Filmen var
Journey to Shiloh
Året var
1968
Svensk titel:
Helvetets utpost
https://www.imdb.com/title/tt0063161...m_flmg_act_111
En ungdomswestern med främst James Caan (Gudfadern!) men även Harrison Ford vilka man idag använder för att sälja filmen. Man kan bli besviken om man tittar pga. Harrison Ford. Han är med extremt lite i filmen. Det här var långt innan blev ett stort namn.
Man följer ett gäng grabbar vilka alla introduceras på ett välkommet sätt i starten av filmen. Jag gillar de. Tycker de i mångt och mycket fungerar med tanke på deras ålder. Mina tankar gick direkt mot den mycket "nyare" Young Guns. Man samlar ett gäng unga uppkommande skådespelare i något mer riktat åt ungdomar än andra filmer inom genren. Även trilogin "The Maze Runner" har liknande vibbar.
Spontant känns det som man mixat Familjen Macahan med Young Guns här. Början är charmig och det händer oväntade saker. Det mesta i första halvan av filmen gör den klart sevärd, men senare känns det som man försökt stoppa in för mycket handling. Scenerna blir korta. Vissa scener har bildmässigt åldrats dåligt och mixen mellan mer seriöst och "alla för en"-tankar når inte hela vägen.
I natt satt jag uppe och såg klart den kända serien "Roots" (1977) och denna film påminde oväntat mycket om den i vissa aspekter.
Journey to Shiloh vill gilla mer än vad jag gör. Det är på tok för mycket information i filmen för att komma ihop under en sådan relativt kort. Hade passat bättre som en tre delars serie eller något istället. Hade gärna sett mer av några roller och det mer seriösa i filmen kunde behövts mer tid än enstaka repliker.
Musiken är klassisk western musik. Både lättsam och lite tyngre. Gillar't, men tveksamt hur det faktiskt fungerade ihop med filmens scener. Kanske spanar in om det finns något av det på Youtube.
Betyg på IMDB? 5,6 / 10
Geomeister:
Instämmer med IMDB. Kul tidsdokument. Bättre än vad jag anade, men helheten inte lika bra som tidiga intrycken.