Vegas (2009):
http://www.imdb.com/title/tt1255956/?ref_=fn_tt_tt_3
Tre norska ungdomar möts på någon form av ungdomsanstalt/vårdhem efter att ha upplevt tre olika saker. Samtidigt som dom bor på detta hem har dom kontakt med släkt på ett eller annat sätt.
Starten av filmen är absurd och det tar ett tag innan jag fick något perspektiv på något. Absurdheten är dock en av filmen styrkor. Det händer en rad oväntade och absurda saker som antingen ökar dramatiken eller komiken i filmen på ett udda sätt.
Två negativa aspekter med filmen är att dom fyllt i bristande dialog (som ibland passar, men oftast inte) med musik som oftast inte passar alls. Samt att det är mycket som inte förklaras. Jag har inget emot ett öppet slut eller så, men det finns både 1 och 5 saker som skulle kunna gjort denna filmen bättre snabbt genom att bara lägga till lite kontext.
Karaktärerna är två killar och en tjej. En kille är tyst/blyg/konstig och säger knappt något men har ett minimaliskt uttryck med ansiktet som är mycket bra.
Andra killen är något utav huvudpersonen som är ganska normal, men vet inte riktigt hur han ska handskas med allt omkring honom.
Tjejen är en manipulativ, men charmig tjej som ständigt gör det värre för sig själv.
Skådespelarprestationerna är det i regel inget fel på, men bristande dialogen gör att mycket känns onödigt konstlat. Ödena för dessa barn känner man med... Det är tre olika som visar på hur tufft / konstigt livet för någon utan bra skyddsnät kan ha det. Man vet inte riktigt vem man tycker mest synd om. Bra gjort på den punkten. Scenerna hoppar tyvärr på ett konstigt sätt och scenbytena känns allt för ofta felplacerade eller konstiga.. Ibland helt onödiga. Bättre beskrivning på diverse moment hade gjort mycket.
Trots brister tycker jag ändå filmen hade en del att ge. Känns betydligt mer genomtänkt än många svenska tonårsfilmer som oftast bara handlar om en sak och kan klara sig tack vare ofrivilligt humoristiska moment.
Betyg?
3 / 5