2016-11-27, 09:52
Medlem
nihilverums avatar
The Infiltrator (2016)

Bryan Cranston får chansen att ta den andra sidan i narkotikavärlden (jämfört med Breaking Bad alltså) när han spelar Robert Mazur, en undercoveragent som infiltrerar den colombianska kartellen under Pablo Escobars ledning och erbjuder effektiv penningtvätt. Handlingen och de flesta centrala karaktärerna är baserade på verkligheten.

Välgjord thriller som skildrar 80-talets Miami på ett ganska annorlunda sätt jämfört med exempelvis Miami Vice.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-11-27, 16:53
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Han var ju inte ens född där...

Tyckte du inte ens om Newt scamander?
Nej, jag vet. Jag menade inte Harry Potter personen utan Harry Potter-andan, -atmosfären, -X, det där som gör böckerna och filmerna till vad de är. Detaljerna, personporträtten. Det saknas.

Scamander är som alla andra i filmen, väldigt platt. Man känner ingen sympati för honom lika litet som man känner antipati för skurkarna. Hela filmen är väldigt grund till skillnad mot HP-filmerna.
Citera
2016-11-27, 16:53
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoYourLimits
Bad Santa 2 på bio.

En av de sämre filmerna jag sett detta året. Snacka om att bara mjölka pengar och skita i resultatet. Allt kändes så tillgjort och överdrivet för att slå Bad Santa 1.

Se inte den.
Misstänkte det.
Vad synd
Citera
2016-11-27, 19:42
Medlem
Geomeisters avatar
Get Low (2009): http://www.imdb.com/title/tt1194263/...nm_flmg_act_10

Komedi? Övergripande handlingen har till start en viss ton av humor och det görs snygga inlägg av humor, men gör inget misstag. Det här är en drama film och en bra sådan.

Filmen är mörk och nedtonad. Känns väldigt realistisk. Karaktärerna är den bäst lämpade samlingen skådisar jag sett på ett bra tag. Handlingen berättar sig själv. Dialogen är unik ifrån alla och överlag mycket bra.

Filmen når inte riktigt det klimaxet i slutet som jag hade hoppats på, men det är filmer som denna som får mig att undra hur det egentligen står till i Hollywood (hur det kan slängas ut så mycket mediokert medan pärlor som denna går under radarn). Trots stora namn som Bill Murray och Robert Duvall har jag aldrig sett eller hört om denna film förut. Hoppas ni andra har det. Om inte så har ni det nu. Rekommenderas definitivt.

Betyg? Stark 3,5 / 5
Citera
2016-11-27, 20:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Suicide Squad.

Årets bottennapp, oengagerande handling med överlag ointressanta karaktärer och den sämsta skildringen av Jokern man nånsin sett, Jared Leto blandar och ger men spelar över men att han gestaltas som en ren gangsterboss med ett par skruvade drag säger mycket. Musiken är ofattbart malplacerad.

Margot Robbie är ett ljus i mörkret, Will Smith och Joel Kinnaman funkar men utöver det finns det ingenting att hänga i granen.

3/10.
Citera
2016-11-27, 23:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Beck - Vägs ände (2016)

En före detta polis hittas mördad i sitt hem, även fru och barn har mördats.

Beckserien har fått ett litet uppsving, tycker jag.
Den här gången har man bovarna på närmare håll än vad man vill tro.

3+/5
Citera
2016-11-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Beck - Vägs ände (2016)

En före detta polis hittas mördad i sitt hem, även fru och barn har mördats.

Beckserien har fått ett litet uppsving, tycker jag.
Den här gången har man bovarna på närmare håll än vad man vill tro.

3+/5

Såg också denna, den bästa av de 4 nya Beck filmerna som släpptes förra året.
Citera
2016-11-27, 23:29
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Om du ser den får du gärna skriva ett omdöme sen, har den själv högt uppe på min watch list.
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det dröjt så länge med att se den.

Toni Erdmann (2016)

Ett relationsdrama med en hel del komedi. Eller en galen komedi med mycket fokus på relationen mellan pappa Wilfried och dotter Ines. Sandra Hüller (som ibland påminner om Claire Danes, hon i Homeland) är trovärdig i rollen som den driftiga, vilsna och sårbara Ines, medan Peter Simonischek briljerar i rollen som Wilfried aka Toni aka filmens höjdpunkt.

De är inte särskilt lika. Pappan skämtar hela tiden, medan Ines karriär är ett skämt - i den sexistiska oljebranschen får hon agera personlig klädrådgivare till chefers fruar samtidigt som hon förbereder möten och annat. De har väl en sak gemensamt, utöver blodsband, och det är att de är trasiga människor.

Vi får följa dem i Bukarest där Ines arbetar när Wilfried kommer och hälsar på. Relationsdramat behandlas seriöst och ganska tungt, trots att vi tack vare Toni blir bjudna på en outsinlig skämtkavalkad som är över alldeles för snabbt trots filmens längd på 162 minuter. Bra kombinerat av regissören Ade där! Trots att filmen som sagt är drygt två och en halv timme lång samt att tempot inte är direkt fartfyllt, blir man aldrig uttråkad. Många långa scener som fokuserar på en person eller en plats. I övrigt bra foto och i vissa scener är det bakgrunden som är intressant, så man måste fokusera (och det gör man mer än gärna, förutom när man gråter av skratt då).

Jag vill inte skriva så mycket mer - jag vill rekommendera er att se den! Gör det. Jag överdriver inte när jag säger att hela salongen (ca 25-30 pers) grät av skratt i säkert tio minuter vid en särskild scen (brunchen i Ines lägenhet). Fullständigt bisarrt. Det här är bland det roligaste jag någonsin sett, och om man gillar den första scenen kommer man förmodligen att älska filmen. Helt underbar film som jag längtar till att se igen!

9/10
Senast redigerad av Samizdat 2016-11-27 kl. 23:41.
Citera
2016-11-29, 18:50
Medlem
Geomeisters avatar
Brokeback Mountain (2005): http://www.imdb.com/title/tt0388795/?ref_=nv_sr_2

Citera
2016-11-29, 22:57
Medlem
Geomeisters avatar
Retrograde (2004): http://www.imdb.com/title/tt0385990/?ref_=nv_sr_1

Likt Terminator måste någon åka långt tillbaka i tiden för att stoppa något. Denna gång ett virus som slagit ut stora delar av mänskligheten. I denna film är Dolph Lundgren den som måste rädda dagen.

Av okänd anledning (tydligen någon ekonomisk motivation som aldrig förklaras) sviker en del av Dolph Lundgrens besättning honom. Sedan är jakten på gång.

Det är lite oklart hur, men deras farkost kraschar och på något vis kommer dom i kontakt med ett stort fartyg som just hittat viruset innan dom vet vad det är.

Sedan blir det en lång veva av klichéer inom actiongenren där alla jagar alla. Det blir rörigt och det är högst oklart vem som är ute efter vad och hur någon kom dit dom hamnade. Jag har aldrig sett någon liknande film där något så simpelt har misslyckats.

Givetvis är allt actionscenerna och det grafiska inkonsekvent. Tydligen sprängs en helikopter för att någon skjuter ett skott med vanlig pistol mot den... Rymdfarkosten ser ut att existera i ett tidigt PC-spel. Ofta det det inte ut som Dolph Lundgren skjuter något överhuvudtaget. etc. etc.

Dialogerna är skrattretande om ens det.

Den här filmen har lyckats ta b-films konceptet till en ny nivå för mig. Det är ingen komplimang kan jag skriva. Av någon anledning har jag mer emot "riktiga filmer" som är usla än b-filmer annars skulle denna mycket väl kunna fått elodgen sämsta filmen jag någonsin sett.

Betyg? 1 / 5
Citera
2016-11-30, 00:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Flottans kavaljerer (1948)

Underbara Åke Söderblom som odräglig adelsman som tappar minnet, en efterlyst flottist utnyttjar situationen och byter identitet med adelsmannen, som nu hamnar på kryssaren Fylgia.

Idenitetsbyten har använts förr, och här har man förvaltat historien riktigt väl.
En kul del av handlingen är på Korsika, där långknivade individer väntar på en viss flottist, fuskitalienskan är riktigt bra, så är det också Edvin Adolfsson och Naima Wistrand som står för den.
Det förekommer också ett fint stepdansnummer, något som sällan ses i svenska filmer, hade man kanske inspirerats av samtida dansfilmer från amerika? Hursom, så är det ett fint nummer.

Underhållande gammal svensk film, ja, baske mig om jag inte ger den en fyra, lite svag.

4-/5
Citera
2016-11-30, 01:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Flottans kavaljerer (1948)

Underbara Åke Söderblom som odräglig adelsman som tappar minnet, en efterlyst flottist utnyttjar situationen och byter identitet med adelsmannen, som nu hamnar på kryssaren Fylgia.

Idenitetsbyten har använts förr, och här har man förvaltat historien riktigt väl.
En kul del av handlingen är på Korsika, där långknivade individer väntar på en viss flottist, fuskitalienskan är riktigt bra, så är det också Edvin Adolfsson och Naima Wistrand som står för den.
Det förekommer också ett fint stepdansnummer, något som sällan ses i svenska filmer, hade man kanske inspirerats av samtida dansfilmer från amerika? Hursom, så är det ett fint nummer.

Underhållande gammal svensk film, ja, baske mig om jag inte ger den en fyra, lite svag.

4-/5
Låter lovande! Har haft ett öga på den när jag såg filmen i tablå och dessutom finns den på SVT Play. Ska ses senare i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in