2011-10-02, 22:21
Medlem
I Am Slave om en sudansk flicka, en prinsessa, vars by blir invaderad av muslim-rebeller. Flickan tas tillfånga och blir såld som slav til en rik arabisk familj i Khartoum för att sedan säljas vidare till London. Under hela filmen letar hennes far frenetiskt efter henne.

Det var en mörk historia som trots sin enkelhet var mycket gripande och bra, speciellt med tanke på filmen är baserad på verkliga händelse om human trafficking. Fruktansvärt att man 2011 fortfarande ser människor som en handelsvara.

Jag tyckte också det var bra att muslimska araber visades som slavhandlare och -köpare så att det inte bli ännu en urvattnad white guilt-historia.

Jag ska inte avslöja för mycket, men filmen inger i alla fall lite hopp. Rekommenderas.

http://www.imdb.com/title/tt1596352/combined
Citera
2011-10-03, 19:01
Medlem
Sittkissares avatar
Jag såg The Battle of Red Cliff 1 & 2 igårkväll.

Det var några riktigt trevliga timmar. Jag förstod redan i introt att detta skulle bli bra när jag såg att filmen är regisserad av John Woo och musiken av Taro Iwashiro. Många kända ansikten så som Chen Chang, Tony Leung, Shido Nakamura m.m

Även om jag är ett stort fan av t ex hong kong action osv så är filmer i detta stuk riktigt bra också fast på ett helt annat sätt. Här är det mer känslosamt och det där med att krig suger osv, sen är alltid Kinas historia väldigt intressant.

Gillar man filmer som Empress, Empress and the Warriors, Seven Swords m.m så tycker man säkerligen om denna film också. Har man svårt för dessa typer av filmer så finns det nog inte så mycket att hämta då den inte direkt bjuder på någonting nytt och unikt.

Riktigt mäktig film och musiken som spelas vid eftertexterna var riktig skön. 4.5/5
Citera
2011-10-03, 20:09
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Ladykillers från 2004 med Tom Hanks i huvudrollen. 6/10
Med vilka ord betygsätter du filmen? Smårolig/skitskoj/långtråkig/etc?
Citera
2011-10-03, 20:24
Medlem
White men Can't jump. En klassiker som man aldrig tröttnar på.
Citera
2011-10-03, 20:24
Medlem
Västkustskts avatar
Kick-Ass

http://www.imdb.com/title/tt1250777/

Otroligt bra.
Citera
2011-10-03, 20:28
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Med vilka ord betygsätter du filmen? Smårolig/skitskoj/långtråkig/etc?

Jag tycker den är klart underhållande. En aning svart komik i sann Cohen-anda, skönt att slippa den värsta flamsigheten. Folk dör om vartannat, och det är paradoxalt nog kul.
Jag gillar Hanks rollfigur, med sitt ordbajseri och smått sataniska skratt. Dock såg jag originalfilmen från femtiotalet för några år sedan, och jag vågar nog påstå att den är strået vassare.
Citera
2011-10-03, 20:45
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Kick-Ass

http://www.imdb.com/title/tt1250777/

Otroligt bra.

Bra film, väldigt underhållande också !
Citera
2011-10-03, 21:19
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Jag tycker den är klart underhållande. En aning svart komik i sann Cohen-anda, skönt att slippa den värsta flamsigheten. Folk dör om vartannat, och det är paradoxalt nog kul.
Jag gillar Hanks rollfigur, med sitt ordbajseri och smått sataniska skratt. Dock såg jag originalfilmen från femtiotalet för några år sedan, och jag vågar nog påstå att den är strået vassare.
Jag befarade att den lämnade ett varken-ellerintryck på dig, och av ovisshet så fann jag mig tvungen att få det klargjort (och som tur var motbevisat). Gott! Originalet har faktiskt inte ens fallit mig in, den borde jag ju klart ge en chans också. Den bokar jag in i helgen.
Citera
2011-10-04, 22:58
Medlem
rehyptols avatar
Tittade på filmen Terri, väldigt fin och bra berättelse och John C Reilly spelade sin roll ganska bra och det är inte sån roll som han brukar spela.

Schyst film att titta på innan man går och lägger sig såhär när man har det tråkigt och inte kan sova, rekommenderas starkt om man inte har någonting att titta på.
Citera
2011-10-04, 23:57
Medlem
Sittkissares avatar
Jag håller på och ser igenom samtliga Star Wars i blu-ray. Riktigt fin bild och det var sjukt länge sedan jag såg alla filmerna, kommer knappt ihåg. Så jag såg precis Episode 5. The Empire Strikes Back. Riktigt bra såklart. Tror jag orkar se på Episode 6. Return of the Jedi innan jag lägger mig också. Sen återstår de 3 nyare för en annan kväll.
Citera
2011-10-05, 15:04
Medlem
Såg precis DRIVE - nya filmen me Ryan Gosling, riktigt jävla bra, lite maffiaaction blandat me spännande drama, rekommenderas till alla som gillar action.

Har stream om ngn vill se den
Citera
2011-10-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunsmokey
Såg precis DRIVE - nya filmen me Ryan Gosling, riktigt jävla bra, lite maffiaaction blandat me spännande drama, rekommenderas till alla som gillar action.

Har stream om ngn vill se den
Jag har hört att den läckta versionen ska skilja sig avsevärt från bioversionen. Därför väntar jag till biopremiären trots att jag är väldigt spänd på denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in