2020-12-04, 20:19
Medlem
mikeymikeys avatar
Forrest Gump, dom flesta har säkert sett men jag såg den först nu. Väldigt seg utdragen film. Tom Hanks sitter på en bänk hela filmen och berättar om sitt liv för främlingar.

Visst han spelar väl bra men för mig är det obegripligt att denna filmen har fått flera Oscars. Men jag har kanske missat nåt.
Citera
2020-12-04, 21:00
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Forrest Gump, dom flesta har säkert sett men jag såg den först nu. Väldigt seg utdragen film. Tom Hanks sitter på en bänk hela filmen och berättar om sitt liv för främlingar.

Visst han spelar väl bra men för mig är det obegripligt att denna filmen har fått flera Oscars. Men jag har kanske missat nåt.
Det kanske hade något med humöret den dagen att göra, men storheten med den filmen gick även över mitt huvud.
Citera
2020-12-05, 18:10
Medlem
mikeymikeys avatar
Natt på muséet, första filmen i den trilogin. Klart sevärd och lite komiska inslag, inte så mycket spänning som det kan vara med vilda djur utan mer åt det komiska håller.
Citera
2020-12-05, 19:02
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Journey to Shiloh
Året var 1968
Svensk titel: Helvetets utpost
https://www.imdb.com/title/tt0063161...m_flmg_act_111

En ungdomswestern med främst James Caan (Gudfadern!) men även Harrison Ford vilka man idag använder för att sälja filmen. Man kan bli besviken om man tittar pga. Harrison Ford. Han är med extremt lite i filmen. Det här var långt innan blev ett stort namn.

Man följer ett gäng grabbar vilka alla introduceras på ett välkommet sätt i starten av filmen. Jag gillar de. Tycker de i mångt och mycket fungerar med tanke på deras ålder. Mina tankar gick direkt mot den mycket "nyare" Young Guns. Man samlar ett gäng unga uppkommande skådespelare i något mer riktat åt ungdomar än andra filmer inom genren. Även trilogin "The Maze Runner" har liknande vibbar.

Spontant känns det som man mixat Familjen Macahan med Young Guns här. Början är charmig och det händer oväntade saker. Det mesta i första halvan av filmen gör den klart sevärd, men senare känns det som man försökt stoppa in för mycket handling. Scenerna blir korta. Vissa scener har bildmässigt åldrats dåligt och mixen mellan mer seriöst och "alla för en"-tankar når inte hela vägen.

I natt satt jag uppe och såg klart den kända serien "Roots" (1977) och denna film påminde oväntat mycket om den i vissa aspekter.

Journey to Shiloh vill gilla mer än vad jag gör. Det är på tok för mycket information i filmen för att komma ihop under en sådan relativt kort. Hade passat bättre som en tre delars serie eller något istället. Hade gärna sett mer av några roller och det mer seriösa i filmen kunde behövts mer tid än enstaka repliker.

Musiken är klassisk western musik. Både lättsam och lite tyngre. Gillar't, men tveksamt hur det faktiskt fungerade ihop med filmens scener. Kanske spanar in om det finns något av det på Youtube.

Betyg på IMDB? 5,6 / 10
Geomeister: Instämmer med IMDB. Kul tidsdokument. Bättre än vad jag anade, men helheten inte lika bra som tidiga intrycken.
Senast redigerad av Geomeister 2020-12-05 kl. 19:04.
Citera
2020-12-05, 19:02
Medlem
Såg Nightbreed(1990) igår.
Jag gillade att David Cronenberg spelade en hyfsat stor roll i filmen och att huvudpersonen igenom större delen av filmen var klädd som nåt slags 50-talsrebell i jeans vit t-shirt och svart skinnjacka men filmen i stort kändes sämre än jag väntat mig.
Versionen jag såg var den litegrann längre Directors Cut.
Vissa scener hade bra känsla men filmen i stort funkade inte så bra för mig.
Det här var en film som jag nog hade rätt höga förväntningar på eftersom jag gillat både de 3 första Hellraiser och Candyman.
Citera
2020-12-06, 08:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Rocky (76)
Drama

Vem har missat klassikern med Stallone. En amatörboxare i 30årsåldern som inte slagit igenom och börjar bli gammal för en karriär ges av en slump möjlighet att gå upp mot världsmästaren Creed.

Det jag förvånas av är realismen. Vi slungas in i Rockys arbetarvärld i slitna delar av Philadelphia före gentrification. Det är inte bara en boxningsfilm utan ger oss även en realistisk kärlekshistoria som är långt ifrån Hollywood kliché.

Överlag en bra film. Mina fördomar om Stallone har gjort att jag inte sett filmen tidigare.
Citera
2020-12-06, 09:30
Medlem
Retcon26s avatar
Tombstone med Kurt Russell i rollen som Wyatt Earp och Val Kilmer som Doc Holliday. Tajt western, löst baserad på händelserna runt och efter revolverstriden vid O.K. Corral på 1800-talet. Underhållande och en av de mest oavsiktligt stjärnspäckade filmerna jag tror jag sett. Glömde för fan helt att Bill Paxton dog för något år sedan?

Men vad Val Kilmer gjorde för Tombstone, så gjorde Dana Delaney motsatsen.

Rekommenderas trots det. 7/10
Citera
2020-12-06, 10:24
Medlem
Billy Elliot. Helt okej 2,5/5
Var lite löjlig som jag tänkte mig. Men kan gilla engelska filmer och när man får se arbetarklass och mobbning. Nu var ddet inte så mkt mobbning direkt. Men sköna miljöer.
Citera
2020-12-06, 11:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
What happens i Las Vegas (2008)

Nydumpade Cameron Diaz åker till Las Vegas för att supa ner sig, men det händer mycket den där kvällen.

Söt romantisk komedi 3/5

IMDB 6,1=3,27/5
Citera
2020-12-06, 14:51
Medlem
Kenpos avatar
Yesterday (2019), regisserad av Danny Boyle. En rätt intressant idé - huvudpersonen är en indisk-engelsk medelmåttig trubadur som råkar ut för en olycka och vaknar upp i en värld där The Beatles aldrig har funnits. Han ensam (nästan...) minns deras låtar, och bestämmer sig för att utnyttja denna unika kunskap till sin fördel.

Tycker kanske tanken blev lite förfuskad till förmån för romantiska förvecklingar och happy end. Mer kunde ha gjorts av utgångspunkten och dess kulturella implikationer. Men en mycket underhållande rulle, särskilt för dem som har egen erfarenhet av fenomenet och musiken.

ED: Det är f.ö. bisarrt att erinra sig, att The Beatles inspelningskarriär som band inte varade längre än sju år. Men unga som i dag laddar ner hela deras produktion i ett svep kommer inte att förstå vilken dess betydelse var under de åren.
Senast redigerad av Kenpo 2020-12-06 kl. 15:12.
Citera
2020-12-06, 18:33
Medlem
Duerfs avatar
Touch of Evil (1958)

Orson Welles har inspirerat många genom öppningscenen som med fantastiskt kameraarbete följer en bil och ett par genom en gränsstad mellan Mexico och USA under flera minuter. Det kan vara alla tracking shots urmoder.

Filmen är en uppgörelse mellan en mexikansk åklagare, spelad av Charlton Heston i blackface (mexicanface?) och tangorabatt samt en fysiskt dominerande, svettig Orson Welles som amerikansk sheriff. Den är väldigt suggestiv, både i sitt foto och musik.

Betyg: starka 4/5.
Senast redigerad av Duerf 2020-12-06 kl. 18:40.
Citera
2020-12-06, 18:53
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var A Beautiful Day in the Neighborhood
Året var 2019
https://www.imdb.com/title/tt3224458...nm_flmg_act_10

Tom Hanks är lika aktiv som någonsin, men med tanke på de senare filmerna jag sett känns det som hans storhetstid i och med Forrest Gump, Apollo 13, Castaway m.fl. är över. Den här filmen känns i starten som den kan bli en påkostad historia som Forrest Gump, men är till stor del något annat.

Det finns en amerikansk barnprogramsledare som är speciell kallad Mister Rogers. Tänk en blandning mellan Ernst Kirchsteiger, Bengt Alsterlind och Lars Lerin. Det är Tom Hanks figur och saker kring detta barnprogram är gjort "old school" och hjälper till att berätta historien. Denna del av filmen gillade jag. Känns unikt och detaljerat. För även filmen framåt.

Tom Hanks är dock INTE huvudpersonen utan hans öde sammanflätas med en annan kille och denna del är mer dramatisk. Delarna med huvudpersonen och Tom Hanks känns bra, men i övrigt var det mer tveksamt. En rad korta scener blev mest förbryllande och andra känns överflödiga.

Gentemot flera av Tom Hanks senare filmer gillar jag denna mer än t.ex. The Post, Inferno, A Hologram for the King eller Ithaca, men filmen känns inte välrundad nog för att rekommenderas rakt av från mitt håll. Inte något man måste se om man gillar Tom Hanks, men det är en helt okej film!

Betyg på IMDB? 7,3 / 10
Mitt omdöme: 2,8 eller 2,9 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-12-06 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in