likaledes fantastiska filmen Deep Impact.
Citera
2022-08-17, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja, man blir verkligen djupt rörd. Nästan lika rörd som när president Morgan Freeman håller sitt patriotiska tal i den likaledes fantastiska filmen Deep Impact.

Istället för att klaga kan du väl ge ett exempel på något du faktiskt tycker är inspirerande.
Citera
2022-08-17, 17:50
Medlem
Elvis (2022) 6.5/10

Jag vet inte. Den var väl hyfsat ok. Är som allt annat amerikanskt skit som USA pumpar ut. Han som spelade Elvis gjorde väl ett bra jobb, men var väl det enda som stack ut egentligen.
Citera
2022-08-17, 17:57
Medlem
Xedomes avatar
1. "Bläckfisken och jag" / My Octopus teacher.
En fridykare i Sydafrika blir kär i hyperintelligent bläckfiskhona mot alla odds. Rekommenderas!

2. "Happy accidents, greed and betrayal"
Biopic om den ultramysige velourkonstnären Bob Ross i amerikansk tv (70-80-tal) med mikrofonfrilla och ambitionen att tittarna skulle måla ikapp. (!)
Sorglig historia, där ett företag lagt beslag på all kommers efter hans död (även namnet) mot hans vilja, och sonen inte fick en krona.

3. "Wild wild country."
Bra om konstig kult i 1970-talets USA. Rödklädda foliehattar i tiotusental flyttar in i den lilla pensionärs-hålan Antilope, bygger ett parallellsamhälle, som imploderar när de både försöker att ta död på Waco county - och varandra. Men var det gurun eller i själva verket sekreteraren "Sheela", som var arkitekten bakom alltihop..?

Dokumentärt men sevärt!
Hittat på soptippen Netflix.

Senast redigerad av Xedome 2022-08-17 kl. 18:12.
Citera
2022-08-17, 18:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Istället för att klaga kan du väl ge ett exempel på något du faktiskt tycker är inspirerande.

Allt av Béla Tarr är inspirerande. Svärta, misär och dekadens går vi igång på. Gärna med fint foto.
Citera
2022-08-17, 19:13
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2021
Filmen var Ghostbusters: Afterlife
https://www.imdb.com/title/tt4513678/?ref_=nv_sr_srsg_3

En man dör efter möte med ett monster/spöke. Hans dotter med barnbarn ärver nedgånget gammalt hus i mindre amerikansk stad. Snart får karaktärerna reda på att mannen som dog inte var vem som helst!

Det här var en film där jag gillar och indirekt ogillar samma sak. Det här är en nostalgisk tripp till första två Ghostbusters (undrar varför den tredje glömts bort? ) och det nostalgiska är snyggt gjort. Både med figurer, karaktärer och att föra de vidare till en ny film och ny generation. Speciellt slutet av filmen slår en ordentlig nostalgikick och även en del av bonusmaterialet lär intressera fans av gamla filmerna.

Själva filmen kändes dock alldeles för förutsägbar och att mixa barn/tidig ungdomsfilm med denna typ av monsterfilm intresserade inte mig i större grad (vissa scener fungerade). Inget emot skådespelarna, men få saker som överraskade och mixen barn/komedi/monster blev ofta bara fel. Det blev varken kul eller läskigt samt några typ sexskämt inblandade som satt helt fel. De skulle kunnat ta vissa aspekter bort från det nostalgiska för att göra handlingen mer egen.

Samtidigt är det en film riktade mot barn eller unga tonåringar. Hade jag varit elva år idag och sett denna hade jag nog hållit med IMDB. Förmodligen önskat att se de äldre filmerna också. Idag? Nja. Skulle de bygga ut och göra en fortsättning med en mer unik handling? Skulle kunna fungera!

Betyg från IMDB? 7,1 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Senast redigerad av Geomeister 2022-08-17 kl. 19:28.
Citera
2022-08-17, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Allt av Béla Tarr är inspirerande. Svärta, misär och dekadens går vi igång på. Gärna med fint foto.

Har fortfarande inte sett Satantango. Kan hålla med om att det är lite skillnad på Béla Tarr och Roland Emmerich.
Citera
2022-08-18, 11:48
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-jsa86-x
Utan att veta så kanske han menar att star wars tillhör det mest överskattade ?

Nej, jag syftade på Interstellar.
Citera
2022-08-18, 20:13
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Silent Hill (2006) | 🌑🌑🌑 |

Rose och Chris dotter Sharon lider av fruktansvärda mardrömmar och sömngående där hon varje natt skriker ut "Silent Hill!". Det visar sig vara en övergiven stad, och i ett desperat försök att bota sin dotter ser Rose inget annat alternativ än att föra henne dit.

Jag var riktigt exalterad när den här var på väg att komma ut. Silent Hill 2 är ett av mina favoritspel någonsin och om det var någon berättelse som skulle kunna bryta filmadaptioner av tv-spel-förbannelsen, så var det väl ändå Silent Hill. Jag var tveksam dock, trots att regissören Christophe Gans är ett superfan av spelserien. Men jag bad till de mörka gudarna att åtminstone, åtminstone! Akira Yamaokas musik skulle inkluderas. Musiken som jag lyssnat många långa nätter på i bilen fram och tillbaka från jobbet i Norge.

Bönerna besvarades. Redan de första tio minuterna har ledsången, Ordinary Vanity, Laura Plays the Piano och vokalisten Mary Elizabeth McGlynns ljuva stämma strömmat ur ljudlimpan. Så jag kunde inte ha varit nöjdare över den aspekten (världens bästa låt Promise kunde varit med dock). Resten av filmen var jag så som många andra fans ganska ljummen inställd till, tyvärr. Men jag uppskattar den mycket mer under en omtitt idag.

Atmosfären är närapå perfekt. Dimman är tät och när staden skiftar över till helvetet så är det läskigt på riktigt. Många scener ser ut som screenshots från spelen. Monstren är underbara och perfekt återskapade. Inte mycket CGI, utan faktiskt människor i kostymer. Vad Pyramid Head och sjuksköterskorna gör där när filmen är baserad på första spelet är konstigt, men vem bryr sig - de är ikoniska. Jag får The Cell (2000) vibbar många gånger - så unik och fantasifull skräck.

Men berättelsen grabbar aldrig riktigt tag. Dialogen är tillgjord och mot slutet ska allting förklaras in i absurdum. Vad Sean Beans scener ska tillföra vet jag inte heller - ta bort honom och låt oss leva mardrömmen i Silent Hill istället för dessa, vad jag antar är, andningspauser.

Jag älskar mycket av det här och jag uttråkas också. En helt okej skräckfilm med fantastisk första halva, foto och musik. Spelen är odödliga, filmen mänsklig.
Citera
2022-08-20, 02:11
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1962
Filmen var Lonely Are the Brave (svensk titel: Viddernas Man)
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0056195...nm_flmg_act_58

En cowboy vaknar i fridfullt natur. Han tar sin häst och beger sig mot gamla vänner som bor en stad. Vad händer sen?

Det finns en del westerns om westerns sista dagar. Den här är en intressant tvist på det. Kirk Douglas är huvudrollen och gör den bra.

En typisk film som förstörs mycket om man läser på om den. Gör inte det det om du intresserad av äldre filmer, western, Kirk Douglas eller filmer fokuserade mer kring ett djup än action. Slå på och låt filmen berätta sig själv.

Jag gillar filmen. Delvis att den tar oväntade svängar samt är simpel och stilren. Vissa saker kan nog upplevas lite mer som sega än spännande, men överlag en bra film.

Allmänt om filmen:

Betyget av IMDB? 7,6 / 10
Mitt omdöme: Kirk Douglas gjorde många filmer. Både bra och dåliga. Det här tycker jag är en av de du bör söka upp.
Citera
2022-08-20, 02:17
Medlem
-GGs avatar
Har ni sett The Outfit?

Jag blev mycket positivt överraskad.

Inte ofta man ser den typen av filmer längre. Hitchcock över den och väldigt tät i sin spänning och sitt berättande där allting också äger rum på samma plats filmen igenom, som skapar en smygande ångest över allting som sannolikt kommer att hända.
Senast redigerad av -GG 2022-08-20 kl. 02:19.
Citera
2022-08-20, 04:04
Medlem
Sleepwalker (1992)
B-film. Bra skådespeleri av favoriten Mädchen Amick. Dåliga effekter. Inte så intressant story som önskat. Gillade jag detta = litegrann

IMDb: : Sömngångare
https://www.imdb.com/title/tt0105428/

Betyg = 4,5 av 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in