Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Om du ser den får du gärna skriva ett omdöme sen, har den själv högt uppe på min watch list.
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det dröjt så länge med att se den.
Toni Erdmann (2016)
Ett relationsdrama med en hel del komedi. Eller en galen komedi med mycket fokus på relationen mellan pappa Wilfried och dotter Ines. Sandra Hüller (som ibland påminner om Claire Danes, hon i Homeland) är trovärdig i rollen som den driftiga, vilsna och sårbara Ines, medan Peter Simonischek briljerar i rollen som Wilfried aka Toni aka filmens höjdpunkt.
De är inte särskilt lika. Pappan skämtar hela tiden, medan Ines karriär är ett skämt - i den sexistiska oljebranschen får hon agera personlig klädrådgivare till chefers fruar samtidigt som hon förbereder möten och annat. De har väl en sak gemensamt, utöver blodsband, och det är att de är trasiga människor.
Vi får följa dem i Bukarest där Ines arbetar när Wilfried kommer och hälsar på. Relationsdramat behandlas seriöst och ganska tungt, trots att vi tack vare Toni blir bjudna på en outsinlig skämtkavalkad som är över alldeles för snabbt trots filmens längd på 162 minuter. Bra kombinerat av regissören Ade där! Trots att filmen som sagt är drygt två och en halv timme lång samt att tempot inte är direkt fartfyllt, blir man aldrig uttråkad. Många långa scener som fokuserar på en person eller en plats. I övrigt bra foto och i vissa scener är det bakgrunden som är intressant, så man måste fokusera (och det gör man mer än gärna, förutom när man gråter av skratt då).
Jag vill inte skriva så mycket mer - jag vill rekommendera er att se den! Gör det. Jag överdriver inte när jag säger att hela salongen (ca 25-30 pers) grät av skratt i säkert tio minuter vid en särskild scen (brunchen i Ines lägenhet). Fullständigt bisarrt. Det här är bland det roligaste jag någonsin sett, och om man gillar den första scenen kommer man förmodligen att älska filmen. Helt underbar film som jag längtar till att se igen!
9/10