Nick och Amy ska fira sin femåriga bröllopsdag, men Amy är spårlöst borta.
Nick blir misstänkt för mord.
Det är en otroligt genomtänkt kupp av Amy, hon lämnade bara äktenskapet för att börja ett nytt liv, och hämnas lite på Nick, som hon ändå inte gillade.
Men hennes plan går fel, hon blir rånad på sina pengar, och söker då upp sin gamla ungdomskärlek, Desi.
Han låter henne bo i sitt sommarhus, och planerar att ha henne där som inlåst kärleksdocka, vilket Amy förmodligen räknat med. Hon dödar Desi under en kärleksakt och återvänder till Nick och låtsas att hon varit kidnappad.
Nick vet att Amy är riktigt opålitlig, men hon har har lyckats bli gravid med Nick, så han tar sitt ansvar och stannar
Välgenomtänkt historia, det kan inte förnekas.
Men filmen är lång, 158 minuter,
Jag nöjer mig med 4-/5
IMDB 8,1 =4,16/5
912197 röster, det var väldigt många, nästan tre gånger så många som megaklassikern North by northwest
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var North by Northwest
Svensk titel: I sista minuten
Året var 1959
Betyget på IMDB? 8,3 / 10 Min fråga: Har du sett denna? Ställer du dig i kören om att det är en given klassiker eller är du av annan åsikt?
Du vet redan svaret, jag stämmer in i hyllningskören.
Kanske är det värdens bästa film, i varje nämns den varje gång en sådan ska utses.
copshop 2021 - 4.5/10
kollade bara för att Frank Grillo brukar vara ball men inte här. Jobbig film som försöker vara skruvad och cool men det är den inte. Det är rätt mkt våld ändå. Hur vore det att försöka skriva lite riktig dialog nån gång istället. De schabblade till och med bort den smått sympatiska vändningen med Butlers karaktär på slutet oxå.
Filmen var North by Northwest
Svensk titel: I sista minuten
Året var 1959
En av Alfred Hitchcocks senare och idag mest kända filmer (gissar på att många av hans filmer blev kända när det begav sig). Även en av hans mest omtyckta. Spanade in tidigare i tråden gällande denna film och alla förutom en har givit denna toppbetyg eller åtminstone väldigt bra.
Jag kan ha helt fel, men det känns som Bond-franchisen har lånat eller åtminstone haft denna film i tankarna när de gjort Bond. Inte i helhet, men saker här och där. Första Bond-filmen kom ut 1962. Tre år efter denna och i min värld vore det inte helt främmande att man tittade på denna film. Gillade den och tog några saker ifrån den.
Jag tror även ett Seinfeld-avsnitt har lånat en sak ifrån denna film.
Betyget på IMDB? 8,3 / 10 Min fråga: Har du sett denna? Ställer du dig i kören om att det är en given klassiker eller är du av annan åsikt?
Förstår verkligen inte hajpen. Det är inget dåligt verk på något sätt, väldigt välgjort, men för mig en riktig mellanfilm i Hitchcocks oeuvre. Känns oseriös på något sätt, tycker jag.
Polsk filmskapare ville göra en film för att stå upp för artistiska friheten. Man ska kunna visa vad som helst! Valde att göra det inom erotik. Blev tydligen totalt bannad i Tyskland haha (åtminstone oklippta versionen).
Från start var det sex minifilmer, men slutresultatet blev fyra. Det räckte. Minifilmerna i sig har inget med varandra att göra och alla är långtifrån vad man skulle kalla "porr" idag.
Alla startar med en introduktion av vad man ska se (även trevlig musik till). Därefter hoppar man in i fyra helt olika världar. Dialogen är på franska tror jag.. Åtminstone mycket av den. Viss dialog lät som något annat. Spelar ingen roll.. Handlingarna är helmysko och inget man behöver bry sig om.
Det är mycket naket. Åtminstone i vissa delar och det är intressant att se "vanliga" tjejer i rollerna. Inga tydliga porrskådisar. Det är dessvärre så mycket konstiga zoomningar och händelser att det aldrig/sällan blir sexigt. Det blir mest.. Udda. Det är klart barnförbjudet, men också vuxenförbudet tack vare skaparens tankar om "visa vad jag vill". Det är givet att porr man enkelt hittar på internet idag är värre, men just att ha naket, udda handlingar och väldigt udda moment i samma röra blir en upplevelse. Man vill fortsätta titta även fast det aldrig är särskilt bra.
Betyg på IMDB? 5,6 / 10 Mina tankar: En av fyra minifilmer skulle jag säga är sevärd. De övriga var mest märkliga. Ses på eget bevåg!
Senast redigerad av Geomeister 2021-10-16 kl. 21:39.
Baserat på en sann historia. Kvinnlig amerikansk polis blir erbjuden bra pengar för att arbeta sex månader i Bosnien för att hålla ställningarna efter ett krig. Väl där blir hon indragen i något.
Jag trodde först filmen skulle handla om Edward Snowden eller snarlik karaktär med tanke på dess namn, men det här är något helt annat och det är jag glad för. Detta intresserade mig mer än vad sådana filmer brukar göra.
Filmen innehåller många scener och likt andra moderna filmer går mycket av bara farten. Vilket är lite synd (ett litet minus), men när filmen börjar få en mer tydlig handling spelar det inte så stor roll. Den har flera numera kända skådespelare som fick för lite spelrum kan jag tycka, men det är okej. Då filmen utspelar sig in Bosnien har de många lokala talanger och speciellt den fysiska biten gör de riktigt bra. Det känns betydligt mer övertygande än i många andra filmer jag sett. Jag blev emotionellt engagerad i vad som hände.
Filmen består av några klichéer och väntade saker, men tycker ändå den lyckas ha en nerv och man vet inte riktigt vad som kommer ske härnäst i många hänseenden. Bra film tycker jag.
Betyg på IMDB? 7,1 / 10 Min åsikt: Sevärd.
I starten av varje nytt åt brukar jag rekommendera fem eller tio filmer jag sett under tidigare året vilka förtjänar att få lite extra ljus i solen. Denna är en stark kandidat till listan för 2021.
Förstår verkligen inte hajpen. Det är inget dåligt verk på något sätt, väldigt välgjort, men för mig en riktig mellanfilm i Hitchcocks oeuvre. Känns oseriös på något sätt, tycker jag.
Kanske att svära i kyrkan, men är inte Hitchcock brutalt överskattad rent generellt? Han är mer av en visuell berättare med bra struktur i sina historier. Annars tycker jag att karaktärerna är tunna och torra. Hitchcock kändes också väldigt gammeldags på gott och ont.
Söt reportra får i uppdrag att bli medlem på ett nudistläger för att skriva ett smaskigt reportage.
Stacy heter den söta repotran, hon blir medlem i nudist klubben och ägnar dagarna åt volleyboll och bad med andra söta damer (ingen över trettio år). Men hon gillar stället och skriver inte alls det reportage som hennes chef, Arthur, inte gillar och ger henne sparken. Stacy blir medlem i nudist klubben.
Till hennes förvåning kommer en ny medlem, Arthur, som ska skriva reportaget själv.
Men även han inser att nudisterna är reko, och kan inte förmå sig att skriva stygga saker.
Även Arthur blir medlem och säger att han är kär i Stacy och vill gifta sig.
En väldigt menlös film som främst verkar vara gjord för äldre herrar som vill se avklädda damer
(Hmm, hur ska jag ta mig ur det här ?)
Men det mesta är filmat bakifrån, men många lökar finns att se.
"Operation Hyacinth" (2021). Ville först inte se något från Polen men fan vilken intressant film det var om häxjakten på homosexuella på 80-talet. Gillade även retrokänslan/miljön som det utspelar sig i.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!