2016-11-06, 02:21
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Får jag tid över i morgon (senare i dag) blir det nog Toni Erdmann (2016) på bio. Har hört mycket gott om den!
Om du ser den får du gärna skriva ett omdöme sen, har den själv högt uppe på min watch list.

Själv ser jag Alla helgons blodiga natt (1978) som jag såg fanns på SVT Play. Har inte tidigare sett denna skräckklassiker.
Citera
2016-11-06, 11:11
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Om du ser den får du gärna skriva ett omdöme sen, har den själv högt uppe på min watch list.

Själv ser jag Alla helgons blodiga natt (1978) som jag såg fanns på SVT Play. Har inte tidigare sett denna skräckklassiker.

Oj, ja den är ju verkligen en überklassiker i sådana här sammanhang. Hoppas att den gick hem.

Vill också avsluta skräckhösten och Allhelgona med någon slags skräckfilm. Vill samtidigt också göra klart Cronenbergprojektet så tror jag gör som följande: Ser A Dangerous Method nu och sparar eftermiddan och kvällen passande nog till skräckfilmer istället. Har inte bestämt mig riktigt ännu men lutar åt en omtitt på The Evil Dead (1981) om inget annat.
Citera
2016-11-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello

Själv ska jag se om en gigantisk forumfavorit som faktiskt inte gjorde något större intryck på mig när jag såg den, men det var 6-7 år sedan. Jag talar om There Will Be Blood (2007). Hoppas jag kan gilla den mer ikväll.
Tyckte du om den mer den här gången?
Citera
2016-11-06, 13:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Oj, ja den är ju verkligen en überklassiker i sådana här sammanhang. Hoppas att den gick hem.
Ja alltså, Alla helgons blodiga natt (1978) var bra men kanske ingen världsomskakande upplevelse precis. Skådespeleriet var både stereotypt och stundtals lamt, men skräckelementen i slutet var väldigt effektiva. Kan absolut förstå varför den fått klassikerstatus, men jag hade förväntat mig lite mer. Handlingen var trots allt i tunnaste laget. En stabil 3/5 i betyg får det bli ändå.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-11-06 kl. 13:17.
Citera
2016-11-06, 19:14
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Det ska jag göra! Hann inte med det i dag, så det blir ett omdöme nästa vecka. Förhoppningsvis redan i morgon.
Citera
2016-11-06, 19:33
Medlem
JefCostellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Tyckte du om den mer den här gången?

Ja, jag gav den 3.5/5 så det är definitivt en bra film. Jag är bara inte lika förtrollad av DDL som alla andra tycks vara, hans insats nämns ju inte sällan som en av tidernas största och det håller jag inte med om. Höjdpunkterna för mig är alla scener som involverar Paul Danos karaktär.
Citera
2016-11-06, 19:47
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ja alltså, Alla helgons blodiga natt (1978) var bra men kanske ingen världsomskakande upplevelse precis. Skådespeleriet var både stereotypt och stundtals lamt, men skräckelementen i slutet var väldigt effektiva. Kan absolut förstå varför den fått klassikerstatus, men jag hade förväntat mig lite mer. Handlingen var trots allt i tunnaste laget. En stabil 3/5 i betyg får det bli ändå.

Tycker att det är den tunn-tunna handlingen som gör mycket av filmen. Allt man behöver veta är att Michael Myers är ondskan själv, och att han har gett sig fan på att mörda Laurie Strode. Uppföljarna försöker cramma in en helvetes massa handling, som ingen bryr sig om, och resultatet blir bara en rörig och ointressant soppa. Slasherfilmer ska vara simpla, tycker jag. Det är mer eller mindre bara Scream som är undantaget.
Citera
2016-11-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Ja, jag gav den 3.5/5 så det är definitivt en bra film. Jag är bara inte lika förtrollad av DDL som alla andra tycks vara, hans insats nämns ju inte sällan som en av tidernas största och det håller jag inte med om. Höjdpunkterna för mig är alla scener som involverar Paul Danos karaktär.
Går åt rätt håll då. Dano gör en riktig paradroll vilket ibland förbises. Ännu mer imponerande om man räknar in att Dano fick rollen som Eli bara fyra dagar innan inspelning. Från början var det tänkt att han enbart skulle spela ena brodern som skymtas i inledningen.
Citera
2016-11-06, 22:22
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 80-talet (27/50)

Woody Allen står för underhållningen ikväll! Hannah and Her Sisters (1986) blir det nu!

http://www.imdb.com/title/tt0091167/
Citera
2016-11-06, 22:39
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Filmprojekt 80-talet (27/50)

Woody Allen står för underhållningen ikväll! Hannah and Her Sisters (1986) blir det nu!

http://www.imdb.com/title/tt0091167/
Den bästa av Alllen i mitt tycke.

Skaffade ett provkonto på nya filmstreamingtjänsten Filmstruck (samarbete mellan TCM och Criterion) som hade väldigt mycket intressant med tusentals titlar. Blev faktiskt förvånad. Således tid för lite ryskt med Letter Never Sent (1959) av Mikhail Kalatozov.
Citera
2016-11-06, 22:43
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Skaffade ett provkonto på nya filmstreamingtjänsten Filmstruck (samarbete mellan TCM och Criterion) som hade väldigt mycket intressant med tusentals titlar. Blev faktiskt förvånad. Således tid för lite ryskt med Letter Never Sent (1959) av Mikhail Kalatozov.
Hans Letiat zjuravli (1957) (svensk titel: Och tranorna flyga) är sevärd, om du inte redan sett den.
Citera
2016-11-06, 22:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Hans Letiat zjuravli (1957) (svensk titel: Och tranorna flyga) är sevärd, om du inte redan sett den.
Jo det har jag men minns inte så mycket av den. Gillar bäst Soy Cuba (1964) som Kalatozov gjorde på Kuba med ett hänförande foto.

Nu verkar man inte kunna komma in på Filmstruck riktigt, superseg sida.
Tjänsten är helt ny så kanske förståeligt med barnsjukdomar. Spanar istället in Woody Allens senaste Café Society (2016).
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-11-06 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in